Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 2947 ggr
Pelzi
0

Seg häst när man rider ut

Ja min medryttar häst är jätte seg när man rider ut alltså hon är inte orolig eller nåt men hon är ganska lat. Hur ska jag få henne piggare?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Solvalla_Liv
0

Det du ska gör är att testa handled Hästen för hand i en minut eller något genom att du stannar hästen. Går 1 meter. Stannar, går 1 m, stannar, går 1 m…. Så gör du så. Sedan kan du hoppa upp i sadeln och göra det på hästen. Se bara till så att hästen inte blir uttråkad! :) GLÖM INTE! Beröm hela tiden som hästen är duktig!!!

Du kan också göra så att du pratar mycket med din häst när du rider. 

Du kan också testa att ge mera uppiggande spannmål. (Ex: Havre eller betfor)

Lycka till och hoppas att det blir bättre! :D

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

maay
1

Tror som #1 säger att det kan vara bra att göra lite olika övningar etc bara inte hästen blir uttråkad! 
Om du rider i skogen: rid slalom, gå över små stockar m.m och beröm, prata glatt med henne!

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

Pelzi
0

Vi har ca 60-70 cm snö än så jag kan bara rida längst grusvägar det är för djup snö för att plumsa :/ jag har testat ge havre men då börjar hon bocka istället när man galopperar eller travar. har testat med halter men har slutat med att man inte får fram henne igen eller att hon vänder hem istället.

Gronstedt
7

Driv! Acceptera inte att hon ignorerar dina hjälper - lika lite på grusvägen som på ridbanan. Och beröm lite lagom när hon går fram - det är ju inte någon fantastisk prestation att lyda skänkeln …

Man kan göra massor av övningar på raka, släta grusvägar, man behöver inte bara lufsa rakt fram där heller.

Brukar hon piggna till på hemvägen?

Pelzi
0

#4 nej hon piggnar inte till på hemvägen. Tror ni jag kan använda sporrar så hon får ett tydligare tryck i stället för att sitta och nöta så hon bli skänkeldöv?

Gronstedt
4

#5: Jag skulle inte rekommendera sporrar, utan spö, sits och röst. Men jag har aldrig ridit med sporrar, det kanske fungerar för dig.

Men om hon inte piggnar till på hemvägen, kan du utesluta att hon är ömfotad? Hur är hon på en mjuk ridbana eller annat mjukt underlag?

Pelzi
0

#6 det är helt perfekt underlag hon gå barfota men med andra hästar är hon betydligt piggare. Hon ömmar inte heller och spöet bryr hon sig inte ett skvatt om man kan i princip slå henne med det och hon bryr sig inte ( vi har inte slagit henne med spöet om ni undrar)  På ridbana är hon ännu segare om man inte sätter upp hinder eller nåt. rider henne i skogen bara då hon hatar ridhus och ridbanor. halt är hon inte heller och sadeln sitter bra för hon är lika seg barbacka.

Gronstedt
4

#7: Hur ver du att hon inte ömmar? Hur skulle hon kunna visa det utom genom att bli seg?  Att hon rör sig snabbare i sällskap eller när det finns hinder på ridbanan bevisar ingenting, hästar är experter på att dölja obehag när det är något roligt eller stressande på gång.

Om hon är likadan överallt så har du antingen problem med att du lärt henne att hon inte behöver bry sig om dina hjälper eller så har hon ont någonstans.

Du skriver "spöet bryr hon sig inte ett skvatt om man kan i princip slå henne med det och hon bryr sig inte ( vi har inte slagit henne med spöet om ni undrar)". Du har alltså viftat lite med spöet och låtit henne ignorera det utan att kräva resultat? Därmed har du lärt henne att hon inte behöver bry sig om den hjälpen heller. Alla hjälper måste förstärkas tills man får önskat resultat, annars får man en häst som är totalt döv för hjälperna.

Pelzi
0

Ja men man vill ju inte slå så hårt att hon får sår heller ja jag har slagit ganska hårt men inte hårdare då det skulle göra ganska så ont för henne.  Vi ska sätta skor på henne snart när gruset kommer fram då hon ömmar på gruset rejält. när man kör henne är hon inte alls seg.

bunnyheart
1

Kanske "bara" omotiverad? Rider du ut ofta? Vad brukar du då göra?

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Sarah
2

Om hon inte lyssnar för skänkeln så är hon olydig. Generellt ber man snällt första gången med ett mjukt tryck, lyssnar den inte skänklar man lite hårdare och lyssnar den fortfarande inte så använder man spöt. Du ska ha en direkt reaktion och får du inte det så ber du igen lite mer bestämt. Se till att du inte drar/ rycker hästen i munnen då du skänklar.

Sarah
0

Nu läste jag mer i tråden… att hästen är seg barbacka är absolut inte ett tecken på att sadeln är bra. Min ena häst går inte ett steg utan sadel, det kittlar och är punkttryck om man är barbacka. Min andra häst är helt klart mindre nöjd utan sadel. 

Annars håller jag med Grönstedt, låter som att ni visat henne att man inte behöver bry sig om spöet/ hjälperna. Man måste vara konsekvent och få igenom den hjälpen man gjort, annars lär sig hästen att det inte spelar ngn roll. 

Foder har förmodligen inte med saken att göra, i princip ingen häst behöver kraftfoder om den får ordentligt med stråfoder. Det är snarare olydnad.

Pelzi
0

Red ju barbacka idag så men hade spö(Pinne hitta inte mitt ridspö) och lyssnade hon inte på skänkeln så slog jag henne lite lätt på bogen. har lösa tyglar när jag rider henne så använder vikt hjälper och sånt.
Men jag brukar oftast träna skänkelvikning, Tempoväxlingar, och ryggningar.
Hon saktar av o galoppen tex efter några steg då trycker jag till rejält  och lägger till spöet lätt då hon inte ska sakta av när jag inte säger det.
Visst några bocksprång fick man då hon inte ville lyssna när jag sa att hon skulle fortsätta i galoppen men jag bara drev på. det funkade bra då hon försökte göra mig rädd typ eller ville undvika galoppera för att hon var lat :)
Hon var lite piggare nu idag men kan också bero på att hon varit brunstig plus att vi bara ha en rid väg så hon har säkert tröttnat på den på sommaren klättrar jag hoppar över stockar och rider mitt i skogen. hon tycker bättre om det så jag tror att det är därför hon är seg också..

Eldlilja
0

Hur kommer det sig att du använde spöet på bogen? Det känns som mer tillbakahållande än att använda det på bakdelen, vilket är mer drivande.

Gronstedt
3

#9: Hela poängen med spöt i det läget är att det SKA göra ont - tillräckligt ont för att hästen ska ta notis om det. Hellre en rejäl smäll än evigt fjuttande som hästen kan strunta i.

#13: Använd inte ryggning och inte för mycket sidvärts på en häst med dålig framåtbjudning - koncentrera dig på att få henne att gå framåt, inte bakåt. Håller också med #14: använd spöt på rumpan eller bakom skänkeln för att driva.

Annars gjorde du helt rätt: säger du att hon ska galoppera så ska hon det. Om du konsekvent gör likadant ett tag kommer det nog att bli bättre. Det är viktigt att du är lika konsekvent även när du bett henne skritta eller trava fortare. Försöker hon minska utan att du bett om det så driv på igen. Så kraftigt som behövs, men inte kraftigare. Hennes belöning för att gå fram är då att hon slipper den kraftiga drivningen.

Det låter som om ni är på rätt spår, lycka till! Men om det inte löser sig inom några dagar med bestämd drivning, så bör du överväga om det inte är fråga om smärta ändå.

Mantissa
5

Varför allt prat om spön!😮
Eftersom hästen ömmar MYCKET (#9) på grus så är det inte omöjligt att hon ömmar lite även på ridbana. Hon är heller inte seg så man kör vilket för mig inte betyder en generell ovilja till arbete utan att det är något som gör ridningen annorlunda än körningen som spökar. Bockningar i trav och galopp kan också vara en varningsklocka.
Mina pengar ligger på att hon då har en ryttare på ryggen. Ryggont eller ömma fötter blir naturligtvis värre om större tryck läggs på dem.

Mitt råd är att se över hovarna i första hand, är verkningen olämplig? Finns tecken på att något är fel i hoven (värme etc)? Om inte så prova med hovboots en period och se om problemet blir bättre. Jag förutsätter att du har en passande sadel och att du inte är för tung om hon har en känslig rygg och är omusklad.

Om nu hästen trots allt inte lider av smärta någonstans så är ändå inte det bästa sättet att få henne att öka motivationen att börja piska på henne. Ta reda på vad för typ av häst hon är och bemöt henne därefter. På naturalhorsemanship.ifokus finns mycket kunnigt folk som kan råda dig om det.

Lycka till!

Kristall
3

Varför inte försöka göra det roligt för hästen istället för att slå den tills den lyder?

Är hon kollad ordentligt, på klinik och eventuellt av equiterapeut? Att hon inte bjuder framåt, inte vill hålla galoppen och bockar när du driver på henne är ganska typiska tecken på ryggont.

Spänningarna som uppstår när man rider en häst med en icke passande sadel försvinner inte nödvändigtvis automatiskt när man tar av sadeln och hästen kan därför ha ont även när du rider barbacka. Min häst gick med en dålig sadel i flera år innan han kom till mig, och hela hans rörelsemönster var påverkat eftersom att han hade musklat sig alldeles snett. Han visade trots det inget obehag vid sadling alls - hästar är väldigt bra på att dölja smärta.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Pelzi
0

Vi har kollat ryggen och hon har inte ont och vi rider henne i princip bara barbacka då hon har väldigt mjuka och fina gångarter.
Det vi misstänker är att hon har gått upp i vikt och att hon inte orkar det blir jobbigare för henne då. + att hon är brunstig just nu hon har som alltid varit på våren sådan att hon är segare så då måste det ju vara att hon är brunstig.
Bocka gjorde hon bara sist jag red när jag ställde mer krav på henne.
Sadeln ska jag kolla bättre eventuellt nån som kan kolla så den ligger rätt. Men enligt mina ögon ligger den bra.

Mantissa
0

#18 även om hon är tjock kan hon ha mineral eller proteinbrist. Det kanske påverkar med pälsfällningen?

Pelzi
0

19# jag tror inte det är mineral eller proetin brist då dom har bra hö och saltsten med mineraler.

Gronstedt
5

#16, 17: Ingen har nämnt något om att "börja piska på" eller "slå tills hon lyder". Det enda som nämnts är att förstärka hjälperna tills de ger resultat och sedan gå tillbaka till lättare hjälper. Ett rapp en gång i rätt ögonblick är INTE detsamma som kontinuerlig misshandel. Ständigt obekvämt och resultatlöst tjatande är däremot betydligt mindre behagligt för hästen och mindre bra för relationen.

Inom NH talar man mycket om detta med olika faser och vikten av att vara effektiv i de högre faserna i stället för att ge upp och vika ned sig och låta hästen ignorera hjälperna.

Mantissa
1

#21 nej, men när det finns anledning att misstänka att orsaken inte bara är "vanlig lathet" så tycker jag man bör utesluta allt sånt först.

PennyScarlett
3

Uhm…är bara en simpel skogsryttare, men om problemet inte beror på smärta, så verkar det bara som att hästen har så utomordentligt tråkigt. Hur ofta får hon göra sånt som hon tycker är kul? En god relation baseras på ömsesidig respekt, tillit och vänskap. Om hon aldrig får göra det hon tycker är kul, hur kan man då tillåta sig att KRÄVA att hon ska göra bra ifrån sig på det hon inte gillar? Har inte läst allas inlägg, men att kompromissa lite med henne kan kanske vara ett alternativ? Hitta på lite så att hon får tillbaka sin nyfikenhet. Och jag tycker att man kan berömma ordentligt när hästen tar steg i rätt riktning. Uppmuntra att göra rätt istället för att bestraffa för att göra fel. Jag tror på disciplin och "säg vad du menar och mena det du säger", men inte på bestraffning.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Sarah
1

Det är ingn som pratar bestraffning, utan som du säger, mena det man säger. Säger du en sak och sen inte får igenom det och ger upp, ja då har du en häst som inte lyssnar. Dethandlar inte bara om att hästen ska lyda för att det ska vara snyggt och trevligt och liknande, utan det handlar i det stora hela om säkerhet. Visst att det kanske inte är osäkert att hästen rör sig långsamt, men lydnad är A och O för att ha en fungerande och säker relation med hästen. Sen ska hästen såklart motiveras och inte piskas till lydnad, men får man inte igenom ett kommando så får man i längden problem.

Kristall
2

_"Det enda som nämnts är att förstärka hjälperna tills de ger resultat och sedan gå tillbaka till lättare hjälper. Ett rapp en gång i rätt ögonblick är INTE detsamma som kontinuerlig misshandel."
_Det är precis det jag menar med "slå hästen tills den lyder". Klart att den lyder när det gör mer ont att inte lyda. Menar du att ett spörapp inte är ett slag?

"Ständigt obekvämt och resultatlöst tjatande är däremot betydligt mindre behagligt för hästen och mindre bra för relationen."
Det är inget jag heller förespråkar vare sig i eller utanför denna tråd. Gör inte hästen det man ber den om betyder det en av tre saker - antingen förstår den inte, kan inte, eller så vill den inte. Ingen av de orsakerna kan åtgärdas med våld.

Jag förstår faktiskt inte hur man öht kan eftersträva lydnad ur dominans och inte motivation. Hur kan man tycka att ridning är roligt om hästen inte gör det, utan bara gör som man säger för att den inte vill bli slagen.

bunnyheart
0

#25 Men det beror ju också på om hästen är omotiverad och tycker det är tråkigt, eller bara dummar sig. Och det är ingen av oss bakom skärmen som kan avgöra det. Olika metoder passar olika hästar med olika problem. Dummar sig bara TS häst så ser jag ingen anledning i att låta bli att använda spöet om h*n inte lyssnar för de övriga hjälperna. Är den omotiverad så ska man ju försöka få hästen motiverad och lycklig, och anpassa övningarna efter det.

Jag vet inte om jag missat det tidigare i tråden, men Pelzi, hur uppfattar du problemet? Dumheter eller understimulans?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Mantissa
0

Varför skulle en häst göra sig dummare än vad den är? Jag tycker #25  formulerar det väldigt bra i den andra paragrafen.

Kristall
0

#26: Hästar "dummar" sig inte. De varken kan eller har något behov av att tänka på det viset. Varför skulle en häst som är motiverad till att göra det människan ber den om, strunta i att göra det? Om hästen saknar framåtbjudning är det väl ganska uppenbart att den inte tycker det är roligt.

Pelzi
0

26# Jag misstänker att hon bara dummar sig för man ser hon har ju inte ont nånstans heller.

bunnyheart
0

#27 & #28 Enligt Pelzi, hon som känner hästen, så verkar det ju så. Svårt för oss bakom skärmen att bedömma, men Pelzi uppfattar det ju så. 

Ts: Finns det någon annan som rider hästen? Uppfattar h*n också att hästen är "seg" vid uteritt?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Pelzi
0

#30 ja hon som äger hästen tycker också hon varit seg nu på senaste tiden men hon är hur pigg som helst när nån annan häst är med