Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1354 ggr
Gronstedt
0

Bomlösa alternativ?

Dags för ny sadel igen …

Vi behöver en stabil dressyrsadel, som lämnar bogarna fria, fördelar trycket på bästa möjliga sätt över ryggen, inte ger några tryckpunkter från stigläder och inte snurrar runt, varken vid uppsittning eller vid oväntade skutt, och som inte glider varken framåt eller bakåt. Kan det finnas något bomlöst eller halvt bomlöst som uppfyller de kraven? Någon som har tips på märken? Den bör vara ganska stor - 16,5 eller 17 tum.

Tills vidare har hästen en Knight's Bareback-sadel, som han verkar fungera hyfsat med, men som jag som ryttare inte gillar - det går liksom inte att flytta skänkeln riktigt och det är svårt att rida lätt eller stå i halvt rest sits. Jag har inte hittat någon närmare beskrivning av dessa sadlar - den ser ut att ha något slags bomliknande "båge" framtill och den är inte alltför benägen att snurra och glida. Är det någon som vet mer i detalj hur den ser ut inuti?

Gronstedt
0

Tillägg: På Tradera finns nu en massa annonser om bomlösa sadlar från ViewHill. Är det någon som vet om de är någorlunda stabila och ligger still? De verkar ju kosta rimligt lite, så man kunde ha råd att experimentera, men om det är för stor runtslagningsrisk så tänker jag inte ens försöka …

Blanche
0

Hej gå in på Stall Rustorps hemsida eller webshop http://webshop.stallrustorp.se/sv/

Där finns bland annat sadelmärket Barefoot, bomlösa sadlar. Har ridit i en för några år sedan och jag tyckte det var en bra sadel. Ska skaffa en när jag har häst :-).

[[AcsJulia]]
0

Barefoot är jättebekväma! Så om det är så att du har problem att hitta sadel som du trivs i så kan det vara att tänka på! 👍

Brunokanin
0

Jag och hästen är mkt nöjd med barefoot sadel. Provat andra bomlösa…stor skillnad!