Vad är detta? Bra/dåligt?
Jag har aldrig riktigt reflekterat över min shettis hovar. Men idag gjorde vi ett grundligt bad i solen och jag tvättade ur dom.
Känner mig totalt okunnig på det här området.
Har han bra hovar?
Och vad är det som är mörkare kring strålen?
Jag ska ladda upp resterande bilder från alla fyra hovar och vinklar när jag kommer hem (om det behövs för er skull för att kunna hjälpa mig). Måste rusa på jobbet nu!

Den där hästen har kraftig strålröta. Det är inte bra. För att ta bort orsaken till problemet så bör du se över hästens foderstat, ta bort socker/kolhydrater (kraftfoder, gräs t ex). Öka hästens motion, låt hovarna torka upp några timmar om dagen, byt hage om möjligt om den gamla är lerig. Behandla symptomen med äppelcidervinäger.
Här är en bild på en fin stråle att jämföra med. http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-1/2805115/images/2011/frisk-strle_159305445.jpg
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Då var det som jag trodde!! Sprayade äcv idag. Tack för snabbt svar!
Lånar din tråd TS om det är och?
Det är nämligen så att min medryttarhäst har något liknande, hovarna ser liksom uppblötta ut. Är det också strålröta eller har hon bara gått för mycket i lera? Jag ska se om jag kan ta en bild på söndag när jag är där…

#3 Det är enormt många hästar som har strålröta, alla som inte ha en stråle som är slät om en handflata. Den där mittenfåran ska inte finnas. Visa gärna bild :)
#4 Vad är det som orsakar det då? Blött underlag? Och hur påverkar det hästen, för jag antar att det gör ont? :/
I #3 menade jag ok inte och ;)

#5 Det beror både på bakterier i marken och på svamp. Bakterierna i marken kommer när marken är blöt och när det blir en sån där lerpackad kaka i hovarna så frodas dom där inne. Se till att kratsa ur hovarna ordentligt varje dag, gärna följt av en stunds torkande på torrt underlag. Bakterierna gillar inte syre. Det är det yttre angreppet.
Svampangreppet kommer inifrån hästens kropp, det göds av socker, därför bör man ta bort det ur foderstaten för att inte förvärra. Man bör även motionera för att blodcirkulationen ska hållas igång ordentligt så blodet kan rensa ur skräpet ur hovarna så de tillfrisknar snabbare.
Ja det gör ont. Skodda hästar är ju mer eller mindre bedövade i sina hovar eftersom blodcirkulationen är så låg, de går inte heller på den ömma strålen eftersom skon höjer den från marken, men hästar som är barfota börjar ömma. Detta är en av de allra största anledningarna till att barfotahästar ömmar. Som sagt är strålröta väldigt vanligt och svårt att bli av med.
Kom ihåg att skorna inte botar rötan, de döljer bara symptomen.
#6 Usch då, låter jätte läskigt :s Tar en bild senare idag…

Vad menar du? Att själva inbuktningen i strålen inte ska finnas? Det ska den visst.
TS: Känn och lukta på hoven. Den ska inte lukta "illa" och det ska inte gå att gräva in nageln i den. Är det nej på båda dessa tror jag inte det rör sig om strålröta. Jag tyckte hoven såg frisk ut.
Ska försöka komma ihåg att fota imorgon för att visa och jämföra själv också för förbättring, men det ser mycket bättre ut och problemet är bara att han luktar inte illa och strålen är inte mjuk och svampig.. Den är och känns mer som en trampdyna (hund).
Dock har han ju blivit bättre i hovarna så någonting måste det ju vara..
Jag har gjort som så att på kvällarna tvättar jag ur med väteperioxid 3% och torkar ur med kompresser och sprayar sen äcv. Första kvällen la jag i kompresser indränkta i äcv och lät ligga över natten/dagen till de trillade ut. Sen kratsar jag ur typ 3 ggr/dag och sprayar äcv.
Ska jag bara fortsätta så eller enbart köra på att spraya?

#8 nej inbuktningen ska INTE finnas på det där viset. Strålen ska vara slät som en handflata. Se bilden i #1. Strålrötan är lika djup som fåran.
#9 Vad äter din häst?
Det räcker nog om du tvättar av leran med vatten och sedan sprayar med äcv. Det tar tid att bli av med, du får ha tålamod. Är det blött i hagen så är det nästan omöjligt att få det bra nu, det blir nog bättre till sommaren om du fortsätter med äcv. 🙂
Han har tidigare ätit två dl krafft föl och två dl korn + mineraler och nu vid pälslossningen även b-vitamin.
Dock plockat bort i princip allt kraftfoder, ger bara en liten del för att få i honom bvitaminen.
Vi har ändå inte så fasligt blött just nu, det finns mer torrt än blött än så länge, men tinar fort nu.
Men då fortsätter jag med min äcv kur!
Bifogar väl en fin bild på min pojke för skoj skull!

#11 som en parentes så behövs inte b-vitaminer för pälssättningen. Läs mer här. http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/palsfallning-och-palssattning-behover-hasten-extra.htm
Tar du bort b-vitaminen så kan du ta bort allt kraftfoder 🙂
Jag har allt hunnit läsa alla artiklar och diskussioner om bvitamin men det känns bättre att ge än inte ge så då :)! Ungefär samma sak som det här med analys på grovfoder och uträknad foderstat.. Såklart önskar jag också att jag hade det men med tanke på att vi köper balar så vet man inte vilken åker man får ifrån - olika värden - opassande foderstat ändå :D (grovt draget). Inte ute efter någon het diskussion haha!