Egen häst eller foderhäst?
Hej, jag själv har ridit på ridskola i 4,5 år och haft medryttarponny i ett halvt år. Gått på 4 lägren där jag lärt mig mycket! Men ingen i min familj har hästvana. När tycker ni det är läge att köpa egen ponny? Borde man ha haft en foder ponny ett år först? Skriv vad ni tyckt och när/hur nu fick er ponny!
Jag vet inte riktigt vad jag tycker i frågan, haha. Men man borde inte skaffa häst innan man känner att man är redo (ekonomiskt, ansvaret, tidsmässigt etc). Men det bästa vore ju att skaffa först en häst på prov och sedan eventuellt köpa den senare. :)
Mina föräldrar är inte heller hästvana och vi ska nu ta hem en lite äldre ponny på foder för att se om jag är redo för att ha häst. Senare kanske det blir något mer. Men det är såklart upp till din familj hur ni gör. Men tänk på att om inte dina föräldrar kan hjälpa till så har du otroligt mycket ansvar och jobb framför dig.
Själv hade jag nog inte köpt häst utan att ha hästvan förälder, trots att jag har ridit i nästan 10 år. Hur blir det om du är sjuk eller skadad, har du någon annan som kan hjälpa dig med hästen? Och eventuella stallpass, kan du ta dem själv utan hjälp från föräldrar?
Angående frågan foder-/egen häst rekommenderar jag foderhäst, men att du ska ha den på prov kanske en månad innan du signar upp dig för ett helt år 🙂
Hur gammal är du?
Jag fick aldrig egen ponny eller häst pga att mina familj inte var hästvan och mamma hästrädd, man kan inte lägga över hela ansvaret på ett barn.
Om du dock har någon annan vuxen som kan hjälpa dig och dina föräldrar kan lära sig kan ju en foder ponny för ev senare köp vara ett bra alternativ :)
#2 #3 Min pappa kommer erbjuda sig att promenera osv hästen ifall jag är borta sjuk, sen finns det också flera hästvana (sen de va små) och duktiga personer i stallet där hästen kommer stå. Vet redan två duktiga rätt korta kvinnor och en 20-åring som isf kan rida hästen åt mig, de som har stallet då. Men kommer nog aldrig skaffa häst utan foderhäst istället det är bara rätt svårt att hitta nån. Och som det ser ut i dagsläget är det inte förräns om ett år vi kommer leta foderhäst i så fall. Jag var bara lite nyfiken på hur ni gjorde och sånt :)
#3 14, nästa år då det blir mer aktuellt är jag 15 år då :)
Jag tycker inte man ska stirra sig blind på att föräldrarna måste vara hästvana. Men dom ska ta ansvar över hästen och barnet.
Hästvanan lär mig sig under tiden. Men jag tycker det är viktigt att man har någon i sin närhet som kan häst, exempelvis någon i stallet som man litar på och kan ställa upp vid ev. problem som man inte vet hur man ska lösa dom själv.
Jag skulle rekommendera att hitta en genomsnäll läromästare till att börja med, gärna på foder så ni får känna på att ha häst och inte behöver stå där sen med en häst som ska säljas. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jag hade ridit i 2 år på ridskola (i en ganska "hög grupp" eftersom jag ridit innan så galopperade jag andra gången och hoppade å så) och lite innan vilket jag avrundade till 3 år när jag skaffade min häst. Mina föräldrar är hyfsatt hästvana, men vi har duktigt hästfolk kring oss och våra grannar har hästar och så. Innan jag skaffade egen så hade jag ridit i ungefär 2 år. Då skaffade jag foderhäst (dock så gick det ingen vidare, red den aldrig för jag fick inte vara där utan ägaren) och sen skaffade jag egen.
Att man har duktigt hästfolk kring en får inte vara en "ursäkt", men båda mina föräldrar har ridit mer eller mindre, och som sagt så diskuterade vi mycket med ridlärare och kom fram till VAD det var för häst jag behövde. Kan tillägga att den fjärde ponnyn jag provred blev min och henne äger jag än idag, 2 år och 6 månader senare :).
Jag tycker du ska diskutera med någon ridlärare eller kanske ägaren till medryttarponnyn, de som också har lite insikt i ditt hästliv :).
Lycka till!~
Kan tillägga att vi hade henne på prov från oktober till januari.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Inte stirra sig blint men föräldrarna måste kunna lära sig mocka, leda och prata med någon innan köper om var det faktist innebär.
Går ju inte om föräldrarna inte ens kan leda hästen eller mocka eller fixa hö + kraft till hästen.
#8 ja precis.
Sedan måste även föräldrarna vara införstådda med ansvaret även vad gäller sånt som veterinär, ekonomi, ev fixa tider med hovslagare och hålla koll på det (jo många ungdomar klarar det, men föräldrarna har yttersta ansvaret för djuret), ha koll på vad det innebär att ha ett djur och tillgodose dess behov, hur uppbunden man blir även som familj när det gäller resor/tider/andra aktiviteter osv.
Och blir man sjuk så är inte det viktigaste att pappa/mamma kan leda ponnyn på promenad utan då är det viktigaste att dom kan hjälpa till att mocka, fodra, visitera och eventuellt ta in/ut ponnyn och kanske byta täcken.
Jag tror det är väldigt smart att ha en foderponny först, speciellt om man inte har hästvana föräldrar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 du måste ha missat att jag skrev att dom måste inte vara hästvana när man hämtar ponnyn, kunskapen kommer med tiden..
Och föräldrarna måste ju vara intresserade och vilja lära sig en del.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#11 svarade allmänt inte till dig, hade jag svart till dig hade jag ju skrivit # innan ;)