Djurpolis
Varför har inte Sverige detta för ?!
Jag brukar kolla på Animal Planet och där visas det program om djurpoliserna i Houston Texas, Florida och England.
Det är ord och inga visor och inget daltande med djurägaren. Efter X antal varningar beslagtas djuret/djuren och ägaren blir kallad till rätten för att få chansen att slåss för sina djur men oftast så tillfaller djuren RSPCA som djurpolisen heter.
Vid ett fall så var det en kvinna som misskött sina hästar å det grövsta, hon blev tilldömd 2 års fängelse och dryga böter. PLUS att hon tvingades ha hela cellen tapetserad med bilder av hennes misskötta hästar och endast vatten och bröd under någon månad !
Herregud skulle det vara Sverige så skulle det bli ramaskri….så får man ju inte behandla dom "stackars" förbrytarna *grrr*
Här får ju inte ens polisen försvara sig i nödvärn ens för då blir det polisbrutalitet….VA!!
OK, mycket är extremt i staterna men något vettigt gör dom iaf !
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ja absolut!
-Tyvärr ligger det nog mkt psykiska sjukdommar bakom djurmisshandel och vanvård så kanske USA skulle bli mer vårdande som de är i sverige och lära sig av oss?

Ja fast i väldigt många av inslagen så är det folk som bor i flott område i lyxiga kåkar !
OK, man kan ju vara psykiskt sjuk då oxå men de verkar då på det klara och "har alla hästarna hemma" !
Sen har dom väldigt många djursamlare eller "puppiefactories" som massproduserar hundar/katter bara för vinnings skull.
Nja, jag tycker att Sverige skulle behöva lite av staternas djävlar anamma !
Mvh CBA

problemet i usa är att dom har överfulla fängelser. sedan är sverige som rättsstat totalt jävla värdelös! det är sortligt att se!
Vi har ju kommunernas Miljökontor, Jordbruksverket, Djurskyddsföreningen och rättsväsendet… Vad menar ni saknas? Slumpen att hitta ett misskött djur eller att ombud åker runt och letar?

#3 Jag kan bara ge ett exempel på hur fel sverige kan vara ibland…
Jag har en kusin som är lite drygt 2 meter lång, han har tränat och tävlat framgångsrikt i karate i hela sitt liv och nu på senare börjat med boxning är därför inte liten i kroppsbyggnaden. Han jobbade vid detta tillfället som dörrvakt på en av stockholms innekrogar. Han är en väldigt snäll person men pga hans storlek är det många fulla killar som bara måste börja mucka med honom…så även denna kvällen.
Min kusin står i dörren och släpper in folk när en liten ettrig kille som var "lätt" överförfriskad, tränger sig före i kön. Min kusin hänvisar honom till att gå längst bak i kön varpå killen börjar veva åt min kusin. Kusinen som har lång räckvidd håller honom borta med ena armen utsträckt när killen helt plötsligt får in en spark mitt på min kusins familjejuveler och ger sig på honom. Till försvar (nödvärn) slår min kusin till killen med öppen hand i ansiktet, killen måste ha haft klena tänder då han tappar en kindtand.
Hur som….polis kommer till platsen, det blir rättegång, min kusin som handlat i nödvärn får sitta inne 2 månader medans killen går fri !
För alla er som inte vet vad nödvärn innebär så har alla rätt till att handla i nödvärn. Man har alltså rätt att försvara sig om nöden kräver det och man får försvara sig i samma mått som personen som anfaller dig gör…MEN slutar förövaren slå FÅR DU INTE fortätta slå, då går det över från att handla i nödvärn till att bli misshandel istället.
Man kan oxå ta över någon annans nödvärn om denne ber om det,med fortfarande gäller samma regler om hur mycket man får försvara sig och i vilken grad.
Man får alltså försvara sig i samma grad och mängd som förövaren…dvs slår han/hon dig en gång får du göra tillbaks EN gång INTE börja mata slag.
Nåja, en liten lektion om nödvärn :o)
Mvh CBA

#4 Lite mer djävlar anamma och lite snabbare handlingskraft…nu ska saker och ting gå genom så många instanser att handläggningstiden tar ut på tiden.
Det jag menar är att i tex staterna har dom rena djurpolis patruller som BARA åker runt och kollar upp fall direkt anmälan kommer till deras vetskap.
I sverige krävs det att det fylls i papper efter papper efter papper innan beslut kan tas om att det behövs kopior i tre ex som i sin tur behöver fyllas i papper om etc etc……pappers Sverige !
Nu hård drar jag det, men ni kanske förstår vart jag vill komma 
Mvh CBA
öh… nu hängde jag inte med på den röda tråden om hästar…

Det jag menar är att här i ljuva svedala sitter det slipsar på kontor och det tar sån tid innan de kommer till handling pga all pappersexersis som måste ordnas först…..i USA och England har de djurpoliser som sitter i sina patrullbilar och har ständig beredskap.
Går vi fortfarande om varandra nu
?
Mvh CBA

Jag förstår dig absolut vad du menar..konstigt att vi i sverige som betalar skatt på skatt och dessutom vi hästföretagare ännu mer skatt inte redan har en mer aktivt djurskyddsmyndehet att vända sig till, men faktist här i Vallentuna är de snabba som ögat att kolla upp fakta från båda håll.
Varför är et inte en mass skatt på fotbollsplaner? De kan köpa in spelare i mångmiljonbelopp… Vad gör att hästsporten är mindre värd? Den lär ut ansvar och gemenskap och dessutom håller marker öppna…

Jag förstår hur du menar CBA. Du har helt rätt. Har också funderat på detta faktist. Här blir det ramaskri om någon åker i fängelse pga ett djur som har farit illa på ett eller annat sätt.
Tex han som sköt vargen. Dom är ju utrotningshotade så det måste ju bli en varning. Han fick en månad. Oj, vad det var synd om honom. Men vargen då! Dom kan ju bli utrotade pga att han sköt en.
Det finns ju massor av bönder som inte sköter sin kor. Dom kan stå i skit och med döda kadaver. Vad gör dom? Inte alls så som i Amerika. Där är det handling direkt. Hämtning av djuren och sedan den som vanvårdade. Oftast både fängelse och böter.
Här får vi t o m böta om tjuven ramlar på trappan och gör illa sig, för att vi inte hade skottat.

måste bara ta upp detta expemlet.
i motala var det en tjej som söps full och blev våldtagen. hon var 13. kommer inte riktigt ihåg hur det hela gick, men de fick inte många års fängelse i hovrätten. ngn gick helt fri. hur fan i helvete kan det få hända? i tingsrätten (har jag för mig) fick de fängelse o skulle bli utvisade. de fick väl max 2 år.
men ett skattebrott. det får man 15 års fängelse för.
HUR FAN TÄNKER DOM???
*upprörd*
Men ni har ändå bättre koll i Sverige än här i Finland. Här kommer ju ingen och expekterar regelbundet som hos er. Fast sen tycker jag också att vissa bestämmelser går till överdrift i Sverige också, t.ex det där med att vara foderföretagare för att man har en häst!

ring igen då. här i sverige hade han väl fått varning åtminstonde?
Jag vill vara djur polis för sverige eller jobba med vilda djur i typ något annat land
men jag siktar mest på att bli vetrinär

Jag tkr också att dt ska finnas djurpoliser ..!
brukar med kolla på de pogrammen, tkr så synd om alla djuren, :/ missköta osv osv ..

#13# Det är bara att ringa och ringa tills dom tröttnar myndigheterna. Så fungerar det nästan här i Sverige. Dom får inte göra så mycket förrens nästan alla djur är döda. Då får dom agera. Fast i mitt tycke redan för sent.
Stackars tjurkalv. Såg du det själv? Isf hade jag nog tagit upp den och lett ut den. Och skrikit ihjäl gubben. Fy fan.

#12 Få inte igång mig nu med det där ämnet….det där är en annan sak som gör mig fly förbannad !
Skulle våra politiker få hjärnsläpp nån gång och komma på att f*n vi behöver nog djurpoliser i sverige….då skulle jag stå först i inskrivningskön till polishögskolan !
Mvh CBA

# likadant här cba!
jag håller med er två! #13 ne fy f-an!
Min moster som också har tjurar brukar söka tjurkalvar från detta ställe och jag har varit med så det är därför som jag sett detta. Nu vågar jag inte fara dit mera, känner mig liksom lite skyldig