Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 649 ggr
CelsiusT
0

Måste få skriva av mig...

Blä är så trött på min hyresvärd, en gammal gubbe som lägger sig i allt och ingenting, måste bara få skriva av mig.

Mina hästar får just nu bara tillgång till en mindre hage (typ en halv ha om inte mer) eftersom vi går och väntar på att det ska börja växa i dom andra. Dom har där lite gräs att knapra på, inte mycket men iaf så dom har något att göra men dom får hö 3-4 ggr om dagen fortfarande full giva, har fri tillgång på vatten. Vissa områden är väldigt blöta i hagen, men det finns även torra områden, bla en kulle där dom gärna ligger ner och solar. Dom torra områdena är helt gräsbeklädda, men är inte mkt gräs iom årstiden, dom blöta områdena är ännu inte helt upptrampade eller leriga men ändå blöta. Dom har gått i den här hagen i snart en vecka.

Dom går fortfarande in på nätterna men har fått gå ute någon natt då och då när det varit fint väder och varmt ute. Inatt gick dom ute, vi hade 6-8plusgrader och det skulle komma några droppar bara under natten, så eftersom jag är skadad och inte kan fixa med hästarna nu så lät vi dom gå ute inatt trots att dom gick ute förra natten med (sambon sköter både hästarna och hunden just nu, han kan ta in dom men gillar inte att gå över vägen själv med dom och jag såg inget fel med att ha dom ute så jag befriade sambon från den uppgiften).

Strax efter 6 imorse så ringer hyresvärden och ylar, hästarna är så uttråkade i hagen och det ser så illa ut att dom går i en sådan hage och vad ska folk säga som kör förbi på vägen och hästarna går bara och letar mat hela tiden så det betyder att dom är hungriga osv osv. Jag svarar då att hästarna får gott om mat (10-12kg/häst/dygn) och har fri tillgång på vatten och torr liggplats och skydd från träden. Men nej det är så hemskt så jag måste springa ut omedelbart och flytta dom. Okej säger jag som inte orkar dividera den tiden på dygnet (smärtpåverkad och hade precis lyckats somna när han ringde och väckte mig), var kan jag släppa dom då? Du får ställa dom i stallet för du kan inte ha dom i nån annan hage när det är blött i marken för det måste få börja växa! *suck* För det är ju sååå mycket bättre att ha hästarna inne dygnet runt (vilket han anser att man ska ha när det är blött ute och egentligen hela vintern, jag är enligt honom såå konstig som släpper ut hästarna när det är kallt och snö ute då ska dom bara stå inne och tugga hö). Undrar vad han tänkt sig att jag ska göra med dom när jag ska/måste släppa ut dom sen i eftermiddag.

Och kunde han inte valt en lite lämpligare tid på dygnet. Det var ju inget som var så brådskande, han kunde ju väntat 2h så klocka kunde fått bli 8 iaf, eller pratat med mig igår eftermiddag när vi ändå träffades ute på gården. Så stor skillnad kan det omöjligt ha varit från igår så att han måste ringa kl 6 på morgonen och jaga upp mig ur sängen när han vet att vi båda är sjukskrivna och aldrig går ut före 8. Jag trodde först att hästarna var på rymmen när han ringde den tiden och började prata om hästarna. Blä blir så trött på honom, att han bryr sig så om vad folk som går/kör förbi tycker och tänker, det viktiga är väl att hästarna har det bra och det har dom (förutom att dom saknar sin matte och önskar att få bli ridna mer, men det går inte förän jag blir av med det har paketet jag har om handen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

Ugh - jag förstår dig. Det är så jobbigt när man måste ta hänsyn till andras tyckanden. Speciellt klockan 6 på morgonen!

CelsiusT
0

Ja och argumenten han hade köper jag inte. Klart dom går och söker gräs och betar, det är ju hästar, vad ska dom annars göra mellan utfodringarna? Jag vet ju att dom får mat så dom mår bra. Jag ser dom ofta ligga ner och njuta av solen på dagarna nu också, och dom roar sig ofta med att titta på när folk går förbi eller när någon är ute på gården och grejar, så utsvultna är dom inte.Ser så många hästar som har det bra mycket tråkigare än mina, mina har ju något att titta på. Tills jag var tvungen att ställa in dom vill säga, för där inne har dom ingenting att titta på alls och dom blir snabbt stressade/uttråkade av att stå där och börjar vandra efter några timmar, speciellt dagtid såhär. Och inne kan dom inte klia varandra eller så heller då det är högt galler.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Brollan1
2

Skriv avtal om allt så blir det ingen diskution.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"