Ridövningar för knattar
funderar på vad jag kan hitta på med mina knatteelever (3-10 år) Nu har jag mest kört slalom runt konor, labyrint med bommar, trav längst med spåret, skritta över bommar, lite balansövningar men det börjar bli lite tråkigt. Vill fortfarande nöta in gas, broms och svänga + balans men fantasin är borta. Någon som har några bra övningar jag kan göra med dem?
Dem är mellan 6-7 i grupperna (3-4 grupper), några rider med ledare andra rider själva (föräldrarna går jämte) de flesta har fått kläm på lättridning. Skritt och trav är det som gäller
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Sätta ut ex. antal koner typ vid varje bokstav eller nå sånt runt hela ridhuset. Till första konen (alla startar från olika ställen) så är det skritt, till nästa är det skritt och en halt vid konen, sen trav till nästa kon och sen blir det skritt till nästa kon. och sedan runt runt runt! Går variera mycket och ändra lite som man vill. Är då bara gas, broms. Kanske går lägga till volter osv så det blir mer som du vill. Har själv kört det med min grupp(jag var hjälpinstruktör) och de tycke det var helt okey/kul. Lite klurigt från början, beroende på hur duktiga dom är. Tips är att vara typ 2-3 "instruktörer" den gånger :)
När vi hade knatteridning på ridskolan körde vi "basket" med dem, de fick plocka klossar från staketet och skulle lägga en i var hink (4 hinkar). Det var en jättebra övning, inte bara fick de öva på styrning, broms, balans och sätta igång utan de flesta glömde också lite att de satt på en hästrygg och blev mycket mer avslappnade efter basketen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Balansövningar är jättebra tycker jag! Jag brukar köra tex händerna på olika kroppsdelar, nudda hästen mellan öronen och på svansen, nudda tårna med mera både med och utan stigbyglar i skritt och trav (självklart beroende på kunskapsnivå). Även jorden runt, damsadel och sitta baklänges brukar vara populärt. Skrittävling; dela in i två lag och låt dem runda varsin kon (som gymkhana i skritt) och ha att de ska skritta så långsamt som möjligt (alltså komma sist i mål) och så snabbt som möjligt för att träna på och få förståelse för ökat och minskat tempo. Eller "Ormen", ha alla på en av de stora volterna, alla skrittar och den som är först i ledet får börja trava och trava tills de kommer sist i ledet. Eller ja, jag brukar börja i skritt så att hela ledet står stilla och första person får skritta tills den kommer sist. Den övningen kör jag jätteofta, även bra om de ska träna på att rida utan ledare tycker jag. Lite mer begränsad yta och kontrollerat ;) Annars så, ja, olika bom och konbanor brukar alltid vara uppskattat här, eller gå på upptäktsfärd i någon hage (dvs ridlektion utanför ridbanan) kan dock kräva ledare ;) #2, tack för tipset, ska absolut testa det någon dag med en av mina grupper där flera elever är lite försiktigare av sig!
Tack för tipsen! Kom gärna med fler tips, skönt att ha några i bakfickan :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
En ridlärare brukar köra "huvud, axlar, knä och tå"-låten med barnen. Det brukar dom tycka är kul. Man kan ju prova både skritt och trav, beroende på hur mycket man ridit och kan styra hästen. Det tränar ju både balansen, att våga släppa tyglarna och bara använda vikten att styra och skänklarna. Man kan ju även rida lite ridvägar samtidigt oxå :)
Hälsningar Lurvas11
Lek! Hitta på lekar där barnen och hästarna får lov att LEKA med varandra. Det är minst lika viktigt som att dom lär sig skänklar och att sitta korrekt. Anpassa lekarna efter barnens och hästarnas förmåga, men ta någon lektion där ingen behöver prestera, utan att det bara är på lek och skoj. Ungarna älskar det och hästarna älskar det. :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#6 några tips på bra lekar?
Pilatusbollar och bollar överlag är något många hästar faktiskt blir väldigt nyfikna på och tycker är roligt :) Det jag gillar med lekar är att det inte finns några särskilda regler för hur det ska gå till, för man leker ju bara! T.ex är det en lek när jag varit på promenad med min häst, sen blir för trött sista backen, lägger mig på mage över hennes rygg så man ser ut som ett jaktbyte och så får hon själv bära hem mig. Lek kan också vara att testa att hämta posten från hästryggen, kasta lasso, jaga saker, springa ikapp. Kravlösa saker. Testa att rida utan sadel och träns? Det finns inga begränsningar på lekar. Använd dig av dina dagdrömmar, sånt man drömmer om att man skulle vilja göra med sin häst och utgå från det. :) Då kan det inte bli fel.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
En lek som vår ridlärare körde för oss en gång var att hon stod och tittade mot väggen och medans hon stod och kollade på väggen skulle vi gå så snabbt framåt (antingen i skritt eller trav, man bestämmer själv) vi kunde, och när hon klappade händerna (hyfsat tyst då) så skulle vi stå helt stilla. Fick man inte still på hästen fick man gå till sidan. Blir ju både gas och broms sen är det ganska kul :)