Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2651 ggr
Zaphix
0

Tovade ylleschabrak

Blivit helt frälst i ulltovning nu och har planer på att tova mig ett ländtäcke till hästen.

Men funderar på om man skulle kunna göra tovade ylleschabrak också..

Grejen är väl att de inte går att tvätta i maskin, men handtvätt fungerar såklart.

Vad tror ni, skulle det fungera att använda ylle som material i ett schabrak?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

Jag tror att de kommer att filtas sönder och samman när de kläms och gnids mellan hästen och sadeln. Men jag vet inte.

En metod (som jag bara läst om i skönlitteratur, så jag vet inte om det är användbart i verkligheten) är att packa en säck med ull och tagel och rida med den under sadeln så att den "automatiskt" formas och filtas till en kombinerad vojlock/padd.

Berätta gärna hur det går, om du försöker!

Kristall
0

Spontant så tänker jag att det borde bli ganska varmt?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Mantissa
0

#1 Nej, många westernfiltar är just filtad ull och de håller i åratal.
Ang rengöring så har ull en hel del lämpliga egenskaper:

"Ull innehåller mycket luft och har stor förmåga att binda fukt utan att kännas blöt, vilket gör att den kan alstra stora mängder värme och värma skönt även om den blivit fuktig. Men de speciella egenskaperna slutar inte där. Ull låter till exempel inte smuts tränga in i fibrerna utan håller smutsen på ytan, vilket gör yllekläder väldigt lätta att sköta. Oftast behöver du bara borsta och vädra dem i frisk luft för att hålla dem rena. Syret i luften gör att ullen renar sig själv, den lösgör smutspartiklarna som faller till marken – och plagget känns fräscht igen."

taget från http://zgarn.se/index.php?route=information/information&information_id=7

Mantissa
0

Tova gärna ett till mig också😃

Gronstedt
0

#3: Där ser man, kontraintuitivt men bra att veta 🙂.

Mantissa
0

#5 jag vet tyvärr inte vad kontraintuitivt betyder, så jag har svårt att tolka ditt inlägg

Gronstedt
0

#6: Det betyder ungefär  "tvärt emot vad min intuition sade mig" eller "tvärt emot vad jag utan fakta trodde".

Mantissa
0

ok! =dagens allmänbildning:)

Zaphix
0

Tack för svaren. :)

Känns som att jag måste testa detta..

Återkommer med resultat efteråt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg