Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 4280 ggr
Luva
2

Valack som betäcker

Måste bara fråga vad detta kan betyda. Idag blev en ny häst insläppt i mins hästs hage. De är alla valackar. Min häst verkade fatta tycke om den nya, han följde honom hela tiden. Men sen började min även att betäcka den nya, eller ja iaf att klättra upp på ryggen. Det hände ett flertals gånger. Blev lite förvånad då mina aldrig tidigare har gjort nått liknande.

[tintilar]
0

Hat du en ung häst? Det kan vara ett domknansbeteende. Vi har haft en ridande valack och en betäckande valack hos oss. Den som betäckte red bakifrån (utan att betäcka på riktigt dock) på ett sto som han gillade o hon ställde gärna upp. Han var 12 år, sent kastrerad, mkt harmonisk ledartyp. Den andra valacken red bara, från alla möjliga håll. Han kunde hoppa upp från sidan och bara stå där och spana ut över ängarna. En lekfull, rel ung valack, ngt osäker i karraktären, fullblodstyp. Ingen av dessa skadade nånsin ngn annan och fick hålla på. Sen hände det faktiskt en gång att min hästs bästa vän red på min häst. Dom går vanligtbis på lösdrift men stod på bok en vecka pga att min häsy var halt. På dan gick dom ute i en grusad rundcorall, mkt liten. Min häst blev mkt störd av att inte få vara ute och röjjde i boxen och i korallen kivades han och kompisen mkt. Dom lekte helt galet och då började kompisen rida på min - i leken. Han var då runt 16 år, mogen och lugn i övrigt, en fullständig följare men äldre än min som då var runt 5-6 år. Beteendet upphörde direkt när dom fick komma ut igen. Om ingen har ngt emot din hästs beteende och det imte verkar vara slagsmål inblandat tkr knte jag att ni ska brkymra er. Häsyar leker och dominerar varandra och det är naturligt och skadar ingen. Dessutom kan beteendet upphöra när dom blivit mer bekanta.

Gronstedt
0

Tänk dock på att han inte får ha broddar i framskorna, de kan ge rejäla skador när han klättrar.

Aribigga
0

Sömmarna på skor kan även skada den andra hästen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Luva
2

Nä han är 12 år, så inte ung direkt. Han har som sagt aldrig gjort detta tidigare.

[tintilar]
0

Jag gissar att det är lek från hans sida, men det är ju omöjligt att säga på ett forum. Om det är lek/dominanslek tror jag att det kommer att gå över efter en tid.

[[AcsJulia]]
0

Håll koll så att han inte river sönder någon med broddar eller söm, helst bör en ridande häst gå barfota. Släpp aldrig ihop en ridande valack med ston. I värsta fall kan han få för sig att betäcka även dessa och det kan leda till otäcka infektioner för stoet i fråga, eventuellt även sterilitet om infektionen inte upptäcks i tid.