RidTravarYrla *foton*
Yrla har haft lite minisemester nu under "försommaren" men nu är vi på g och red igår i ridhuset. Här är ett gäng foton från gårddagen. Min käre pojkvän fotade med sin sprillans nya Nikon D40. Det bör kanske nämnas att jag har kopierat dessa foton från min bilddagbok, därav något mörka bilder med sämre kvalitet.
Kommentera gärna.. =)

Vad fin hon är som vanligt :)
#7: Tack snuttan.. =) Kommentera gärna om du tycker mer eller annat =)
#9 Demonhunden >XD

sötis Yrla :)

fin hon är :)
Tack, hon är en sötis =)
Har ni åsikter om ridningen, får ni gärna tycka till om det också.. Inte lätt att se på fotona förstås, men alltid kul att höra.. =)

jag tycker inte det går att bedöma utifrån fotton, det kan bli väldigt fel då.. hade vatt lättare med film..

är ltie svårt att se på bild, men försök vrid om händerna, de ser ut som att du vill på att lägga ner dem, har själv hafft samma problem, satt och höll som i ett cykelstyre^^
men somsagt det kanske bara var såna där "bad moment" bilder, annars såg det fint ut^^ men försök vrida om händerna och sätta ihop dom lite, ungefär ett glas ska man kunna hålla emellan(citerat från nån gammal ridbok jag läst nånstans, men de sitter kvar i bakhuvvet, aven om jag själv glömmer bort mig på den punkten
)

Jag bedömer aldrig någon eftersom jag kan så lite som ni vet. Men det är fina foton.
Springer er hund och skäller medans du rider eller springer den bara omkring? Ha, ha ser att ni har en IKEA pall precis som vi har i stallet.
#22: jag håller med, men man ser ju ändå det man ser - och det är ju vad man kan kommentera, även om det kan vara ett "bad moment" eller så, men självklart är film att föredra. Det får bli nästa gång, igår det det kamera som gällde =)
#24: Nej hon springer bara runt i ren glädje.. Hon och Yrla är van vid varandra och det funkar att ha Mollie lös så när vi är ensamma i det stora ridhuset - men hon får inte springa för nära yrla, är ju röd om lillan. Däremot blev Mollie väldigt exalterad då vi galopperade och skällde till av ren upphetsning, men detta hade jag förutspått och låtit koppla henne innan. Så allt gick fint.. Liiiite svårt att koncentrera sig bara, det är ju trots allt väldigt kul att se en supersprallig hund springa runt runt.. ;)
#23: Tack för din kommentar, det är absolut något att tänka på! Och det stämmer, så tack för tipset, hoppas det kommer att hjälpa mig.. =)

Jättefina är ni. :) ser ut som hon hänger lite på bettet/i handen, är det så eller fantiserar jag bara? försök i vilket fall att vrida om och ta upp handen lite.
annars tkr jag att det ser jättefint ut. :)
fin pålla!
ser bra ut o söt dam du har :) ser snäll ut.
Vet inte men du kanske ska ihop lite mer med händerna?
Tack Alice! Det stämmer nog att hon blir lite tung och hänger, har ni några bra tips på att motverka detta? Mer ridning/drivning med skänkel och säte gissar jag..?
#29, 30: Ska tänka på handen, uppåt med tummarna och upp med händerna, right..? =) De hamnar tyvärr lätt lågt och "liggande"..

Jag har inte så bra på travare, kan inget alls faktiskt, men är din häst startad/tränad? Dom har väl ngt slags stödbett som dom hänger på när dom körs?
Iallafall, anledningen till att hon hänger i handen är ju att hon har något att hänga i, eller hur? Låt henne inte hänga när. Var väldigt mjuk i handen, ha en kontakt och ett lätt stöd men inte mer. Hänger hon i handen, så ta ett uppresande tygeltag (vet du hur man gör?) och driv samtidigt lätt framåt. Direkt efter, ta tillbaka din mjuka kontakt. Antagligen kmr hon ta upp huvudet när hon inte har något att luta sig emot, men en häst som hänger i handen går aldrig i en riktigt bra form.
Hon ser lite lång och springig ut, men somsagt, är hon travare sitter väl det i. Det är bara till att kämpa vidare. :) mkt övergångar och tempoväxlingar så att baken kmr igång, och hon bär sig mer. då kommer hon bli lättare i handen.
Jag vet inte hur mkt riden hon är eller i hur bra kondition hon är, men somsagt, hon blev väldigt svettig. Rid bara precis så länge som du behöver inte mer. Säg att du tränar på övergångar ett pass och har lite trubbel. Om du får en bra övergång, klappa och långa tyglar. Låt henne pusta eller sluta rida. Om hästen inte har jättebra kondition, kan den inte göra saker bra ändå när den är trött. (Gäller ju iofs alla hästar)
och somsagt, ta ihop handen lite. Lite mer buren skulle inte skada, men inte överdrivet mkt mer. hon går ju i en ganska låg form, och du har en bra linje mellan armbåge och bettring. Men mjukare händer, in med armbågarna och tummen upp, allt det hänger ihop. I övrigt har du en ga bra sits. :)

dessutom när du travar på långa tyglar, varför gör du det? ett bra satt att avsluta hästen är i låg form, men det är ngt helt annat. då ska hästen ha stöd och kontakt på bettet, och fortfarande gå lugnt och välbalanserat. Att bara trava runt på långa tyglar vet jag ingen fördel med, men jag är intresserad av om ngn har ngt bra argument vf. :)

Alice å jag löser häst som hänger sig å vill ta stöd på samma sätt :D fast jag tänker det mer som en samlande halvhalt, dvs lyfter handen lite (uppresande tygeltag), vinklar in baken å driver sedan lätt framåt igen.
Har man knäpp överambitiös travhäst som Snuttan hade kan det hända att den sätter sig totalt på baken om man samlar sitt bäcken för mkt
Vi gjorde ofta små pesader för Snuttan har inte alltid så bra kontroll på hur mkt hon tar i med sitt bäcken 

Vad är det för ras på voffsen?
Jag skulle vilja att du tänkte lite på att inte klämma med knäna, lösa knän för att kunna ha rörelse egenom kroppen och släppa upp henne. Och så bak med underskänkeln.
Mer böj i armbågen, upp och ihop med mer händerna.
Du ser även ut att resa dig upp ifrån fötterna när du rider lätt, vilket gör att skänkeln rör sig framåt och du tappar henne varje gång du reser dig, skänkeln ska ligga kvar hela tiden, res dig bara med baken, tänk att låren ska lyfta lite och så ska baken/höften/bäckenet framåt.
Jag tycker hon ser så väldigt ridbar ut för att vara travhäst :) Jag gillar din frökna :)
Alice: Tack för dina intressanta inlägg!! Jag är inte alls särskilt insatt i travare som går på trav, min tös gick ett par lopp som ung men det fungerade inte alls. men självklart är hon ju tränad i trav, innan hon slapp banorna och blev ridhäst istället.
Jag känner igen begreppet "uppresande tygeltag" men med tanke på att det var var 8-9 år sedan som jag red på ridskola, så behöver jag nog en liten repetition, om du har lust att förklara.. =)
Hon blir lätt lite lång/låg och jag som ryttare är ingen hejjare på att samla upp henne. Fast jag resonerar som så att hellre en låg form än en hög, inkorrekt form, om ni förstår. När man har galopperat blir hon gärna springig och "på", och det är något vi jobbar med.
Yrla har väldigt lätt för att bli svettig, gissar att det har med hennes travarblod att göra för svettas gör hon oavsett sin kondition. Skulle jag sluta rida när hon blir lite svettig, skulle vi aldrig komma igång under ett pass och jag tvivlar på att exempelvis konditionsträning skulle bli givande, då svetten kommer lätt och snabbt. Under passet som fotades blev hon svettig efter galoppen, mycket för att hon hetsar upp sig en del.. det kommer som ett brev på posten. Just eftersom hon svettas mycket och gärna, försöker jag vara noga med att hon får i sig vätska och salter/mineraler nu under sommaren.
jag brukar låta henne trava i låg form med halvlång tygel udner en del pass, där hon jobbat bra och hon brukar verka uppskatta det med en lång, låg form. Dock är det just trav på lång tygel på fotot, utan vettig form och inget annat - och några fördelar med det finns knappast.. =) Men jag lade upp alla foton, inte bara de som var "bra".
Angående armbågens vinkel tycker jag att det är lite klurigt, eftersom hon gärna går i låg form är jag rädd att vinkeln blir fel med tanke på linjen till tygel och bett om jag har en högre hand men lite högre skulle säkert bara vara bra..
Kul att du tycker att sitsen är hyffsad, den är nämligen inte min starka sida, så vitt jag vet..
Snuttan: Vovvan är 50% shar-pei och 50% golden retriever =)
Ska tänka på dina tips, kan tänka mig att jag är lite av en "knipare" och låser fast mig. Underskänkeln har en förmåga att åka fram, så bak med den. jags ka absolut tänka på lättridningen. Har tidigare inte varit så förtjust i att rida lätt, har en förmåga att luta mig framåt och känenr att jag "tappar" hästen men jag ska tänka på dina tips, mer tyngd i stigbyglarna borde hjälpa!
Du kanske ser vad jag har skrivit i mitt inlägg till Alice, angående armbågen men samtidigt lägger jag gärna ner handen så lite borde jag väl kunna höja handen utan att störa linjen till hästens mun…?!
Berätta gärna mer om uppresande tygeltag, hur? när? och hur ofta? behvöer en repetition, vet att jag har tränat det tidigare men har nog förträngt en hel del.. tyvärr =) men det låter som något som verkligen skulle kunna hjälpa mig, så jag är vetgirig.. ;)
Jättekul att du gillar min tös, i synnerhet när du själv har erfarenhet av travare.. =) Min hopptränare dissar henne för att hon är travare, inte sätter under sig på samma sätt som övriga hästar och "gör mig (framstår) till en sämre ryttare än vad jag egentligen är" - hon skulle vilja se mig "på en riktig hopphäst" men nääsch, Yrla rockar ju! ;D Dessutom är jag själv vår största begränsning så jag tycker att yrla och jag passar rackarns fint ihop - faktiskt =)
glömde nämna att Yrla haft en lugnare period ett tag och haft lite minisemester - alltså har hon tagit det lugnt i hagen och inte ridits lika mycket som vanligt - men nu är vi på gång igen, lagom till att min semester börjar.. ;)

Verkligen jätte fin häst (:
Tack, kul att höra! =)