belöning
diskussion blev det här hemma..
hur belönar du din häst?
godis, eftergift? tar hästen från hande eller det är no no?

belöning för mina hästar är oftast en klapp på halsen och snälla lugna ord.
brago får godsaker på marken, av anledningen att han nafsar.
oskar får i handen för han fixar det.
grannen hade gett brago en brödbit ur handen. sa åt henne att hon inte fick göra det eftersom han nafsar mer då.
"belöningar ska man ge ur handen" eller inte tycker jag.

Jag ger i handen efter ridning. Vi stretchar ju ofta med morot så då måste dom ju få i handen. Ibland får dom örtgodis också. Har inga särskilda nafsiga hästar.

eftergift, klappar och röst ibland godis men han är som en liten shettis som ska in ner i fickorna och ha mer…

under ridning så belönar jag dem med röst och ibland klapp på halsen under en paus, vill ju inte tappa kontaken mitt under en rörelse för man ska klappa den på halsen ;)
sen brukar dem få ungefär 1 kg morötter dagligen var, ser väl inte det som en belöning mer ett foder i deras fall xD
Mitt i ridningen använder jag rösetn, när jag skrittar av använder jag klappar. Han får ju godis, men det ger jag honom ofta i krubban. Men hans biotinger jag honom för hand. Annnars äter han det inte offtast.

Jaha, nu ser jag att du frågar även vid ridning. Ja då ger jag självklart inte något att äta. Då säger jag med rösten och klappar om hästen. hehe

När jag rider får Maggan maaaaassor av klappar, hela tiden typ. ^^ Hon är värd det. : )
När vi kommer hem till stallet så får hon 1 eller 2 godisar i handen men först så måste hon ge mig en puss. : D
min häst får oftast på marken ,,

Mina får aldrig när dom har sin tränings utrustning på.Dom blir så himmla jobbiga då.Men jag brukar stretcha och använder lite havre då om dom inte vill släppa till riktigt.:)

på marken berömmer jag genom att stryka dom i pannan och med rösten.
när jag rider berömmer jag genom att stryka dom på halsen och rösten där oxå.

Berömmer mycket med rösten under ridning/körning. Då ridpasset är slut så hoppar jag av och spänner upp nosgrimma/sadelgjord och går sista biten hem. Är jag ensam på ridbana brukar jag ta av all utrustning och låta hästen rulla sig…

Eftergift, smek o klapp samt rösten. Godis kan jag ge någon enstaka gång men då isf när vi kommit tillbaka till stallet.

Rider jag så är det eftergift, klapp. På marken är det klapp och ibland godis om jag har något. Har inga problem att ge dem ur handen.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Godis i handen och krubban i boxen. Lite massage
Vid ridning/körning - berömmer med ord och klapp.

Ger aldrig något gott ur handen…Krubban eller marken
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Eftergift i ridningen, klapp på halsen ofta i kombination med rösten. Sen ngt gott efter ridningen =)
Ger en klapp som belöning eller havre i krubban efter ridturen! Ger helst inte heller godsaker i hande n pga risken att de börjar nafsas o nafsiga hästar o barn är ingen bra kombination!
Är det mitt i ridningen blir det snälla ord och eftergift. Är det vid skritt eller stillastående blir det klappar. Har jag godis i fickorna brukar jag sträcka mig ner från hennes rygg så hon får äta, hon är ingen nafsig häst så hon får äta ur händerna. Även i stallet får hon godis efter en ridtur i form av antingen äpple, knäckebröd eller hästgodis. Har börjat öva lite smått på att hon ska ta godisbiten mellan frambenen så ser det ut som om hon bugar. ;)
Wilda försöker jag att inte ge ur händerna då hon är väldigt nafsig, men det är lätt att glömma tyvärr. Hon ska hela tiden slicka på fingrarna, nafsa i tröjan och liknande, irriterande!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
När jag e ute o går lr nåt klappar jag väl o så :)
Pratar typ alltid med pållen både när jag rider, går lr pysslar lr vad jag gör, så när dom är duktiga säger jag väl nåt med snäll ton hah :)
o efter tex ett ridpass får dom mat o äpple lr nåt :)

Eftergift. Du kan ju ge eftergift i många lägen, och det tycker jag är den allra bästa belöningen. Eller, skulle nog vilja säga det är den bästa belöningen. Men den måste ges inom 3 sek för annars kopplar inte hästen ihop det med belöning, samma sak som när du ger hästen ett straff.
Men visst, godis också. Det brukar jag ge efter ridning och när jag lastat hästen. Jag ger hästen med handen. Om en häst skulle naffsa.. nej, det är strängt förbjudet och hos de flesta hästar brukar ju det uppkomma om hästen får godis ofta, vilket kan vara lite dumt… Har man en naffsig häst får man ju ge mindre och försöka undvika ge med handen.

rösten vid ridning ev ngn klapp också. efter ridning får han nästan alltid en godisbit ur handen.
rösten och klappar vid ridning, gos och kanske lite godis efteråt.

eftergift och rösten berömmer jag med!
Klappar och beröm med rösten, godis ger jag på marken eller i krubban…

Godis i handen, säger man "snällt nu" då är han välldigt försiktig när man ger :D fasst dte funkar inte vissa dagar ;) hehe.. sen klappar jag å säger hur duktig han är :)

#23 samma här

Eftergift - Rösten - Smek…i den ordningen och i alla lägen.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Eftergift, rösten, godis

när jag rider är det oftast rösten, men ibland en klapp. på marken samma.. och visst får hon godis ibland åxå, när hon tex blivit spolad eller så.. :) sen får hon alltid en godis när jag hämtar/lämnar henne i hagen, och det har hon alltid fått.. det gör att hon väntar när man släpper henne på sin godis, och oftast kommer i hagen. kommer hon inte till griden, går jag fram till henne men får gå dom sista metrarna sj. ;)
Vid ridning så är det rösten och även en klapp. Ger lite godis i maten som han får efter ridningen.

Vid ridning så berömmer jag henne mycket när hon gör rätt. Hellre för mycket än för lite! Berömmer henne med rösten, ger eftergift och klappar och stryker henne längs halsen.
Annars så blir det väl godis ifall det finns i närheten eller om jag har det på mig, annars så rösten och klappar.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se