Hjälp med foderstaten!
Vi har nu fått hem höanalysen till höet min ponny ska få när vi får hem henne på Söndag. Saken är den bara att det har ganska mycket mer proteininnehåll än hennes tidigare hö. Just nu äter hon också krafft muskel för att få i sig tillräckligt med protein men det behövs väl inte med detta nya hö?
Höanalysen ->
Hon är 23 år i sommar, rids "normalt" mycket (dock inga jättehårda pass eftersom hon inte är riktigt igång och pga hennes ålder möjligen). Hon hade fång (pga ensilage och ingen motion) för några år sedan och är en maxad D (New Forest). Och hon väger runt 450 kg.
Jag vill ha hjälp med att räkna ut vad mer hon behöver och hur mycket av detta hö hon bör ha?
Tack!
Jag tittade runt nu och undrade om denna foderstat blir något bra?
Hö
Morgon- 2kg
Lunch - 2kg
EM - 3 kg
Kväll - 3 kg
Och sedan tillägger man 50g selen/ E-vitamin och B-vitamin under de två tillfällena alla andra äter kraft. Men sedan vet jag inte om hon kommer vela äta bara vitaminerna? Finns det något man då kunde lägga till som är "ofarligt" att blanda det med? Eller om bara höet i sig blir för mycket?
http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html
kan hjälpa dig att räkna en foderstat :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Googla lite på begränsad fri tillgång - småmaskiga hönät - SMHN - slowfeeding. 🙂
Din häst behöver inget kraftfoder med det höt som du har märkt och räknat ut. Att få i mineralerna kan vara knepigt. Behöver din häst verkligen selen? Vilket tillskott har du tänkt ge 50 g av? Det är ju olika koncentration av selen i olika tillskott. Prova och se om hon äter det som det är och ta det därifrån. Det är inte hela världen om hon inte äter upp allt varje dag.
Selen kan även finnas i flytande form, då ofta tillsammans med E-vitamin. Du kanske kan hälla det över en morot bara.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~