stiglädershjälp
jag är ute efter nya stigläder.. vill ha sånna som itne töjer sig.. å har då funderat på nylonförstärkta.. för dom töjer sig väl inte?
har då stött på på flera ställen sånna enkla med t-spännen..
nån som har erfarenhet av dom? är dom lika starka som vanliga? kan jag lita på dom?
Jag använder bara enkla med T-spännen tycker dom är super bra. Sitter alltid upp från pall och lägger benet över sadeln direkt,belastar inte stiglädret så min erfarenhet är att de inte töjer sig nämnvärt med min användning
Jag har ridit en hel del med T-spännen och dom är jättebra. Har dock aldrig provat nylonförstärkta vad jag vet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
dom borde väl hålla lika bra som vanliga väl? menar de blir ju vikt i dom osv som i vanliga stigläder..
#3 Vad menar du med att hålla? Det är absolut inte större risk att dom går sönder än vanliga stigläder.
#4 ja inte vet jag:P har hört från andra håll att dom kanske inte håller som andra varför fick jag aldrig svar på.. därför jag frågar om nån har erfarenhet av dom :P
Har aldrig slitit ut stigläder av någon sort eller varit med om att att dom går av. Sedan blir dom ju uttöjda (om dom är av läder iaf) av att man hänger sig i dom när man sitter upp. Men förslag är att byta sida inför varje ridtur. Då töjer man lika mycket på båda lädren.
okej tack. jag sitter upp med stegpall så jag sliter inte på dom när jag sitter upp..=) tror att de får bli sånna enkla då.. då de är svårt med mina korta ben.. flärparna blir för långa å med junior stigläder så räcker de inte till "hålet" i sadeln:P
#7 När man har korta ben så är faktiskt dom med t-spänne bra för det går att snurra runt stigbygeln väldigt enkelt, så blir dom kortare. Annars kan du ju bara göra fler hål i lädren.
ja de känns som att dom med t-spännen kan vara nåt för mig:P i dom lädrena jag har nu från thorowgood går itne göra hål i dom är steeeeenhårda å helt hopplösa om man ska ändra stiglädrena osv.. hatar dom..därför vill jag ha otöjbara fast som ändå är mjuka:P
klart att jag har en håltång;) men dom är stenhårda.. å så är de ju såndär nylonförstärkning innuti.. hopplösa stigläder.. på vintern går de inte rubba dom om man ska länga dom tex.. hemska.. så de får bli nya..
#11 Då har du antagligen inte tillräckligt vass och/eller grov håltång. Eller så är dom så tjocka att man behöver huggpipa, men det tror jag inte ska behövas till ett par stigläder. Tips kan ju vara att smörja upprepade gånger också.
Men prova dom med t-spänne tycker jag.
#12 den var ny när jag testade första gången:S men spelar ingen roll hatar dom ändå:P så får blir att testa med t-spnne iaf=)
#13 Jo men det kan j fortfarande ha varit en för klen tång. Eller en som legat och blivit slö i affären om den legat utan skydd eller så. Men som sagt,det spelar ingen roll om du ändå ska köpa nya.
nä den var med skydd men visst.. men tror att dom är svåra överlag ändå:P men som sagt de spelar ingen roll..:P
men de med nylonförstärkning är meningen att de ska vara otöjbara iaf?:P