Lindad dygnet runt?
Kan man ha hästen lindad dygnet runt? Schess är ju lindad med back on track på bakbenen! Innan vi var på återbesöket i onsdag stod han lindad med back on track i hagen dagtid och utan på nätterna i boxen.. Men nu går ju hästarna ute dygnet runt igen, och kan han stå lindad med back on track dygnet runt? Jag har för mig att hästen inte får vara lindad dygnet runt, utan måste "lufta" benen i mellan åt..

på mitt förra stall var den en häst som stod lindad 24 timmar per dygn med 1kg bomul på hela ena bakbetet och lindor, men efte några veckor så blev det för varmt så då fick de ha fleeselindor på honom. skall tillägga att han hade fastnat i ett staket och litit av en muskel i benet

det enda jag hört är att man inte ska linda i onödan för då kanske hästen måste ha lindor dygnet runt sen för att den annars blir gallig. vet inte om det är sanning eller ej
hur gick återbesöket då?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#2 Det gick bra men det kunde gått bättre xD Han var mkt bättre, ryggen var inte alls öm, spänd längre :) Och inflammationen hade läkt jättebra men dte fanns fortfarande lite kvar så han blev sprutad igen, så vi ska in igen 8 aug, men får börja skritta igång honom om typ 2 veckor..

Jag föredrar att ha lindor på natten o låta dom va utan på dagen då dom ändå rör sig o blodcirkulationen kommer igång på så vis.

#4 Jo, men det är ju mest för att skydda benen, han har ju benen överallt och ingenstans.. är rädd att han slår i bakbenen och inflammationen blir värre :/ Och han blir halvt hysterisk av att gå med benskydd i hagen..
#0 Nej det är ingen fara, men man bör undviak det i största mån. Men BoT ska man hellst inte använda alls då ny forskning visar att långvarig användning leder till förtorrande av senor! Det bästa är att använda liniment (speedway) och Heater paddar, det är bästa effekten..

#6 Jasså? Jag som bara har hört bra om back on track :) Var får man tag på det linimentet "Speedway"?
#7 aa.. jag oxå, personligen gillar jag dom oxå, men hade en häst som faktiskt fick uttorkade senor av det. Enligt veterinären, så jag använder det väldigt försiktit på mina hästar nuförtiden. Måste tillågga att mitt sto hade känsliga senor redan innan…
Det finns på välsorterade ridportbutiker. det ska finnas där. annars är arnika eller liniment blue bra oxå, men inte lika starka. Bra, men väldigt dyrt är Muscoler från Cavalor

Skulle vara intressant med en källa till de du påstår Kudden
#9 källa?

Ja en källa, vartifrån uppgiften att back on track skulle torka ut lederna kommer ifrån

Ja kudden, vart har du läst/hört det?

Veterinären hade ju sagt det till henne ;)
313 precis veterinären sa det då. Nu i efterhand har eqiuterapeuten, hovslagaren och en god vän som är travtränare(proffsnivå) har berättat det. Ja har själv inga bevis på det, men det loter logiskt i mina öronen när så många personer kommer med samma argumen, för och nackdelar.

#11 japp.. stämmer.. Har hänt en ja känner och hennes shettis.. efter operation skulle dne gå lindad i bandage, hon fick back on track av veterinär'n och shettisen skulle stå så i runt två veckor.. efter en vecka började han halta och undersökning vart det, leden hade blitt svagare och börjat bli välldans mycket med ömtålig.. Efter två veckorna som vart fulla av medecin för häst mm, så fick han lov att med sitt trasiga ben halta vidare till de gröna ängarna.. vet ej om det var slumpen.. med det som sägs har en viss poäng faktist..
Vad man än har för bandage och undrlägg så är det skadligt för benen.. ett avelssto vi hade förr fick stå så innan vi fattade det.. dygnet runt, hon hade ont i benen ofta, såå var det helt enkelt.. också de gröna ängarna för henne.. :'(
Tror att det hela har nått med att göra att det bli ett sånnt stöd så hästen ej spänner sig normalt i lederna, tillslut så blir de svagare.. :P Vet ej det jusst.. men har hört liknande..

Kanske ska man ta av Schess lindorna? :O
Men han är ju en riktigt jäääkla klumpiduns xD Benen är överallt när han är ute i hagen..
så länge du inte lindat svansen är d väl ok…för lindan i svansen kan brinna upp..d hade hänt d med en häst för ganska längesen…
Jag skulle mkt mkt gära vilja ha veterinärens namn!! skicka gärna pm om du inte vill skriva ut för jag ar då hört av andra vettar att det är bra!?!

#17 I svansen ska jag inte ha nån linda i alla fall..
Men den svansen måste väl ha varit lindat med en elastisk linda?
#15 finns en poäng i det.
#18 Jag har inte sagt att det va dåligt, utan ´berättat effekterna av dom. pm-mej först om det är så viktigt. Skulle vilja veta VARFÖR du vill veta dessa veterinärers namn??

#16 i hagen kanske det går att ha vanliga benskydd isåfall? Har en klumpig (minst sagt) häst själv.. Han får ha senskydd fram och gamascher bak när han är på bushumör.. alltså oftast, det funkar bra för min klump iaf.. :P

#21 Bara det att han blir lite halvt hysterisk :/ och jag vet inte varför, i ridningen går det hur bra som helst att ha benskydd.. men jag ska prova igen imorgon och se om det funkar..
#21 ja det kan han ju ha, de finns ju specialskydd för sånt oxå…

vadå brinna upp, svanslindan alltså? 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

När jag hade back on track på mitt russ, så hade jag det endast över natten. Sen tog jag av det på morgon, och hon fick gå utan på dagen i hagen.
jag hade ju arne lindad dygnet runt i 6 månader pga hans skada.det var jag tvungen till.nu är han utan lindor på natten också har han lindat på dagen i hagen så han får stöd.bara man inte glömmer att linda morgon och kväll så att det inte blir skav och att det får luftas lite.

har löst det nu.. schess får gå i sjukhage om nätterna 23-7, utan lindor, då vet jag att han håller sig lugn, och han slipper stå inne!! dagtid går han i sommarhagen med lindor.. vill verkligen att han ska ta det lugnt nu så benet blir friskt..
hur stor sjukhage ska du ha åt honom på nätterna?får han stå själv i en sjukhage?jag har hört att hästar som står ensamen i en hage inte sover på nätterna för att den måste hålla vak själv då.dom kopplar inte av på samma sätt som när dom går i flock.stämmer detta?jag hade nog haft honom inne på nätterna ändå.men det är ju upp till dig självklart hur du ska göra!:)
#28 hästar sover på dagarna..
jo det gör dom ju.men om dom aldrig får sova på nätterna och om dom inte sover mycket på dagarna,dom måste ju bli väldigt trötta och slitna dom med!
#30 klart dom kan bli, men dom är ju ändå hästar och hästar är födda till att gå ute dygnet runt. Hur tror du att alla unghingstar som tvingades bort från flocken klarade sig?
det var bara en fråga men jag vet vad jag hade gjort.och går det bra att ha honom i sjukhage på nätterna så är ju det jätte bra!

Den är inte stor, 5*5 meter kanske, men den är i samma hage som dem andra hästarna..

kudden - de flesta hästarna i mitt stall sover på natten, några av dem vakar och de sover på dagen. vad jag vet sover de flesta hästarna på nätterna iom att hästhållningen ligger väldigt långt ifrån hästarnas naturliga,vilda liv.
cilla89 - alla hästar är ju olika så man vet inte alltid om man gör och ger det bästa för hästen men man ska iaf försöka;) tkr det låter som du löst det bra.

Hästar passar på att sova både natt och dag. När det går och det är lugnt så vilar dom. Hästar kan ju som bekant vila stående.

fast vila och sova är itne samma sak;P roger sover under nätterna, han är morgontrött också, så han ligger kvar längst av alla pållarna i stallet. ibland sover han fortfarande när man kommer och fodrar men då kan han minsann piggna till kvickt. däremot så vilar han rätt ofta under dagarna och han passar alltid på att vila när man gör iordning honom för ridtur så att man får en lagom stor överraskning när man sitter upp…

våra ligger ner på morgonen runt 6-7 tiden..
#0 Lyrik är ibland lindad med BoT-paddar. Då sitter de på tills jag kommer dit nästa dag. Har haft så både när han sover inne om nätterna och nu när han sover ute i hagen. Inga problem med det, ET rekomenderade att han skulle ha det efter "jobb" eller när hans sena vf känns svampig eller öm. Ibland räcker det bara med arnika eller blue lotion på senan, men ibland behöver han sin BoT-bandage.
Har även boots just nu i bak pga trasig hov dygnet runt, inga problem där heller, inga skav.
Efter griffelbensfrakturen hb -03 fick han vara lindad dygnet runt i över 7 månader, lindade om nytt varje dag.
Lyrik fick sova i sin sjukhage (var tvungen att stå där dygnet runt) när han var halt första gången pga strålbenshälta -01. Stallet höll på att tvättas och rengöras, så han fick sova ute. När vi fick låna en box att sova i pga ruskväder (ösregn hela kvällen), så ville han inte sova inne. Utan han ville bara ut till sjukhage! Han bröt sig ut ur boxen på natten och hittades gående på stallplan på morgonen av stallägaren!