Galoppen?
Jag är liten och lätt och rider på den underbaraste hästen som finns.
Men då han är nästan 170mkh och tar ganska stora steg i galoppen så har jag svårt att sitta i galoppen vad kan jag göra åt detta?
Han har även en tendens att bli mycket stark i galoppen när vi rider ut hur kan jag få honom att lyssna på vad jag säger i stället för att "sticka".
MVH
Börja i ridhus om du har någon och om han blir stark och sticker så gör halt och rygga några steg, gör så varje gång så han fattar att det inte blir roligare att sticka. När han är lydig i ridhuset så börja ute i en paddock eller liknande och gör precis samma sak om han blir stark. När han är lydig då kan du börja med att bara skritta så han kopplar ihop skogstur med skritt. Sen kan du börja trava lite sträckor och om han blir stark eller sticker gör samma sak igen som i ridhuset och i paddocken. Sen kopplar han ihop starkhet med halt som kommer han sluta och då kan du börja i galopp ute. =D
/Simlover
jätte bra tips ska verkligen prova.
har tyvär bara tillgång till padock men det är bara att göra som du sa där :)
MVH
Putt*(sitta i galoppen?)
Jag kände lite samma sak när jag gick över från ponny till storhäst. Stegen är ju annorlunda. Man får försöka hitta "gunget" och gunga med hästen i galoppen. Min ridlärare gjorde alltid så att man skulle stå upp i galoppen i början för att vänja sig vid stegen osv. För att sedan sätta sig ner och hitta balansen.
Testa dig fram tillslut så hittar du det :) Nu i efterhand så sitter jag mycket bekvämare i galoppen på storhäst än ponny jag anser att det är en vanesak.
Tror det bara att fortsätta att försöka sitta ner i galoppen. Man vänjer sig. Min häst har en jätte kantig och studsig galopp, första gången jag red höll jag på att ramla av haha. Efter ett tag så lyckades jag sitta ner lite grann. Jag har fortsatt att sitta ner i galoppen och det gick bättre och bättre. Har kunnat sitta ner helt i galoppen (barbacka och med sadel) nu de sista halvåret/året. Tog nån månad. Lycka till! :)
oj jo men då borde jag klara mig får fortsätta försöka. :)
Ska även prova det med att stå lite upp kanske blir lättare då för nu känner jag mig bara som en liten vante :P
Det är alltid lättare att sitta (och bestämma) när hästen går i form ordentligt. Sen gäller det bara att få bly i benen och sitta djupt i sadeln och vara ledad i midjan.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
ska prova alla tips i morgon tack så jätte mycket :D
Försök hitta takten, jag tycker att det är jättejobbigt att rida på storhästar med mycket galopp nu när jag är van vid min b-ponny.
Men låtsas att du ska rida lätt i galppen, sitt ett, stå två, sitt två, stå tre, sitt tre, stå 4 mm. Tillslut kommer du kunna sitta längre och längre utan att skumpa runt. :)
-Bättre ökänd än okänd
mycket bra tips ska prova i morgon hoppas att de funkar :D
Jag tänker på att luta mig lite bakåt, då blir det lättare för mig iallafall, i galoppen då alltså ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
okej ska tänka på de:)