Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2177 ggr
Lippuz
0

Pullargrimma till fjordhäst

Hej. Ska till Ullared snart så tänkte fynda mig en pullargrimma eller ett helt träns såkallat "pullarträns". Detta är till min medryttarponny i så fall, en D-ponny fjording som har cob eller full i grimma. Vilken storlek på tränset behöver jag då köpa? :) Och ni som har fjordingar, vilka storlekar har ni på tränsen?

Wilma03
0

Har han cob ibland och full ibland eller vet du inte vilket?

Har han cob ibland och full ibland så hade jag tagit ett i full. Alltid lättare att spänna in/göra extra hål i ett förstort träns än att fixa till ett för litet.

Om det är så att du inte vet vad han brukar ha så kolla upp det först innan du köper ett så behöver du inte fundera över det och inte heller riskera att det blir fel.

Lippuz
0

#1 Hon har både cob & full i grimmor. Men nu har hon ett väldigt gammalt träns med några läderremmar som sitter ihop, utan nosgrimma och så, och "ägaren" vet inte vad hon kan ha för storlek i träns. Som du sa så köper jag nog ett "pullarträns" i storlek full för att vara på säkra sidan. Tack för ditt svar! :)

Revolt
0

Min förra d-ponny fjording hade full i träns :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

WornOut
0

Alltså, har hästen cob på grimmor innebär det att den ska ha cob på träns osv.

Mantissa
2

Fast det är inte så lätt som att ta en storlek på allt, speciellt inte om den ligger nära två storlekar. En tillverkares cob kan motsvara en annans full osv.

TS: Mät sidostyckena (och pannbandet) på tränset som passar hästen, det ger en bra fingervisning!

Linnea
0

#4 Den har både cob och full i grimmor står det ju.

Mitt russ ligger också mellan två storlekar.. inte alltid lätt att välja rätt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lippuz
0

#6 Ja precis. 

Speciellt fjordingar har ju rätt brett huvud så därför behöver man nästan ha full ibland på grimmor/träns ;)

Wilma03
0

Min pålla har cob i sina grimmor men måste ha full i sina träns.. så det kan vara olika!