Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2860 ggr
Zadeira
0

Ridbyxor för korta ben?

Ni som har korta ben, vad har ni för ridbyxor? Finns det ridbyxor som passar oss med stor rumpa och korta ben, och som inte kostar så mycket?

Jag är 158 cm med korta ben, och alla ridbyxor jag provat är alldeles för långa. Ridbyxor i storlek 40-42 sitter bra i midjan, låren och rumpan, men i princip alla jag provat har varit nära på en dm för långa. Det är dessutom väldigt obekvämt att vika upp, det blir så klumpigt runt vristerna då. Vad gör man?

[Moa-]
0

Köp helskodda och sy upp?

Zadeira
0

Jag suger på att sy upp, och det är svårt när det är kardborre i bensluten men idag blev det faktiskt just så jag gjorde när jag köpte nya ridbyxor. Men, det måste väl finnas för korta ben också?

[Moa-]
0

Jag har aldrig sett, jag rider islandshäst och har då som regel "islandshästridbyxor" med bootcut, vilka som regel är ännu lägre, däremot har det gått bra att sy upp (dock nyttjat en granne som är bättre på att sy). Dessa är enligt mig även snyggare på oss med kortare ben. =) Har man tur så hittar man några som inte måste korrigeras.

Caf_Roy
0

Tror det finns något typ kantband som man stryker på. Dvs klipp av byxorna till önskad längd och stryk på ett kantband runt "skarven" längst ner.

Kantbandet bör nog vara i alla fall 5 cm brett för att sitta kvar och hindra kanten från att fransa sig, så du kan behöva nåla innan du stryker för att det ska ligga rätt, men det klarar du nog.

Hittar du inget sånt kantband (osäker på om det finns) kan du ta en sorts "dubbelhäftande stryktyg" (tunnt småstyvt textilliknande material med värmeaktiverat klister på båda sidorna). Köp lika mycket av det som kantband och lägg mellan kantbandet och ridbyxorna när du stryker.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"