Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4871 ggr
Caroline L
0

Passgång

Hej, jag behöver verkligen hjälp med en grej.

Vill börja nämna att mitt sto är ur form och ur kondition. Hon är en varmblodstravare som har extra gångarten passgång. Hennes skritt och galopp är väldigt fina och rena, otroligt härliga. Men att få henne i trav är OMÖJLIGT. Hon kör med sin passgång direkt. Jag har aldrig lyckats få henne i trav och medryttaren har också problem med detta. Det blir bara passgång. Men grejen är att när man går med henne på promenad i skogen alltså inte rider utan går och sedan börjar springa så travar hon efter. Ren och fin trav. Men från ryggen går det inte. Hon har endå ork för i allafall en halvtimmes effektiv ridning och hon galopperar utan problem i form men traven går verkligen inte att få fram.

HUR ska jag göra för att få fram henne i trav? Är det någon här som har samma problem? Hon är helkollad och helt frisk, inga problem på det sättet. Hos tidigare ägare (jag har bara haft henne i någon månad) hade hon samma problem. Den tjejen red henne inte så mycket. Hon har stått oriden i runt ett halvår. Kan hon ha glömt av traven? Det är endå en naturlig gångart och hon har sprungit på travet som unghäst. Jag förstår faktist inte vad jag ska göra. Är det någon som har några tips? Jag är verkligen i behov av det just nu.

/ Caroline

Eldlilja
2

Jag har en islandshäst som varit väldigt passtaktig och gärna gått över i så kallad "grisepass" när jag skulle trava (som väldigt långsam och oren pass/tölt-blandning). Vi tränade massor, och hon är nu jätteduktig på traven!

Jag gjorde så att när hon gick in i passtakt så lutade jag mig framåt, ställde mig lite upp i stigbyglarna, lättade på tygeln och drev försiktigt, så att hon skulle länga ryggen och ta längre steg. Då blev det till sist för jobbigt att hålla grisepassen, och hon började ta trav. Efter många veckor och månader av träning tar hon väldigt sällan grisepassen, då bara när hon är lite spänd och vi just galopperat.

Dock så vet jag inte om detta fungerar på din häst. Alla är ju så olika, men det kan ju vara värt ett försök 🙂! Sedan lär det nog vara lite knepigare då hästen verkar ganska van vid passgång(?).

Mantissa
1

Tror inte en häst kan passa och böja sig samtidigt, så mycket mjukgörande, böj ömsom höger ömsom vänster. cavalettibommar lär vara bra också skulle jag tro.

Brollan1
0

Om hästen klarar av det utan ryttare så får du väl göra likadant på ryggen som du gör från backen. " Eldlilja ":s förslag låter vettigt och logiskt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Caroline L
0

Eldlilja: Det lät som en väldigt bra övning! Den ska jag testa direkt imorgon. Började hon trava direkt då när du gjorde sådär? Berömde du henne på något speciellt sätt då? Ja hon är väldigt fast i sin passgång men det konstiga är att hon bara gör det vid ridning. Är det någon speciell signal man ger till exempel islandshästar när man vill att dom ska passgånga? Jag kanske ger fel signaler. Vad gör man på en islandshäst för att den ska trava?

Jag har hört någonstans att travare gärna lyssnar till röstkommandon. Att dom lär sig dom lättare och det kanske hade varit en grej. Att säga trav varje gång hon börjat trava och på så sätt kanske lära in det? Typ när jag springer i skogen.. då är det en såå fin trav. Och i hagen travar hon med. Hon använder sig främst av traven på alla sätt, UTOM ridning.. förstår inte varför?

Mantissa: Ja det har jag inte tänkt på, menar du att jag också kan göra mjukgörande övningar som volter, serpentiner? Jag har inga erfarenheter av islandshästar alls. Går det att passgånga över bommar? Det kanske kan vara ett sätt att tvinga fram traven. Finns det några andra?

Kan longering vara ett sätt? Och om hon bara passgångar där med, vad ska jag göra då?

Caroline L
0

Brollan1: Men då börjar jag bara springa, inget annat. När jag skänklar på henne oavsett om jag trycker snabbt med skänkeln eller håller en ihållande tryckning blir det pass.

Eldlilja
0

Tänk även på att hästen skall vara avslappnad. Åtminstone min flicka gick i början direkt över i passgång så fort hon fick någon spänning i sig. Vi tränade på att när man gick in på volt så betydde det ännu mer avslappning (använde volten när hon blev extra spänd), så volten fyllde i den träningen en dubbel uppgift; hjälpte henne att slappna av, men gjorde det även svårare att passa (som #2 säger). Numer behövs det väldigt sällan att be henne slappna av, men det kan vara rätt bra att ha för att falla tillbaka på.

Mantissa
2

#4 Precis, det blir himla märkligt för henne att passa över en serie bommar. Men börja att leda eller longera henne över (i trav) så hon förstår hur det fungerar och inte snubblar när du sitter på. När du rider över bommarna så stå gärna i trepunktssits eller lätt sits så du uppmuntrar henne till att lyfta ryggen.
Alla böjande rörelser kan vara positiva, slalom, skänkelvikning mm eller bara böja igenom henne på spåret. Börja i skritt så hon förstår övningen innan ni ökar farten. Lycka till!

JoannaLi
0

Jag tyckte att din idé med röstkommandon lät bra, det var min första tanke. Att alltså inte försöka ta bort passen helt, utan att iställe visa hästen när det passar sig och när det inte passar sig. Dock kan det vara bra att börja med att befästa 'trav' stenhårt från marken, så att hästen kan komma fram i trav när som helst så fort du ger signalen. Efter det kan du försöka från ryggen, och då är mitt tips att du inte skänklar eller ger några signaler på så sätt utan bara ger röstsignalen. Om hon inte lyssnar kan du prova att befästa det mer på marken innan du provar igen, och om du då får pass/inget gångartsbyte alls igen då så kan du kanske prova att ytterst försiktigt mana henne framåt och se vad som händer. 

Om du då samtidigt gör dessa andra tips, när du väl ber om trav med rösten, så kan du väl försäkra dig om att du får trav. Jag vet inte, jag kanske bara svamlar, men det här är väl min idé :)

Lycka till!

Eldlilja
0

#4: Oj, såg inte att du skrivit innan jag skickade Glad!

Hon började trava ganska snart, men inte direkt (framförallt inte i början). Precis i början när hon nästan aldrig travade så berömde jag jättemycket när hon väl började trava, klappade, gjorde halt och lät henne sedan skritta en stund på lång tygel så hon fick njuta lite av sin victoryKär! Beröm beröm beröm! Och försök inte bli frustrerad, då får man snart spänningar i kroppen som hästen tar upp Skämtar.

Alltså, jag är inte rätt person att fråga om hur man rider islandshästar på "islandsvis". Vi råkar bara ha en islandshäst då mamma blev kär i den lilla robusta rasen Skrattar! Vi är inte alls intresserade av tölt och pass och har i ganska stor mån försökt träna bort dessa gångarter, då framförallt passen (för)störde i trav och galopp. Vi tränar istället akademisk ridkonst.

Både röstkommandon och longering låter som en bra idé. Med röstkommandot får du nog en ganska rejäl hjälp på traven (hihiFörlägen) när du skall arbeta med traven, så att man kan ge många liktydiga hjälper för att vara extra tydlig då hästen går över i passgång. I början kan ju hästen lätt bli ganska förvirrad, innan den förstår exakt vad man snackar om Glad.

Även bommar kan definitivt hjälpa. Vi travade en del över bommar när jag orkade släpa fram några, då främst när vi nyss köpte henne. Allra oftast gick hon då över i trav, och gjorde hon inte det så blev allt hackigt, snubbel, och allt vad det var. Så traven var bekvämare att ta till över cavaletti Glad! Man får bara tänka på att göra en relativt lång serie, om man bara har 1-3 bommar kan ju hästen krångla sig över i passgång också.

Brollan1
1

Det jag menade var att ge efter på tygeln och låt hästen komma fram i trav utan att ha några krav på sig, prexis som du gör från marken(där du inte har några tyglar;-).

Ofta är grunden till problem spänningar och att kraven upplevs höga av hästen vare sig dom är det eller inte. Så överdriv kravlösheten och få hästen avspänd då du ber om trav, det behövs oftas mycket mindre än man tror, prova tänk "trav" i stället och vänta på hästen i stället,  öka på "intensiteten" lite om det inte fungerar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Eldlilja
0

Men går hästen aldrig i pass när du är på marken? För isåfall kan det ju vara svårt att lära hästen ett röstkommando, om man aldrig får till en övergång just från passgång till trav. Visst, från skritt till trav, men då kan hon snarare uppfatta det som att det är ett ljud för att gå upp i gångart, istället för att gå till just trav. Så om du skall lära henne ett röstkommando skulle jag bara försöka mig på det om du kan få till övergångar just från passgång till trav, annars förvirrar det troligen mer än det hjälper.

Caroline L
0

Mantissa: Jag ska testa imorgon att lägga fram en rad bommar och springa med henne över. Då travar hon ju så då kan jag säga trav lite sådär och berömma henne 🙂Tack så mycket!

JohannaLi: Ja det med röstkommandon borde ju vara en bra grej. Jag kan ju börja från marken ordentligt med detta. Men om jag testar detta i ridningen och säger "trav" men att hon sedan tar till passgång endå, hur ska jag gå tillväga då för att visa att hon gjorde fel?

Eldlilja: Ja den rasen är ju underbar. 🙂Hon går i samma hage som en äldre islandshäst kom jag på nu, men det kan nog inte påverka då hon endå travar i hagen hela tiden (har aldrig sett ett galoppsprång där) Jag är ju glad att hon har den där extra gångarten men att hon ska vara totalt blockerad från trav är ju inte alls kul. När din häst sedan började trava lät du henne trava några steg innan du gjorde halt? Jag tänker för om hästen endå har trav som sin gångart och har travat flera gånger borde inte det ge en signal om man rider lätt på hästen att nu är det trav? Det är ju bara då man rider lätt…

Brollan1: Jaha då förstår jag, det kan jag testa. Kan försöka sitta så lätt jag kan på ryggen och bara ösa på med smackningar och säga trav. Men grejen är att när jag springer med henne så tvingas hon ju springa med för att komma ikapp mig. Jag öser ju iväg och då måste hon hänga med.

Jag kom på en konstig idé men om jag sitter på ryggen med träns o allt och ber någon springa med henne med grimskaft och jag gör absolut ingenting. Då borde hon väll komma fram i trav? Kan det kanske vara ett sätt? Frågan är om hon fortsätter så efter den andre personen släppt oss.

Eldlilja
0

#12: Ja, jag lät henne trava några steg, men inte så mycket att hon glömde vad jag berömde för 😃!

Detta med att börja rida lätt kan fungera, om hästen redan innan har djupt befäst att lättridning betyder trav. Det hade dock inte min häst. Och risken finns att när man sedan vill sitta ner i traven så byter hästen gångart igen..

Kan fungera det där med hjälp från någon annan och du själv inte gör någonting, men sedan kan ju hästen vara så van vid att när någon sitter på ryggen så är det passgång som gäller, och då kanske hon ändå passar. Men, som mycket annat, värt ett försök!

(Och jag skulle akta mig för tillrättavisningar. Så länge inte hästen gör något som kan vara direkt farligt brukar jag endast liksom leda tillbaka på rätt spår och istället berömma rejält när hästen gör rätt. Det ger en mer samarbetsvillig häst, som känner att den får uppskattning när den gör rätt men att det inte är världens undergång om man gör fel! För många tillrättavisningar i träning kan leda till en häst som är livrädd att göra fel, är osäker, och därmed ofta spänd. Lite beroende på vilken sorts tillrättavisning man gör förstås 😉. Bara apropå det där med att visa när hon gör fel.)

Brollan1
0

Ja du " CarolineL " ibland är det bra att experimentera med lite anorlunda tänk, så det som låter konstigt kan ibland vara det rätta.

Lycka till

Eldlilja
0

Skriv gärna hur det har gått sedan, om våra tips hjälpt något 👍!

VilmaKristina
0

Vad sjutton är passgång? 🤔

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Mantissa
0

#16 Hästen flyttar vänster sidas benpar samtidigt som höger sidas benpar är i backen. Det är en ganska obalanserad gångart som kräver att hästen är rakriktad. Har jag inte förstått fel så går det inte att samla en häst i passgång, men rätta mig gärna.

liljestrom
0

Nu har jag inte läst alla inlägg. Men jag har en varmblodstravare som också gärna föll i pass i början. Det jag gjorde var att lägga in honom på en volt, längde tyglarna och drev på honom för att få honom att länga steget och sedan rida lätt väldigt tydligt då detta hjälper dem att hitta takten.

Idag har jag haft honom i 11 månader och nu passar han nästan aldrig längre, bara ibland då han börjar bli väldigt trött, då passar han gärna men det är inga problem att lägga honom i trav igen då :)

/Lisa, http://gentleseat.blogg.se

Caroline L
0

16 Ja passgång är ju en extra gångart som islandshästar och varmblodstravare har. Den liksom går med bakbenen och "travar" högt med frambenen. Mantissa beskrev väldigt bra.

18 Gud vad kul att du varit i samma läge som mig! Hur stor volt la du honom på? Jag har försökt på stora mittvolten men det blir pass endå och en väldigt obalanserad pass också. Den är ju bättre på rakspåret o min hästs pass är väldigt långsam också.

Men det var kul att du delade med dig av detta, då vet jag att det går! Men var han likaså min häst väldigt omusklad och ur kondition eller var han bara väldigt fäst vid sin passgång? Min häst travar ju så gärna sålänge man inte sitter på ryggen. Antar att det blir för tungt att ha 60 kg extra på ryggen när hon rids. En tjej provred min häst igår för att eventuellt bli medryttare (efteråt sa hon ja! 😃) och det gick ju väldigt dåligt eftersom det bara var pass hela tiden. Och min häst blandade även för första gången pass och galopp på ett väldigt underligt sätt! Jag antar att hon verkligen blir trött av arbete. Jag ska longera henne idag och sedan gå 1 km sträckan så hon slipper ridning.

15 Ja visst kan jag göra det!! 😃

liljestrom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Du får nog lägga honom på en ganska liten volt, ofta orkar dom inte bära sig i passen i snäva svängar så dom måste lägga sig i trav i stället! Och rätt långa tyglar och mycket driv, tänk framåt! Det går att "fixa" :) Bifogar en bild på oss från idag så du får se! Tänk på att han nästan alltid passade förut.

Caroline L
0

20 Åh gud vad fin han är, det ger mig verkligen drivkraft att se hur du lyckats med din häst! Ska ta till mig det och köra små volter. Tusen tack!! 😃

liljestrom
0

#21 Tack och lycka till! :)

Alex
0

Lösgörande övningar och läng överlinjen. Att flytta hästen inåt och utåt på volt, i böjning, brukar vara en bra övning för det. Få hästen att gå balanserat i en lång, låg form och ta alltid traven från det utgångsläget. Minsta lilla hästen spänner sig eller höjer huvudet så kommer den med stor sannolikhet ta pass istället. 

Du har inte någon islandshästtränare i närheten annars, där kanske du kan få bra hjälp?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caroline L
0

23 Det du skrev lät väldigt logiskt och bra, att få henne så mjukgjord som möjligt innan jag försöker trava och absolut inte börja trava om hon som du skrev är spänd eller har upphöjt huvud. Tack för tipset! Nej tyvärr det finns en kvinna i stallet som har en islänning men hon är ingen tränare och hade inga bra tips att ge mig.

Caroline L
1

Det finns en slinga jag brukar gå på promenad med hästen och på tillbaka vägen springer jag alltid på en exakt speciell sträcka och hon travar alltid efter vilket hon även gjorde idag. Jag ska rida ut på henne imorgon och testa att driva henne försiktigt på exakt samma sträcka och se om det kanske kan bli trav, eftersom hon vet om att vi brukar springa där och jag berömmer henne alltid då. Jag kan skriva imorgon om det fungerade :)

Eldlilja
0

Hur har det gått 🙂?

Caroline L
2

Hej igen! Jag kämpade och tog åt mig av alla era tips, men det fungerade inte 😕 

MEN! I lördags kom min kompis med hennes häst (också travare) och red en lång slinga med mig här, ridvägarna är fantastiska. Hur som helst så kom jag på briljanta idén att om hon red framför mig och började trava så kanske min häst också gör det, och det gjorde hon!! Jag och min passgångs-älskade häst red i världens mest fina och rena trav hur långt som helst det var riktigt underbart! Flera gånger fick vi fram trav!

Men när jag testade att få fram trav nu i efterhand så gick det inte. Antar att min häst ville visa upp sig att hon också kan trava (travar instinkt?) och det var en engångsgrej.

Jag får jobba på med hennes konditon och hoppas på det bästa 🙂