Kan inte longera!! Hjälp!
Hej!
Jag behöver hjälp med min shettis.
Det är så att det inte går att Longera henne. Hon tror bara att man ska gå in i mitten. Vet inte om det är jag som gör fel men det hoppas jag inte.
Jag kan tyvärr inte ha henne löst eftersom att vi inte har någon manege eller paddock.(stav..) men jag hoppas att någon har typ tips om hur man kan göra. Är jätte tacksam för svar!!
Har ponnyn blivit longerad tidigare? Alltså, är det du som inte kan eller hästen som inte kan?
Det som är viktigt när man longerar är att man håller sig lite "bakom" hästen, så att man kan driva den framåt och från sig. Börja på en liten volt tills hon förstår vad du vill att hon ska göra. Använd långpisk, så att du kan visa henne vad du vill att hon ska göra.
Nu är inte detta longering, men ha tömmar istället för en lina. Då kan du ta henne på yttersidan när hon vill komma in till dig.
När du tömkör bör du ha någon erfaren med första gången/erna så den kan visa hur du bör "spänna in" (inte med inspänningstygar, utan hur du ska "fästa" tömmarna i gjorden och bettet.)
Ha även en långpisk att driva ut med.
När hon funkar i tömkörningen kan du börja longera henne. Då har du liksom lärt in det.
-Bättre ökänd än okänd
Nu ska jag bara börja med att säga: Att hästen kommer in till dig är inte bara negativt! :) Ponnyn förstår förmodligen inte riktigt vad den ska göra. Att den då söker sig till dig, istället för att rusa runt runt okontrollerat är positivt!
Sedan är det så att en häst som inte förstår kan man som #2 säger tömköra istället. Eftersom det är lättare att kontrollera vart hästen rör sig åt för håll då.
Lycka till!
#3 haha, mja, har ju haft henne lös och så att hon ska komma in till mig när jag kallar. Kanske det som krånglar till det? Får bara öva, och visa tydligare vad hon ska göra ^^
#2 har testat och tömköra henne, men selen är så lite stor (Hästen är inte min så ja, kan inte köpa nytt,) så den åker åt sidan, Men ska testa det du skrev! Tack :D
#1 det är det om man står för nära hennes bak och man är på en liten volt så kickar hon helst, Men ska testa :) Tack !
Oftast så är det igångsättningen som är problemet när man börjar longera.
Till och börja med, BACKA INTE, det är hästen som skall gå runt dig inte du som skall backa runt med hästen i släptåg. Om hästen kommer för nära driv den från dig med det du har i händerna och med så mycket energi det behövs.
När du skall starta så skall du få ett knep som man kan använda på "romantiska" hästar som vill stå inpå en hela tiden så man inte kan få ut dom på en volt. Ta longer repet lägg det över huvudet så det ramlar ner på andra sidan hästen (håll i din ände), för det sedan repet över ryggen och runt baken på hästen stående på fel sida så att säga. Sen är det bara att dra lite lätt så kommer hästen att följa repet och vända sig utåt och bort från dig, ut på volten. När hästen vänt sig ett halvt varv så är den lagomt långt ute för att driva på ut på volten.
Var bara lite försiktig med hästar som sparkar mot saker som ligger mot rumpan vilket linan kommer att göra i början.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Titta på Ponnyakuten också! En av deltagarna i år sökte just för att hon hade problem att longera.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Du behöver börja med att jobba på MYCKET liten volt - just bara runt dig. Använd endast ett grimskaft. Driv med handen vid sadelgjordsläget och säg "gå fram" . Ge beröm när hästen går framåt. Öva i båda varven. Sedan när hästen förstår kan du använda dig av längre lina. Hästen är ett djur som behöver mycket förståelse innan en övning kan utföras. Öva på stallbacken bara med griimskaft ett tag. Lovar att det kommer att fungera.
Vill göra ett tillägg. Den arm som håller i framskaffat skall TYDLIGT peka åt det håll hästen skall gå åt. Grimskaftet/longeringslinan är din förlängda arm. Var tydlig och visa vägen.
Ha med en kompis som kan gå runt med henne där ute! Samtidigt som du står i mitten
#7 Ja ska verkligen testa det!! Tack!
#8 Det är inte så att hon sticker som den hästen i ponnyakuten, Utan hon går in till mig istället.
#13 Det hon lär sig i ponnyakuten är framför allt rätt positionering och kroppsspråk, vad som händer när man ger olika signaler. Behärskar man kroppsspråket och får hästen lyhörd och samarbetsvillig går det ganska snabbt och lätt att lära den longering.
Hur man får hästen lyhörd och samarbetsvillig kan du lära dig i förra säsongen (Kimbley).
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Nu utgår jag från att du är ovan longering. Då är det sämsta du kan göra att ge dig in i något du inte klarar av. Det är jättebra att du försöker att ta hjälp. Men det bästa skulle vara om någon erfaren "longerar in" henne.
-Bättre ökänd än okänd
Visst lär hon sig om position, men tror inte TS problem är samma som Filippa har!
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
#15 alltså jag har longerat andra hästar och så måånga gånger. Och shettisen vet hur man gör, men tror jag måste ha mer plats att jobba henne på. Ska se hur jag gör nästa gång jag ska ner.