val av sadel
jag har en häst som det snart är dax att lägga sadel på, hon är under inridning, så jag har börjat kolla runt på vad jag ska välja för typ av sadel, har funderat på bomlöst, och hittade nån med memory foam i, som ska forma sig efter hästen och anpassas då efter hästen när den utvecklas, om jag fattat det rätt.. Nu undrar jag om det är nån som har erfarenhet av dessa sadlar och hur ni i så fall tycker den funkat för er?
Jag har ingen erfarenhet av sadeln du pratar om men när det kommer till valet bomlöst vs med bom ska man veta att en bomlös sadel fördelar inte ryttarens vikt alls, eller.lika mkt som en sadel med bom. Däremot är en bomlös sadel mer formbar och väger mindre. Vilket man väljer beror eg på varför man har sadel. Jag har numera köpt en bomlös sadel därför att jag behöver en sadel som jag sitter stadiht i men som bara används ibland. Då är en bomlös sadel ett bra alyernativ eftersom att risken är mindre att den inte går att använda om hästen rids mer eller mindre och därmed är olika musklad. I en sadel blir trycket från ryttaren konstant och en sadel med bom fördelar det trycket vilket är bättre för hästen om man rider mkt med sadel. Men använder man sadeln bara ibland gör det inte så mkt. Då kan det vara mer värt att sadeln istället är formbar. Tex om man rider in en unghäst eller som jag använder sadel några ggr per år eller.kortare perioder. Om du köper bomlöst, var noga med vad du väljer för märke. Kvalitetssadlarna är stabilare och ligger mkt bättre på hästen i rehel. Jag har en Startrekk ochden är lika stabil som en bomsadel. Många bomlösa sadlar.glider runt på hästen. Köp inte heller begagnat utan att låta nån prova ut sadeln för även en bomlös sadel kan ligga fel på hästen.
Tintilar: vilken typ av bomlös har du och vilken pratar du om? Att jämföra en bomlös av typen som behöver specialpad med en bomlös med riktiga paneler är lika fel som att dra bomlösa och bomsadlar över en kam… Det är helt olika sadlar. Och för att krångla till det finns de med halvbom/koppjärn som är ännu en sort..
Därför vill jag gärna veta vilken typ du har erfarenhet av :)
Edit: såg att du nämnde startrek. De har egentligen halvbom (koppjärn). Men det är bra sadlar, har själv haft en. Tycker dock faktiskt att masterbacken är stabilare/fördelar trycket bättre. Startreken gav torra märken vid min hästs manke/rygg oavsett vilket koppjärn jag lade in.. kom fram till att trycket kom från stigläderfästena.
TS: Vilken sadel är det du tänker på? Jag har kanske en aning erfaremnher.. har testat en Masterback och har samma paneler på min egen sadel. Hittils tycker jag att de är helt underbra och ligger helt perfekt på min häst :) Inga punkt-tryck eller torra fläckar (svettmärken) under sadeln. Ligger stabilt utan att överspänna gjorden och känns stabil (''hård'', sjunker inte ner och fastnar) att sitta i.
Skulle aldrig använda en soffkuddemodell, men så krossade jag handleden av en sådan. Ser inga förlåtande egenskaper med dem och anser att de inte fördelar tryck alls eller ligger stabilt.
Jag kan absolut fortfarande tänka mig att använda bomsadel, om den passar vettigt.
Min häst reds in med en star trek, efter olyckan då min handled skadades. Funkade utmärkt. Annars kan jag tänka mig en 'ok'' men billig bomsadel vid just inridning, och senare en bomlös typ masterback eller halvbom typ startrek. Vet inte riktigt varför det känns som att en bomsadel skulle vara bättre i början egentligen, eftersom ja ju känner att de bra bomlösa är stabila och säkra de också.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Förutom startrekken (min är western, har även provat espanolan) har jag ridit i barefoot och en till flertalet ggr. Samt suttit i en o annsn. Tyvärr minns jag inte vad nr 2 var för märke, jag ska klura lite. :) Jag har aldrig varit bekväm i en bomlös sadel innan jag köpte st, den kostade sina slantar men den är måttbeställd till hästen och är verkligen stabil. Håller tummarna att den går igenom utprovningen i år också.
#3 Tack för uppdateringen :)
Barefooten är ju en självklar soffkuddemodell. De står jag inte heller ut med. Intressant är att jag träffat vissa som ridit i liknande (torsion kanske?) occh säger att de är helt stabila och säkra.. men de kan inte hoppa upp från marken eftersom de glider direkt. Vad hindrar då sadeln från att glida om man tappar balansen och trampar snett? Speciellt om hästen ''slankat till sig'' (som de ju kan göra när de värmts upp, finns en anledning att många drar sadelgjorden igen efter 10 minuter)? Det som var mer intressant är att en av de som sade detta var rädd för ridningen. Älskade förståss sin häst men var väldigt nervös och ville helst inte göra något ifall hästen skulle protestera.. och då är det ju extra viktigt med en trygg sadel :)
Men de bomlösa med paneler som startreken påminner om (den har ju halvbom) känns ungefär som startreken att rida i. Många är faktiskt lite styvare och fördelar enligt mig trycket lite bättre.
Ah, du menar att de med halvbom inte kan räknas tilå bomlösa sadlar. :) Det kanske ät rn medelväg, men den är långt ifrån en bomsadel i mina ögon iaf. Den formar sig bättre och man kommer närmre hädten. Har provat ut den årligen sen jag köpye den och den har alltid legat bra, men lite oflyttning av paneler har behövts vid ett tillfälle då min nordis mognade mkt i kroppen första året.
Personligen gillar jag alla typer, utom soffkuddarna :P
Men ska man vara korrekt är det ju olika sadelsorter. Galoppsadlar är väl också halvbom?
Gillar startreken också :) Upplevde sämre tryckfördelning, men den var också rätt välanvänd. Hade kanske mått bra av nya paneler.
Min enda anledning att hålla på indelningarna är att det är olika sadeltyper med lite olika egenskaper. Inte bättre eller sämre än andra, men lite olika. Det är bra att veta det om man kommer i en diskussion och ska jämföra.. för det är ju inte att jämföra helt rakt av. Det skulle vaa som att säga att barefooten och starttreken är likadana :)
Det har du rätt i. :)
Har ridit bomlöst ett år men nu har jag köpt en riktig ;) tyckte inte om den bomlösa, klumpig och jag satt som en kråka i den + att det knappt går att rida dressyr i och ska inte hoppas i… Min kom från naturhasten/naturhunden.se