Att få hästen på tygeln.
Hur gör man egentligen för att få hästen att gå på tygeln? Jag har alltid problem med det.
Jag har bara lyckats en gång. (bilden)
Help me!
liebe kann manchmal sehr weh tun

Det finns väl egentligen ingenting som man ska göra så att hästen går ner på tygeln direkt. Men att rida fram ordentligt och göra lösgörande övningar är det viktigaste, och ifall allting fungerar därefter brukar hästen självmant gå ner på tygeln (:

Mitt råd är att inte tänka så mycket på huvud och hals, för att få hästen på tygeln kommer bakifrån och fram. Tänker man bara hals och huvud då mister man ryggen och samlingen.

#2 Precis.
Sedan kan man ju diskutera kring begreppet. Men att hästen "går på tygeln" = att hästen jobbar i en bra form = hästen trampar på bra med sina bakben och höjer sin rygg. Enkelt förklarat.
Rider du för en tränare?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

håller med#1
det e ju från häst till häst. men om jag ska få ner jupiter på tyglen sitter jag o plocka med fingrarna plus att jag måste ha sträckta tyglar så han får det stödet sen e det ju från häst till häst. en del hästar går ju ner med en gång när man sitter djupt i sadlen o rider med sätet :)

#4 man kan rida en häst på tygen och ha långa tyglar också 

#5 har sett det :) men nu gick jag efter dem hästarna jag har haft ^^ men det stämmer helt det du säger :)

Fast att hästen tar stöd på bettet och böjer nacken betyder ju inte automaiskt att den går i en bra form. Tycker i folk i allmänhet skulle kunna vara mer stilla i sin hand och låta formen komma bakifrån. Ska dock inte predika för mycket då jag själv har en dålig ovana att omedvetet sitta och pilla hästen i munnen för mycket.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#7, *bugar*! :)
#7 Håller helt med. Rider själv också för mycket med handen :P
Jag brukar skilja på begreppet gå på tygeln och gå i form. Gå på tygeln är för mig att hästen kröker på nacken och har lämnat rygg och bakben hemma i stallet, att man i princip bara "plockar ner" hästen. Medans att gå i form är att hästen bär upp sig själv och ryttare med rygg och trampar under sig med bakbenen. Då brukar nacken/halsen automatisk komma ner i en avslappnad båge =) Formen ska komma bakifrån.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag tycker att "gå på tygeln" har en litet negativ klang, beror dock på hur man tänker och vad man sett tidigare.
Det jag tror att många gör fel är att rida på alltför korta tyglar, som kan bidra till att hästen låser fast sig i ryttarens hand. Jag tycker att man ska arbeta mer med sätet så att hästen kan arbeta upp sig från baken, ryggen och så småningom ut i nacken. Det gäller att inte ha för bråttom, har sett flertalet exempel på ryttare som vill skynda på det, det har resulterat i bland annat underhals.
Okej, jag har fattat dedär med stöd, form och bla bla, men frågan var hur man får hästen att göra det? x]
liebe kann manchmal sehr weh tun

11# Övningar så att hästen får bakbenen under sig,
tempoväxlingar, arbeta med säte/sits, lösgörande övningar såsom skänkelvikningar, öppna/sluta, halvhalter hjälper också till att få in bakbenen.
Hästen går i form när den är redo för att gå i form. Den måste vara tillräckligt stark och lösgjord, och där kommer ryttarens roll in.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
hej
jeg begynner alltid med lange tygler både i skritt og trav og galopp dette for at hästen skall lösgjöres og ha god balagse.
når jeg plukker opp tyglen har jeg stödige hender viktig og rider volter store og små i skritt og kort trav og passer på og korte av travet og öke på da legger de seg selv og jobber på bettet
#7 Skönt att du erkänner det :P Vi är nog många som är lite för fåfänga för att släppa det helt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

jag rider mina på halvlång tygel (de har inte kommit så långt i utbildningen), innan när jag red med sträckt tygel var dom jättesvåra att ställa/böja, blev mycket lättare på lite längre tygel annars blir det lätt att man låser fast huvudet. om dom jobbar med bakändan (cavaletti, tempoväxlingar, skifta mellan gångarterna) och man kan ställa/böja så kommer formen till slut av sig själv.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag har inte läst alla inläggen, men jag måste alltid ha stöd på ytter på min häst, som är jättesvår att få på tygel och trampa under sig. Innertygeln har jag ett lätt stöd i samtidigt som jag håller om med benen-vaderna. När han sänker huvudet mjuknar jag i handen. Om man han tar upp huvudet när jag gör halt lirkar jag ner honom med ytter genom att kanske göra 2 små halvhalter. + att jag måste berömma mycket när han gör rätt :)

Gör som dom flesta jag har sett på dom få dressyrtävlingarna jag har varit på…. SÅGA! gärna så att bettringarna åker in och ut ur hästens mungipor. Usch, jag skulle vilja ta en titt i munnnen på dom hästarna ifall dom blir riden på det viset varje dag.
om det är vad ni kallar lirka så tycker jag synd om era hästar också.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#19 När dom pratar om att lirka så TROR jag att dom menar att dom rör lite på bettet, varierar med att ta litet, litet i vardera tygel. Hemskt att det finns folk som gör så, det du sett på tävlingar :(
Att röra med bettet lite (det ni kallar lirka om jag fattat rätt?) är lika illa som att såga. Principen är den samma, obehag i munnen --> krökt hals. Men att halsen är böjd gör inte formen bättre. Formen ligger i hästens bakben och rygg, och det är en himla skillnad på en hals som tvingas i ett läge och en hals som faller naturligt för att hästen arbetar korrekt. Tyvärr uppmanas ryttare överallt att halsen är det enda viktiga.
//Emma

#20 Herre Gud! Ta det lugnt människa - jag sa bara vad jag trodde att dom menade, inte att jag personligen sysslar med sånt!
#21 Jag har inte svarat till dig så du kan tat lugnt. Jag svarar till de som medvetet "lirkar". Och om du säger att du inte gör det så gör du väl inte det.
//Emma

#22 Tack!
#12 Tack :D
Kan man säga omöjligt? man kan inte ''lära'' sig att arbeta i form.
Det kommer lixom av sig själv en dag. Men för att hjälpa på traven är det jätte bra med mjuka övningar, hela tiden. serpentiner,volter,skänkelvikningar,8:or o.s.v.
Förut försökte flertal att visa hur man gör för att arbeta hästen i form, men jag kunde aldrig det. Utan en dag när jag red själv så kom det bara. det bara knääptte till och hästen gick i halvdant form.
Och förlåt men HATAR verkligen när folk säger gå på tygeln, det heeter inte gå på tygeln det är bara när hästen kröker naken.
Formen kommer bakifrån, aktivera bakbenen, för att energin ska komma från baken på hästen.
Jag rider min häst på halvlånga tyglar i form. nästan aldrig stöd från tygeln. Jag tar upp tygeln när jag ska börja jobba ordentligt, för att kunna styra, då ger jag bara ett klent stöd på tygeln, och låter bettet vara. man ska inte ha så hårt stöd att betet åker runt i munnen då gör man fel! :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gå på tygeln är egentligen ett dåligt namn som gör att man fokuserar på placeringen av huvudet (se bilden i #0).
Form däremot, det gillar jag. Form innebär att hästen arbetar med bakvagnen, flyttar över vikt från framvagnen bakåt, bär upp ryttaren med magmusklerna och har en avslappnad överlinje. Ut i skogen, så arbetar hästen avslappnat med magmuskler och bra driv i bakvagnen naturligt.
"gå på tygeln" tycker jag ska bytas ut mot "gå i rätt form"
när hästen går i rätt form arbetar den rätt med bakpartiet och "trampar under sej" med bakbenen. Den höjer ryggen och bär upp ryttaren med musklerna i stället för ryggraden, kan man säga. Att hästen "sänker huvudet och går på tygeln" är det sista den gör när den arbetar rätt med bakparti, rygg osv.
En häst som går i rätt form får du genom bl a lösgörande övningar
Att hästen bara böjer på halsen/naken heter att den går bakom hand och jobbar helt felaktigt med kroppen, troligen går den då på bogarna vilket är fel.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Varsågod: Markus ridhandbok
Precis som redan sagt så kommer det bakifrån, när jag ska börja samla så gör jag en liten halvhalt ungefär samtidigt som jag driver tills dess att hästen böjer lite på sig. Men det sitter mer i att driva med benen än att dra i tygeln om man säger så.
Det brukar vara enklast att känna av om hästen verkligen går i form i trav och galopp då det i regel brukar bli mycket mjukare rörelser och lättare/bekvämare att sitta på hästen. I skritten får man helt enkelt försöka känna att ryggen höjer sig lite och gärna någon bredvis som kan säga när hästen sätter under sig bakdelen med så du lär dig att märka det själv.
Hakuna matata!
Det beror väldigt mycket på hur stark hästen är. När jag träffade min pålle för 1,5 år sedan hade hon knappt sett "form" på bild, sedan har det följt en lång tid när hon behövt med eller mindre arbete och stöd för att kunna hålla balansen, nu har hon nått så långt att efter en bra lösgörande och balanserade framridning ibland kan komma i form för skänkel och säte kortare stunder på lång tygel.
"Form" och "på tygeln" handlar om att vara i balans och varken falla framåt eller släpa benen efter sig. Att göra det med ryttare på kräver styrka hos hästen och man måste träna långsamt och genomtänkt för att komma dit. "Rätt" form på en otränad häst ser inte alls likadan ut som Grand prix-hästarnas form på tävlingsbanan!
Jag brukar heller aldrig få min häst i form. Men en dag när jag skulle provrida (skulle bli medryttare) så red jag barbacka. Jag tänkte bara på sitsen och styrde med sätet och tog nästan inte alls i tygeln och så helt plötsligt så började hästen gå i form :) Så det är väl kanske där "hemligheten" sitter, alltså bra sits?

Allt börja ju med motorn, där bak! Rid hästen framåt, stadig sits och hand, jobba hästen med olika lösgörande övningar! men sitt inte och såga och fixera dig på huvudet! Det kommer när tiden är mogen! :) Min häst är super enkel att rida, och det är kan vara en liten fara.. Då dom gärna knäpper av och går vackert, men inget händer där bak! Jag jobbar jätte mycket i början med volt: minska och stora volten, öka tempot på visa ställen och minska tempot. Få igenom ytter hjälperna och få hästen att gå på ytter hjälperna och jobba med inner hjälperna för att få henne formad! När hon känns bra i båda varven brukar jag köra på lite ått-volt! Det är hennes favorit och där taggar hon i och jobbar! Man måste hitta sina egna knep!
Om du rider för en tränare, fråga om personen kan hoppa upp och rida igenom hästen lite åt dig, så får du "åka" på den ridningen lite sen efteråt, det brukar ge ganska mycket att få känslan hur det skall kännas! :)
Man skall inte grubbla så mycket på det där med att hästen skall måsta gå i form och den skall gå på tygeln hit och dit. Alla pusselbitar faller på plats när det är moget! :) Ofta ser man att folk som är väldigt fixerade vid att huvudet skall va mellan frambenen blir väldigt sågande.. Jag jälv skall inte säga att jag är någon proffs ryttare! Men jag tränar på som alla andra :) Jag är inte 100 still i handen heller, men inte så rörlig att det ser skadligt ut, mycket kommer ju också från att ha en bra och stadig sits!
Det blir nog bra :)
Man rider hästen fram till bettet heter det :) Och det är en jätte härlig känsla när man väl kommer dit och känner dom där 500kg arbeta precis som du vill mellan dina ben och dina vilkor! :)
Lycka till! Det löser sig, kanske inte på stört! Men träning ger färdighet!! :)
Kan inte så jätte mycket om det med att få hästen på tyglen men jag tycker det där med att ni säger att man "tvingar" ner hästen på tyglen är lite fel tänkt… Alltså JAG tror inte att man kan TVINGA en häst på tyglen. Skulle det vara så att hästen känner obehag med att vissa "sågar" i munnen så tror jag nog att de säger ifrån på något sätt. de kanske väljer antagligen att bocka, stegra sig osv för att komma ifrån obehaget. Ta inte detta fel nu jag är väldigt IMOT att "såga" hästen i munnen men jag tror inte att man KAN tvinga en häst ner på tyglen ;)
#33 Klart du kan tvinga en häst med smärta? Om jag slår dig tills du springer så lär du dig ju att obahaget slutar när du börjar springa. Hästen "flyr" undan sågandet i munnen genom att böja huvudet inåt och uppåt = kröka på halsen. Självklart leder smärtsam uppfostran ibland till protester, speciellt från mer bestämda och självsäkra hästar.
#33: Tvinga och tvinga. Ett ord som kan definieras i oändlighet. Men jag tror personligen att man kan "tvinga" en häst att kröka på nacken, även om den är emot det och tycker att det är obehagligt. Vissa, som du säger, kan säga emot, bocka och liknande. Medan många däremot bara gör som ryttaren ber för att komma undan det hemska sågandet. I det fallet, när ryttaren sågar, har hästen tre val; antingen inte göra något alls och så fortsätter sågandet, försöker få av ryttaren eller på annat sätt visa att den är missnöjd med behandlingen, eller kröker på nacken för att komma undan. Vad hästen väljer beror helt på personlighet och tidigare träning.
------------------------
Själv rider jag akademiskt😃! Jättebra för hästens kropp och sinne när man tränar på det viset, i mina ögon. Och så ser det ju himla flott ut när hästen går på ett vettigt och hälsosamt sätt (läs: i form med bra bakbensaktivitet, avslappnad, bröstkorgsrotation, osv) vilket ju är ett plus i kanten, även om det inte är därför man tränar akademiskt. Det kommer som extra (att det ser bra ut alltså)😉.
I mina ögon ser naturlig och glädjefull ridning bra ut, oavsett om hästen kröker på nacken eller ej 😊
Jag gillar när man gräver upp gamla "lik" från först 2009 sedan 2011. ;-) Ämnet är väl fortfarande aktuellt.
I början är allt vi lär in någon sort av tvång annars skulle hästen direkt ha vetat vad det var vi ville att den skulle göra frivilligt. Man skall skillja på inlärning och tvång. Tvång är något som tvingas på oavsett vilka grunder som finns före och oavsett resultatet. Inlärning och tvång är när man försöker förändra ett oönskat beteende med ett resultat som är frivilligt och i framtiden inte använder tvång. Det är sällan en häst går på tygel första gången du tar upp tygeln innan den har lärt sig att lita på handen och då kommer tvånget in i början.
Tvång oavsett resultat är då man oavsett vad hästen gör fortsätter att tvinga den in i en situation som ryttaren vill ha men inte förstår eller kan få hästen att acceptera självmant.
"Negativ förstärkning" utgår från tvång som efter att hästen gör rätt tas bort. Så tvång är en definitionsfråga.
Allt som utgår från hästens bästa (ryttarens kunskap?) och innebär temporärt tvång till någon del är en del av träning medan tvång som utgår från ryttarens bekvämlighet eller okunskap på bekostnad av hästens bästa/hälsa är förkastligt. Där skiljer sig ingen ridstil åt vad jag har sett, det finns alltid folk som sätter sig själv och vad andra tycker om hur dom ser ut före vad som är bra för hästen och söker genvägar.
Kunskap om orsak och verkan är oftast botemedlet, men mot ett för stort ego är det inte mycket som går att göra…. ;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Väldigt många missförstår att när hästen är "fin" ska den ha böjd hals och att man ska såga ner den och så mem det är så fel! Först måste hästen vara uppmjukad se till att alltid skritta på långa tyglar i början. Sen behöver man inte korta upp dom direkt så att dom blir jätte korta och rida lite på volten för att få en mjuk start. Man behöver inte hålla på och greja i munnen, det viktigast att hästen är framme för skänkeln och att den är avslappnad och nöjd. Man måste låta hästen ta sin tid att bli uppvärmd och inte bli stressad ta ett djupt andetag och jobba den från början.