Motverka stelhet
På lördag ska jag dra mig ut på en två timmars ridrunda med min häst, och behöver lite tips på hur jag kan motverka att hon blir avkyld sedan och står o blir stel o kall efteråt.
Hur ska jag gå tillväga? Har tillgång att ställa henne i hage eller box efteråt, täcke på kanske? Ska jag låta henne rota sig lite och sedan gå en liten promenad?
Någon som har mer erfarenhet? Vill inte att hon ska bli stel.
Skritta de sista 10-20 minuterna av vägen.
Jag kommer skritta 90% av hela rundan.
#2: Då är det väl ingen större risk att hästen blir stel eller kall? Om det inte är så att den inte är igångsatt nu?
Nej hon är inte igångsatt och eftersom detta kommer vara en lite längre runda än vanligtvis oroar jag mig lite för att hon kommer bli stel och kall efteråt. Hon har bara ridits rutinmässigt i 1,5 veckas tid.
Hur länge har hon stått? Har hon stått helt still (boxvila) eller gått i hage? Har hon varit sjuk eller skadad eller bara haft "ledigt"? Hur långa pass har hon ridits under denna 1,5 vecka?
Hon har stått sedan i höstas, alltså ett halvår. Förra ägaren red henne ej men hon stog på sin lösdrift hela tiden. Alltså ingen box. Hon har ridigts allt mellan 30-60 min varje dag o nu senaste två dagarna lite längre. Hon e pigg o så visar inte att hon e trött otroligt snabb o framåt men svettas väldigt mycket. Hon står i box nattetid nu
Då tror jag inte det är någon fara, eftersom du har tänkt skritta mycket 🙂
#6: Då säger jag som #7, det bör inte vara någon fara om det blir lite längre den här gången. Om hon är mycket svettig när ni kommer fram, eller om det regnar/snöar så hon är blöt, så kan det vara lämpligt att låta henne stå inne med fleecetäcke tills hon torkat.

Välja hage efter, inte box. Hästar blir stela av att stå stilla. 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har inget fleecetäcke för tillfället, men tror ni det går bra att ställa ut henne i hagen med regntäcket på? (det ska regna ef lördag) i någon halvtimme - 40 min o sedan ta in henne för då ska hon ha sitt eftermiddags hö o alla andra hästarna går in vid 5. Vi kanske är klara runt 5 med ridturen.