Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 890 ggr
Loveu
0

Inte bra ? :o

Jag har en dressyr sadel.

Och när jag hoppar hemma brukar jag inte alltid kunna låna hopp sadlen, för att den som äger min häst använder den till sin häst.

Men nu för någon dag sen sa min kompis ''Det är inte bra för hästens rygg om man hoppar i dressyr sadel , och inte bra för ryttarens sits''

själv tyckte jag att det såg hur bra som helst på filmerna.

och sadlen är ju special sydd för henne , så dne passar ju bara henne.

men vad tycker ni ? är själv inte så jätte bra på det här med sadlar.

eftersom att det inte är min häst , så kan jag inte köpa en ny sadel , men är väldigt sugen på det .. 😉

[[AcsJulia]]
2

Man brukar säga att en dressyrsadel placerar ryttaren i en djup, sittande sits. Medan en hoppsadel är gjord för att stå i på ett annat sätt. Oftast när man hoppar med "fel" sadel så kan sitsen bli lite, lite fel och tillslut är ju detta inte bra för hästens rygg! Men lägg gärna upp bild eller film så att man kan se bättre.

CaptainBunchie
0

Om man hoppar bara något litet då och då gör det inget om man har dressyrsadel. Men om man ska träna och hoppa "på riktigt" så behövs nog en hoppsadel.

Har själv två sadlar till min häst, en hopp/allround och en dressyrsadel.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Loveu
0

#1. Okej tack så mycket :) 

#2. Tack för svaret :) dock är det inte min häst , så jag kan inte köpa en sadel , har heller inte råd :/ så jag får låna hoppsadlen då jag kan låna den

Gullan_J
0

De få gånger jag hoppar har jag dressyrsadel. Hatar hoppsadlar, så ohärligt med korta läder och fult med korta sadelstroppar, haha. 

Men jag rider ut eller dressyr ca 9/10 gånger, och 1/10 gånger hoppar jag. :)

-Bättre ökänd än okänd

Loveu
0

#4 , tac för svaret :D , hoppar inte så mycket heller eftersom att jag inte har möjligheten till hoppsadlen så ofta , men själv älskar jag hoppsadlar , så otroligt sköna :D