träna 1-åring
Vill ha lite tips om vad jag kan göra med Farah Diba som fyllde 1 år den sista juni ;) Har haft på henne chabrak med gjord. Testat ett träns på henne. lett henne lite.
Då jag inte får göra det själv så blir det lite på stallplanen. Hon är alltså lugn och snäll. Hon står bunden utan problem. Kan rykta henne lös i boxen. Kan ha långt grimmskaft när hon står uppbunden. Hon lyfter hovarna snällt. Allt.
Så vad mer kan jag göra ?
Det finns inget mer att gör då. Vi släpper alltid ut våra unghästar på lösdrift från det på våren dom är ett till våren dom är 4. Bara för att dom ska "få vara" hästar ett tag.
blir de inte svår hanterliga då :O
#2 Nej varför skulle de. Har du hört talas om Hästminna?:) Dom kommer ihåg, mkt väl. Har aldrig problem med något.
Måste tillägga att en människa går ut i hagen och tittar till dom en/dag. Så dom inte har sår eller så. Om det behövs så verkar vi dom oxå. går ungefär 25 hästar i varje flock varje år. En hingst å en stoflock.

Mirabil är 1 år och med honom så över jag tygeltag, "longering", "tömkörning", kunna bli duschad överallt, imunträning mot alla möjliga konstiga föremål och ljud, promenader, att kunna bli berörd över hela kroppen, kunna flytta olika kroppsdelar med ytterst lite kontakt, kunna stå stilla lös, förstå de olika ljudkomandon vid ex longering mm mm mm
Förtydligande: Att jag skrev vissa ord med situationstecken betyder att det inte innebär ordentlig träning i tex longering utan väldigt lätt arbete i mest skritt eller ett enstaka varv i trav på STOR volt.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#3. Okey, nä jag tänkte om ingen höll på med de sen :)
#4. Hey, jag dömmer inge (A) Oj, då har jag fortfarande lite att pyssla med då alltså :) tror ni det skulle påverka henne om jag började träna henne lite på volten. Lära henne flytta för skänklen från marken? gå över en bom?

#5 Jag skrev förtydligandet mest för att understryka mängden arbete vi utför då så det inte ska misstolkas :o)
Allt du gör nu gör ditt arbete lättare sen när det är dags för att rida in din häst. Så kan din häst flytta för tryck nu som ung så kommer den oxå bli väldigt känslig för skänkeln när du sitter i sadeln.
Att lägga ut bommar, koner etc och trixa över och runt gör att din häst blir mer uppmärksam på vart den har fötterna och lär den även att bli mer lyhörd för dig och dina hjälper om du är tydlig och pedagogisk.
Man ska ju vara försiktig med att jobba dom för länge, 15-20 minuter räcker, längre än så har de inte tålamod för.
Sen ska man ju inte jobba dom på böjt spår för mycket i tex trav och galopp.
Jag tränar på allt som jag vill att Mirabil ska kunna och acceptera när han är vuxen med undantagen att han inte rids och att arbetet är "bebis anpassat".
Så lär din häst gå undan för tryck och fram med bommar etc och ha roligt med din åring…det vinner du mycket på :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Okey :D

#3# Vad föder ni upp för sorts hästar? Är det islänningar?
Nu är ju Wilda 1 åring också, iallafall på fredag, och det jag gjort hittills med henne är att gå promenader utan mamma, hon har fått löshoppa ett par enstaka gånger på väldigt låg höjd (låtit henne "leka" fram hoppningen), gått över bommar, emellan konor, haft schabrak på ryggen under promenader. Tränade tygeltag en gång, det fungerade inte så bra, ska testa igen..
I boxen är hon väldigt duktig, står still när man ryktar under magen och på benen, går att flytta i boxen, lyfter hovarna duktigt och kan ha bett i munnen (hon brukar få värma mamma Windys bett innan ridtur :P)
Flytta för skänkel ska jag nog börja öva lite på. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#8, nej det är halvblod, men vi har god kontakt med en New Forest uppfödare, där vi ackorderar in unghästarna. Eller det är inte våra halvblod, men vi har ett samarbete med en tjej som avlar på tre ston( det blir ju fler för varje år) men dom tres föl har ja kvar och tävlar ett tag, tills vi kommer fram till ngn begränsning. Dom andra fölen rider ja in och rider till så säljer vi dom. Om det inte är ngn jättefin som jag vill ha.- Men dom fölen som är "mina" bestämmer jag pappan till…
Krånglig beskrivning…:P

#10# Ja, en aning krångligt. Hur många äger du själv då?
#11 4 stycken.. Hackneyn, en 4-åring, 7-åring och min älskade c-ponny<3 Min d-ponny som vi oxå behöll dog i våras:'(
Okey ;) Måste snacka emd mia först om jag får göra det först :)