Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1613 ggr
Kaninhoppare
0

Kostnader i genomsnitt?

Har ansökt jobb hos Svensk Direktreklam, alltså som reklamutdelare på helger. 

Om det finns lediga distrikt i mitt område ( ganska så säker på det, bor i liten stad) så har jag tänkt mig att dela ut på ca 3 distrikt varje helg. 

Vet att det kräver nästan två heldagars slit, men är beredd på det. När jag har granskat andras löner av det här, så blir det ca 2500-3500 i månaden för alla tre distrikt. 

Så nu ställer jag den här gamla hederliga frågan; genomsnittskostnad för en häst i månaden? :) 

Vad kostar din häst i hyra, foder, hovslagare osv? 

Berätta gärna lite om hur den står och vilken ras det är och sånt. 

Har nämligen fått för mig att den här lönen skulle kunna hålla en häst, med små stöd från föräldrar. Är förstås bara en rolig tanke och inget vidare seriöst. 

Häst vill jag nog inte skaffa riktigt än, men tanken slog mig bara att det skulle kunna vara möjligt? :)

Medarbetare på Jättekanin. 

Rafflan
0

Min häst kostar ca 2500-3000:-/månad :)

1800:- stallhyra, spån & hö
60:- kraftfoder/månad
450:- hovslagare (900 kr var 8:onde vecka, 1100:- för vinterskor)
200:- försäkring/månad

Sen tillkommer oväntade utgifter, vaccinationer osv :)

Klart det kan gå, men se till att dina föräldrar är beredda att betala om du tex skadar dig och inte kan jobba någon månad eller är sjuk och missar några helger osv :)

Caf_Roy
0

Vår häst kostar 3000 bara i uppstallning…

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
0

#2 här finns stallplats från 1.500-3.500:-, och lösdrift för 800-1.000:-

Det beror ju lite på vart man bor och vad man behöver :)

[tintilar]
0

Min häst står på billig lösdrift med få bekvämligheter men stora naturhagar med både skog och bete. I min hyra ingår fri tillgång på grovfoder och sen köper man kraftfoder om man vill, mineralsten ingår också. Jag har lite lusern, foderjäst och ibland lite nässlor och nypon på vår/höst. Bara för att han ska få i sig b-vitamin iom fällningen egentligen. Jag har en billig hovslagare och nu går han sen årsskiftet barfota, men har tidigare haft honom skodd runt om. Jag har en budget med en genomsnittlig kostnad/mån och på den har jag lagt till några hundra/mån som sparande så att man ska ha råd med flugmedel, pälsglans och en och annan veterinärräkning som kommer oväntat.

Hyra+grovfoder: 1200kr
Hovslagare: 700kr / 6e vecka (vid barfota 200kr / 5e vecka ca)
Försäkring: Ca 2500 kr om året tror jag, han är nordsvensk.
Tar träckprov 1 gång/år.

Sen tar jag årligen ut ryggveterinär/kiro, tandläkare och sadelprovare som kollar igenom hästen och utrustningen så att allt står rätt till. Jag har dock ganska bra pris där med. Detta ingår också i min budget.

I budgeten har jag oftast utrymme att köpa en del utrustning när det behövs, tex ny grimma, träns eller reflexer, samt kraftfoder o så. Dock inte sadel eller liknande och inte heller min egen utrustning.

Min budget är 2200kr/mån. Mao ca 1000kr utöver foder och hyra. Jag har gått +-0 under alla år jag budgeterat så. Jag har ett eget konto för hästens utgifter dit jag för över samma summa varje månad så att jag får en fungerande buffert.