Stallpellets/värmepellets
Nu har jag ägnat en stund åt att googla men överallt får man olika svar.
Är det någon skillnad på stallpelletsen och värmepelletsen förutom priset? En del hävdar att det är samma sak, andra att värmepelletsen har ett lager av diesel, för att ta ett exempel. Nån påstår att det beror på märke på pelletsen.
Är det någon som vet? Och om det är märkesberoende, vilket märke är då okej som strö?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Granngårdens värmepellets; "Pelletsen innehåller inte några tillsatsämnen utan träets eget lim - lignin - gör att pelletsen håller ihop."
SCA värmepellets; "SCAs pellets innehåller heller inga bindemedel eller tillsatser-"
SCA stallpellets; " Ren naturprodukt utan tillsatser"
RS mustang spånpellets; "Vår spånpellets är special tillverkad för häst och innehåller inga bindemedel eller kemiska substanser."
På en del står det att det är gjort av sågspån, andra kutterspån. blir det olika stora flingor när man blöter det då eller blir allt finkornigt?
same shit diferent names :) sågspån-kutterspån samma med skillnad att kutter=lite större "flingor" än sågspån.
Värmepellets kräver MYCKET vatten men är betydligt billigare än sk hästströ!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#2 ja att det är skillnad på kutter och sågspån vet jag, men tänkte ifall kuttern faller sönder till nåt liknande sågspån när pelletsen "sväller"/bryts ner. Men då är det pellets gjort på sågspån som är aktuellt i så fall :)
Vart hittar man värmepellets billigast då? Kollar man på t ex granngården så kostar värmepelletsen 2,9 kr/kg och stallpelletsen 3 kr/ kg. inte direkt någon skillnad, men jag har ju hört från fler håll att värmepelletsen ska vara billigare. Men vart? 🙂
Kutter är mer "blad" än sågspån, svårt att förklara. du får nog kolla pallpriser om du ska komma undan med billigare priser, säck pris blir nog nästan samma…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag köper på typ bauhaus och betalade nog 2:-/kg tror jag. Vet iaf att det var betydande skillnad att köpa där mot att köpa på granngården. Då köpte jag inte en hel pall utan köpte typ 10 säckar, fanns nån sån mängd rabatt vid typ 10 säckar eller nåt sånt så jag köpte det man behövde för att komma upp i rabatten, men pallpriset var nog ännu bättre.
Kommer köpa det även nästa år, men då blir det nog en pall. Men kommer även nästa år att göra som i år att blanda det med torven. Jag kör en torvbädd och häller i värmepelletsen där hästen kissar (och lite överallt), häller inte på något mer vatten utan det är super att använda det som en svamp som suger upp allt kisset. Så häller i det som det är och låter hästarna kissa på, när jag mockar så häller jag extra mycket där det blivit extra blött.
Grannen har också värmepellets men han slänger bara in i boxen så trampar hästarna själva sönder det. Så gjorde vi till en av ponnyerna på ridklubben som också stod på bara värmepellets, slängde bara in så trampades det upp av sig självt. Man behöver inte vattna, det suger bättre om man inte har vattnat på det.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 ja alltså jag vet vad kutter och sågspån är. Frågan var om kutterspånen på nåt vis faller sönder under tillverkningen till pellets och blir mer liknande sågspån eller om pelletsarna när de blöts upp blir till kutterflingor igen!
I dagsläget hämtar jag sågspån direkt från sågverk och har en total strökostnad på max 500 kr om året, så mindre än det räknar jag inte med. Anledningen till att jag funderar på pellets är att det spånet jag har nu fryser på vintern så jag får stå med hammare och hacka sönder det. Mindre kul! Funderar på att ha pellets under de värsta månaderna.
#5 okej, det var ju lite mer prisskillnad i alla fall! Ska kolla upp Bauhaus 🙂 hur blir de pelletsarna när de blir blöta/faller sönder? Blir de mer lika sågspån eller kutterspån?
#6 Sågspån blir det som. Har aldrig sett värmepellets som blir som kutter, det är först i den här tråden som jag hört talas om det.

http://www.rsmustang.se/rsstallstro/spanpellets.html
här är en som görs på kutterspån. Nån som provat denna sorten och vet hur det faller sönder? 🙂
#8 Vill du att den ska falla sönder som kutter? Eller vad är det du är ute efter?

#9 nej jag vill INTE att den ska det, vill för allt i livet inte få in kutterspån i boxen. Men den sorten finns att få tag på här, jag hade kanske råkat köpa den om jag inte kollat upp detta med kutter.
#10 Okej, men även vanlig spånpellets är i bitar och det kommer att ligga bitar inne i boxen. Men inte flarn som flyger runt så som kutter gör (fast jag tror inte det gör det om det är blött och dessutom blandats med vanligt spån, men jag vet inte). Dock tror jag inte kutter är lika bra till boxen, tror inte det har samma uppsugningsförmåga som spånet har.