Hjälp med skritten
Jag rider en härlig 6 åring som blev inriden sommaren 2011. Han är jättehärlig otroligt ambitiös och duktig. Han har en stadig form i alla gångarter och älskar att jobba. Men jag skulle behöva lite hjälp med skritten. För han blir väldigt gärna kort i steget när vi skrittar. I traven är han duktig att länga och korta upp sig. I galoppen jobbar vi med det men han gör grymt stora framsteg varje gång.
Hans skritt blir nästan lite passvarning på för att han tycker att det är så långtråkigt. Så jag skulle vilja ha lite tips på övningar i skritt:)
Om hästen går mot pass i skritten beror det ofta på att den trampar sig själv på hälarna - den vill förstås undvika det och flyttar därför framfötterna "för tidigt". Motmedlet är kortare steg utan förlorad energi. För att åstadkomma det måste hästen ha god balans och vikten väl fördelad. Jobba mycket med tempoväxlingar i skritt och var extremt noga med att hästen aldrig ökar på eftergiften, utan bara på drivning. Använd sätet för att sätta den takt och steglängd du vill ha.
Fundera också över om det blir mer pass i ena varvet. Om hästen inte är rakriktad slår den kanske i mer med det ena benparet. Då är det viktigt att arbeta med rakriktningen.
Kolla också hovarna. En häst med stort övertramp behöver kanske ha kortare tår och högre trakter för att rulla över och få undan framfötterna i tid. Korrekt hovform kan göra underverk.

Jag skulle säga att det "enklaste" och mest grundläggande för att få ett längre, mer avspänt steg i skritten är att lägga ner dom djuuupt..

Tack för hjälpen. När jag red igår provade jag tipsen. Skritten längde han fint när vi fokuserade frammåt. Men när han ska börja jobba mer blir han otålig fast det var bättre igår. Galoppen och traven däremot gick som en klocka, han kunde länga ut sig jättefint och korta upp sig. Så himla nöjd. Så tack för tipsen ska fortsätta jobba efter dem:)
Tänk på att driva med ett kort tryck med höger skänkel när höger framben/bog går bak och kort tryck med vänster när vänster framben/bog går bak. Detta gör att du driver bakbenen att kliva på mer taktfast och att verkligen driva fram skritten. Tänk på att inte klämma med benen eller sätet och att pendla med handen, du får inte låsa med tygeln. Ska du kort upp den så gör du det med små halvhalter med sätet, låt han hellre börja trava/takta än att passa. Lycka till!
Släpp tyglarna i skritten och se vad som händer, blev det bättre så vet du var felet ligger och hur du åtgärdar det.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Man brukar säga att för att få eller behålla en bra skritt skall hästen inte ridas "i form" mer än några steg i skritt. Just att folk ofta rider sina hästar " i form " i skritten har förstört mer än en hästs gångarter. Det är också det man kolla i dressyrprogram där man ofta har ett moment med skritt på lång tygel. Något att tänka på kanske. 😉

Tack för tipsen. Han är en väldigt komplicerad häst att rida och man måste "tajma" honom hela tiden annars så blir det pannkaka av allt ihop. Har jag ridit honom i ungefär en timme så är skritten oftast inget problem i slutet av passet då han har lugnat ner sig. Men vi jobbar på:) Just nu ligger vårt fokus på galoppen för att den ska bli luftig. Och jag har märkt att har jag ett pass fokuserat med att öka och korta galoppen. Så går det bättre att jobba honom i skritt utan att han tar myrsteg. Och på lång tygel så kliver han på med stora kliv:) Men det är bara att träna och träna han är som sagt en väldigt speciell häst.

Om du sänker och skjuter fram handen ska han ju sänka sig och länga stegen.

#8 han kan det ibland. Men inte varje dag han är som sagt en komplicerad häst;)