Övningar till het häst
Har ni några bra övningar till heta hästar?
Har en liten prinsessa på 17 år som som vid unga år tävlat upp till Msv:b hoppning, kom alltid etta med 0,0 fel och bästa tiden, och det har ju satt sina spår. Hon har under det senaste året blivit riden av en liten tjej som hon har kunnat bestämma över helt, galopperat där Hon vill galoppera, stå still där hon vill osv.
Nu har jag börjat rida henne. Rider på tredelat tränsbett med fasta ringar, novabett och rakt tränsbett med fasta ringar. Hon går bäst på novabettet, men är ändå riktigt stark! Lånade en halsförlängare med hopp om att inte behöva ta så mycket i henne, och att hon skulle börja jobba riktigt men istället gick hon bakom tygeln.
Då jag tror att skarpa/skarpare bett inte är lösningen på detta problem vill jag ha tips på övningar till starka hästar som är känslig men stark.
-Bättre ökänd än okänd
Först och främst så är det viktigt att du visar hästen att det är du som bestämmer och allting ska ske på ditt vis. Det är viktigt eftersom hon haft en ryttare som inte visade detta.
En het häst kräver stöd och ett tydligt tag i tyglarna. Det är inte speciellt bra att sitta och dra i tyglarna på en häst som bara springer iväg.
Min tös var likadan och jag körde mycket på halter och tempoväxlingar. Om vi ex. red i trav runt manegen och hon började öka gjorde jag halt direkt och lät henne stå i halten ett tag.
En bra övning om du rider i en manege/paddock är att bestämma tre haltplatser runt spåret där du gör halt varje gång. Säg två per långsida och en på kortsidan.
En bra övning i galoppen är att rida i en stadig galopp runt spåret och göra volter med jämna mellanrum. Hästen måste då sakta av och kan inte rusa genom volterna.
Det är viktigt att ha en stadig skänkel och ett bra säte. Sidvärtsrörelser, skänkelvikningar är bra.
Sedan ös på med beröm när hon håller ett bra tempo och är uppmärksam på dig.
Här finns en sida som dom ger tips om heta hästar.

Lägg fokus i grundlydnaden.
Börja i bara skritt. Gör halt-skritta 3 meter-gör halt-skritta 3 meter. Skritta snabbt 5 meter-skritta så sakta att ni nästan står stilla med korta steg 7 meter, skritta snabbare igen, skritta sakta, träna på detta tills det är perfekt. Kan ta veckor. Var oerhört konsekvent och bestämd utan att bli arg, tänk på att använda sitsen i första hand, använd bara tyglarna om hon inte lyder som sista utväg utan att för den skull låta henne gå ifrån dig flera meter. Viktigt med beröm och eftergift, och tänk på att det är lika viktigt att gasen fungerar som bromsen. Glöm inte hålla om med benen så du rider henne in i halten och inte blir hängande i handen.
Gör sedan samma sak i trav och galopp. Blir hon för stark, börja om med skritt igen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Håller med #2 det var jättebra skrivet!
Tänk också på att bromsa med sitsen, hästar behöver balans och när du bromsar med sitsen måste den sakta av en gnutta och räta till sig. Använd också linjer som bromsar och inte bara tygeltag.
En annan grej jag tänker på är att heta hästar ofta inte får skänkelhjälper alltså att du skänklar en "öka farten nu" då dom brukar vara rätt snabba och alerta. Det är viktigt att man använder skänklarna med och inte rider med såkallade silkesskänklar. Sakta av henne långsamt och sen använd skänklarna för att öka henne i samma gångart.
Sedan tycker jag personligen att det är bra att låta henne springa ut rätt så snabbt ibland och då ska det vara på dina villkor. Se det som en slags beröm när hon skött sig bra i ridningen!
Lycka till med henne 
Övergångar, övergångar och övergångar. Varenda övergång ska göras med så stora hjälper som behövs för att få rätt reaktion, men inte större. Ge aldrig, aldrig upp innan du fått önskad reaktion. Och ge alltid, alltid minst lika stor eftergift som hjälpen.
Om inget av ovanstående skulle fungera så skulle jag backa tillbaka utbildningen till att bara trava och om hästen vill sticka iväg i galopp så snurra ner den på en snäv cirkel tills den vill gå ur galoppen och sedan fortsätta trava. Trava tills man får en bra och lätt reglerbarhet i traven både i framdrivning och i förhållning och först då ta upp galoppen igen. Och inte vara rädd att ta till ledande tygel med kraft om hästen inte vill sansa sig. På en så rutinerad häst så bör det går rätt snabbt att få tillbaka kontrollen på den.
Sen gäller det att fortsätta och angagera hästen som alla skriver med övergångar och se till att dom blir mjuka och inga hopp in i galoppen eller slängtrava in i galopp och även rida in i traven från galopp. Disciplin från båda håll.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack för jättebra tips alla! :)
Återkommer om nån/några veckor och berättar hur allt gått. :)
-Bättre ökänd än okänd
Jag hade även tränat mycket från backen så hästen är lydig och fokuserad på dig där, allt som händer på backen följer med upp i sadeln.
Jag skulle säga, var mjuk i hand och sits men bestämd. Ridit massor heta hästar och ju mukare du är samtidigt som du visar vem som bestämmer ju bättre. Plocka mer i tyglarna och överdriv med halvhalter. Ett tips om din häst har svårt att söka sig ner är att testa med en lös graman men det innebär inte att man skall spänna för mycket och dra. Mycket volt träning gärna med koner så att du har något att gå efter. Beror också på om din häst är het och har känslig mun eller om den är känslig när det gäller hur du sitter.
Skulle rekomendera att gå ner i bett och testa graman, mycket halvhalt träning, mycket ryggning när den inte lyssnar och så för det visar ofta vem som bestämmer både uppsuttet och på marken.

Att använda graman löser inga problem, oftast inte ens kortsiktigt. Upplever att heta hästar blir värre av att tvingas ihop av en graman.
en stilla hand är A och O på alla hästar, att plocka med handen ger inget bra resultat. Det ger bara en krök på nacken.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hoppsan, blev visst lite långt. Sammanfattning:
# Dressyr
# Skritt på långa tyglar = fri skritt
# Full galopp = belöning för lydnad
För den som orkar kommer nu hela versionen:
Jag håller med #3, använd ökat temo som belöning.
Jag hade en ponny som hade som vana att backa ner i diken/stå på bakbenen/kombination av ovanstående om han tyckte det gick för sakta. Tidigare ryttare hade ju låtit honom gå snabbare då för att de blev rädda. Något år senare kunde jag utan problem rida ut (och springa) i grimma och ett grimskaft på ena sidan halsen och han svarade direkt.
För att nå dit använde jag mig främst av de här verktygen:
# Dressyr. Rid för tränare och träna själv hemma på ridbanan. Mycket lösgörande och lydnad för hjälperna, förutom övergångar så skolor och tempovariationer i gångarterna (öka och minska tempot i bibehållen gångart).
# Gör skritt på långa tyglar till en frizon. När du släpper tyglarna får hästen skritta i valfritt tempo. Så fort den börjar takta eller trava, korta tyglarna och låt den gå långsammare tills den skrittar rent igen. När den gör det, släpp ut tyglarna igen. Riktigt heta och uppstissade hästar kan det ta uppåt en halvtimme första gången, men vanligtvis fattar de snabbt att de kommer fortare fram om de bara skrittar. Det är en trygghet att veta att man alltid kan gå ner i skritt och släppa tyglarna så kommer man säkert hem oavsett hur det går när man är ute.
# Låt henne få springa av sig ibland, eller så ofta hon behöver. Men använd det som en belöning. När ni är i närheten av ett bra racingställe, rid lite dressyr, lydnads-och eftergiftsövningar, och när hon är lite extra duktig ger du signalen för full fart. Nackdelen med den här metoden är att du antingen måste rida dressyr i galoppläder eller racea(? låneord…) i dressyrläder.
När ni är uppe i full fart, be henne snällt att sakta ner lite grann, bara lite. Får du respons, att hon minskar tempot en aning, låt henne öka igen. Får du ingen respons, ge en lite tydligare förfrågan. Får du fortfarande ingen respons, eller om hon protesterade i stället, ta net henne i skritt omedelbart. Det här är en högriskzon för konflikt, så ge henne långa tyglar så fort ni är nere i skritt så hon varvar ner. När hon varvat ner kan ni återgå till att rida dressyr. Kanske kommer det en ny chans att racea senare under ridturen, men just den här galoppen är förbrukad. Hon får bara springa om du får bestämma.
Den här tekniken på min ponny ledde till att han, när han väldigt gärna ville springa, fick extra spänst i steget, laddade, och tolkade så mycket han kunde som en galoppskänkel. Men han blev också väldigt lyhörd för alla hjälper och gjorde allt jag bad om, inom vissa gränser. Om jag bad honom kunde han stanna, men det hade varit elakt att be honom stå still. Det var lite som att sitta på en stålfjäder, det gick att ta ihop den, men förr eller senare måste man släppa ut den också om man inte vill att den ska sticka iväg av sig själv åt något annat håll. Han bevisade att han var lydig och gjorde allt jag bad och väntade otåligt på att jag skulle uppfylla min del och låta honom springa.
Klart att det finns nackdelar med vår överrenskommelse, men jag ser heldre att min häst får sin vilja igenom genom att göra en perfekt samlad trav och galoppsluta och bromsa för små säteshjälper än genom att försöka dra tyglarna ur händerna på mig eller stå på bakbenen.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"