Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 11245 ggr
__iE
1

Rida med lös sko ?

Ja rider ni med lös sko elr ni låter hästen stå tills hovslgaren kommit ? :)

Alex
0

Beror på hur lös den är, vad det är för underlag och hur långt jag tänkt rida. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cilla89
0

absolut inte..

kudden
0

som sagt beror helt på hur lös den är, och om den sitter snett. Har den tappat skon rider jag gärna i ridhuset en stund, om den inte har överkänsliga hovar som går sönder för lätt…

J-Parnebo
0

låter hästen vila tills han fått en ny sko .. :)

gejsa
1

Du kan inte ta bort skon och även den andra också då? Bättre det än att vänta tills den ramlar av eller slits bort. Då går ju ofta hovarna sönder och blir fula.

__iE
0

Märkte att Ballerinas ena sko satt lite löst när jag red, det gick o vicka på den. O jag rider bara i skogen blir ju skritt på asfalt/grusvägar innan man kmr till skogen.. :) Men får se hur den sitter imon förmodligen får hon vila .

__iE
0

#5, den sitter inte såå löst o den andra skon där fram sitter som berget ^^ så det kan jag nog inte, ska ringa o höra imon med ägarna :)

thilda-
0

jag tar bort båda skorna

Anna
0

Windy hade skor fram första året jag red henne. Om någon var lös lät jag henne stå och red alltså inte, samt skrev en lapp i stallet att den var lös så att ägaren kunde ringa hovslagaren.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AliceL
0

har lite lyx med ett flertal som gått tappsko-kurs i stallet, så om en sko är lös, eller är tappad och fortfarande ok behöver man inte ringa hovis.

reddie
1

Jag tar bort bägge skorna och rider på en mjuk lägda/äng

divansson
0

Jag red galoppintervaller idag, skon satt inte löst först, men efter en skritt före på ca 50m så satt den löst.. tappas den så är det vel så, ska endå skos om imorrn.. Det var på en vanlig grusväg, gång/cykelväg.. hehe ;)

steffy
0

om våran häst har tappat en sko, så har vi en ``gummihov`` som man lindar fast så att dummihoven sitter kvar,den fungerar som en sko tills hovslagaren kommit.

Sussi
0

Som någon sade så beror det helt på hur lös.

Ibland hör jag bara i gruset att skon sitter lite lösare men om jag själv inte kan rugga den så rider jag, inte i fullaste tempo då.

Är den mycket lös väntar jag.

MiaMaria
0

När jag hör att skorna börjar lossna så nitar jag om dom själv i väntan på hovis, alltså i samma sömhål som tidigare, tar lös en eller två sömmar i taget o sen slå i nya där. Har fungerat utmärkt. Mend e va juu på Musse tiden de, Jätten har ju "privat" hovis ;-)

Lyrik
0

Aldrig. Lyrik får vila i hagen tills hovis kommer, med sin känga på.

wewwa
0

Absolut vila tills hovslagaren kommer.

Peppe
0

ni som drar av, gör ni det själva eller låter ni nån annan göra det? raspar ni till kanterna sen efter eller?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

thilda-
0

#18 drar av själv

wewwa
0

#18 Om det går drar vi av själva, men oftast vila… Nu har vi ingen skodd häst, men vi har haft för några år sedan… : )

jn84
0

hur gör man får att få av en sko egentligen? Jennies häst hade en lös sko häromdagen och den var riktigt sned men vi lyckades inte komma på nåt bra sätt att få av den.. Fick bara loss de lösa sömmarna.

[slo]
0

#21 Iom att sömmarna är nitade på utsidan av hoven får du försöka få loss "klacken" som blir… Antingen med en hovtång eller så som hovslagaren gör. Sen tar du tag runt skon och drar försiktigt. Men bäst är nog att du ber din hovvis visa dig nästa gång han ska sko :)

gejsa
0

Ja,man måste ha lite hovslagarverktyg när man ska sätta dit och ta av en sko. Själv köpte jag på Börjes eller om det var på Hööks nu minns jag inte.

Har gått en tappskokurs så jag ska kunna göra sånt där. Men vågar inte riktigt ändå. hihi

MiaMaria
0

jag har oxå tappsko konpitencen men vågar inte sko, byta söm går bra men då e de ju samma hål jag spikar i. Jag köpte mina verktyg av hovis, hans begagnade. Han ska ju ha jätte bra grejjer så han byter ju väldigt ofta, bla raspen byter han varannan vecka o den tycker jag är för vass nästan…

[Lill-Jonna]
0

Väntar på hovslagaren, om skon bara är lite lös så kan man rida pyttelite

halludu
0

Har inte skor på mina hästar just nu..men han som äger hästarna kan både sko å sätta tappsko..å verka å sånt så bara till att säga till..

gejsa
0

#24# Samma med mig. Jag fick min förra hovis rasp eftersom han också byter ofta. Så den behövde jag inte köpa. :)

muirab
0

Rider/kör inte med lös sko. Tur i oturen så skor jag själv så det är bara att ta fram verktygen och börja…

Believer
0

jag rider inte om Lucky har en lös sko. då väntar jag på hovslagaren isåfall. sen ifall skon blir lös under en tur i skogen, är det ju en annan sak, då måste man ju ta sig hem =)

Loa-bg
0

Det beror ju på hur lös skon är. Jag menar ibland när det är nära skoning kan jag dra i skon och se att den rör sig lite, vem bryr sig? Men annars låter jag bli. Om skon sen trillar av rider jag ändå tills hovslagaren kan komma, det beror också vilken häst det är, hur känslig den är osv.

tessa
0

Kan jag dra av skon så gör jag det, och ringer hovisen som brukar komma dagen därpå. Hästen får vila tills ny sko är påslagen.

Lizzan
0

Låt hästen stå eller skritta bara på bra underlag