Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6487 ggr
Caroline L
0

Knöl på halsen

Jag märkte igår att min tös har en knöl på halsen, ungefär vid strupen. Den är mjuk och hon får inte ont av den, hon märker knappt av att jag rör vid den. Den är rätt liten.

Är det någon som vet vad det kan vara? En fettknöl? Försvinner sånna? Är dom farliga? Bör jag ringa veterinär?

bunnyheart
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ponny hade också en knöl på halsen, och den såg ut ungefär som på bilden nedan, trots att bilden är jättedålig. Den var väldigt mjuk och hon hade inte ont av den. Den var vätsefylld, men sen när veterinären kollade på den så visade det sig "bara" vara skav från att hon vävt i boxen. Det läkte av sig själv, och när jag tvättade ponnyn med svampmedel (hon hade svamp på bringan) så tog jag även lite där, vilket gjorde susen. Om du tycker att knölen låter lik den min ponny hade så kanske det är bäst att bara låta den läka av sig själv🙂. Bifoga gärna bild!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

bunnyheart
0

#1 Som du ser så var den ganska platt och stor.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Caroline L
0

Knölen på min häst är ganska liten, lika stor som en enkrona ungefär. Ska ta en bild på den strax och lägga upp.

Men vätskefyllda knölar kan väll ha olika storlekar? Eller var knölen på din häst liten till en början och växte?

Kommer med bild snart.

bunnyheart
0

#3 Absolut kan den det. Eftersom min ponny vävde så att det då blev irriterad så var den stor som typ två 5kronor när vi först såg den. Sen växte den, och sen gick svullnaden ner igen. Den blev inte "hård" förrän vätskan "försvunnit", utan när den var svullen så var den också mjuk.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Caroline L
0

Jag kunde inte ta någon bild eftersom knölen sitter osynligt bakom huden. Den är liten och mjuk och sitter alltså precis vid strupen.

Kan det vara en fettknöl?

bunnyheart
0

#5 Det låter som en fettknöl tycker jag iallafall.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥