Pälsglans?
Hur ser ni på pälsglans?
När och var anser ni att man ''ska'' använda det?
Varför?
Vilken sort rekomenderar ni?
Undrar bara p,g,a. nyfikenhet, har inte tänkt köpa eftersom vi helst inte ska använda på hästarna (ridskolehästar) mer än i ''nödfall''. :)
(Endast vi delfodervärdar som får ha det, dock bara i ''nödfall'' som sagt)
(Visste inte vilken grupp)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Pälsglans är som balsam, jättebra att använda så inte taglet slits. Mitt personliga favvomärke är TIB-pälsglans. Överlägset bäst bland de alla jag använt, luktar gottis oxå 
Aha okej, så, det är bra alltså? :P
Har fått höra att det inte är bra att anända pälsglans, dock aldrig fått någon mer specifik förklaring mer än att om man har lite för mycket så kan det bli så illa att taglet å så åker av :S
(är som ni förstår inte så insatt i detdär med pälsglans)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Använder bara TIB's pälsglans. Sprayar i svansen ungefär en gång i månaden och det håller sig bra under tiden. I manen får jag spraya oftare dock.
Kammar sällan man och svans numera så går inte åt så mycket pälsglans. Men när jag väl kammar ut manen vill jag använda pälsglans då det sliter så mycket annars.
Har ett kallblod med man nedanför bogen, så sliter väldigt mycket att kamma ut den utan pälsglans.
Inte märkt av något dåligt med pälsglans för hästens skull. Enda jobbiga med att ah det i manen är att man inte kan fläta ardennerfläta i manen samma dag dåd en inte håller, och att tyglarna blir glidiga av det.

Tror nog att det är någon som försöker lura/skrämma dig.. Av vilken anledning förstår jag dock inte :S
Enda negativa jag kan komma på med pälsglans är att manen blir halkig, med andra ord kanske det är dumt om ridskoleryttarna ska ta "man-tag". Sen har jag hört att det kan bränna om man sprayar någonstans där det blir mycket friktion, t ex under sadeln eller benskydden.
Jag använder pälsglans på mina ca en gång i veckan, om inte oftare! Dock endast i man och svans. (Båda mina har lång, naturlig man) Till tävling brukar jag spraya kroppen med.
TIBs pälsglans äver överlägsen. Använder det på mitt kallblodssto som har tjock samt lång man och svans. :)
Jg använder foxfire :) min ponny har jätte lång man så snvände det rätt ofta. Någon gång i månaden tar jag lite i hela pälsen och då blir den blank och mjuk. ;)
Jag använder pälsglans i manen minstvarannan dag, och har gjort så i över 20 år. Borstar aldrig manen utan pälsglans. Prövat många olika sorter under åren magic cowboy är underbart att använda.
Använder foxfire i man och svans när det behövs. Hur ofta det blir varier från varannan vecka till varannan månad. Beror på vädret och hur ofta hästarna duschas. Det absolut bästa tycker jag är att ha i efter att ha handusktorkat svansen när hästen är duschad så att det torkar in. Blir jämt och sitter mycket längre.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag ser pälsglans som en räddare i nöden när hästen har tovig svans/man. Istället för att riskera dra bort en massa man genom att dra och slita så är det lätt att bara ta lite pälsglans så slipper man slita så mycket!
Jag använder det bara är hans svans är tovig, och sen tar jag det ibland där täcket gjort kala fläckar, alltså bara där fram.
Det hjälper.
Jag använder bara Tobbe Larssons med äppeldoft, den är jättebra! Man faller ju för doften men hade köpt den även fast den var utan doft, den reder ut svansar sjukt bra.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Jag använder Foxfire ett par gånger i veckan, mest i svansen när den ska borstas ut men även i manen ibland och på hals och bakdel när pållen ska vara extra fin och glansig. :) Tänk bara på att aldrig någonsin ha pälsglans på ryggen där sadeln ska ligga! Eftersom det då blir halkigt under sadeln finns risken att sadeln glider runt när du rider, vilket givetvis är livsfarligt. Hände min mamma för sisådär en 20 år sedan på en tävling. Sadeln gled runt så hon blev hängande under hästens mage, och hästen fick panik och skenade runt ridbanan en bra stund… Mamma fick en rejäl viplashskada har fortfarande stora nackproblem…
#10 det var ett bra tips faktiskt
Jag brukar bara ha pälsglans i svansen ca 1 gång i veckan.
Brukar inte ha i manen då den blir så himla halkig och omöjlig att knoppa med.
Men just nu har jag pälsglans på allt för att undvika stötar.
Dock är ponnyn skiträdd för pälsglansen så sprayar direkt på täcket några liter per dag. Använder Foxfire, dock tycker jag att den är lite för glansig.
Innan använde jag Emin pälsglans och den gillade jag! :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Några LITER per dag?!!😮
Herregud människa är du gjord av pengar😉
#12 sadeln måste väl glida som sjutton? :o
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Har inget pälsglans men när jag har använt det till min ponnys man och svans så har det varit super lätt att borsta igenom få taglet tovfritt lent och fint. Håller veckor! :) Bara gliiider igenom.
Jag använder bara pälsglans när jag ska reda ut man och svans på min ponny. Ibland om man ska vara extra fin. Ser ingen anledning att använda det var och varannan dag. 🙂
De kanske inte vill att det ska sprayas för mycket på hästarna då en del hästar tycker sprayflaskor är lite läskiga och de inte vill att en elev eller häst ska råka skada sig på grund av det?
lurvponnyn.vimeddjur.se
När det är lerigt ute så sprayar jag svansarna flitigt, flera gånger i veckan vanligtvis och rikligt varje gång. Leran fastnar inte lika lätt och det blir inte lika lätt klumpar eller tovor i svansen. Den blir lättare att reda ut och hålla fin om man håller svansen med pälsglans, det är som balsam som någon skrev.
Har det alltid i om jag ska borsta igenom man/svans ordentligt, då börjar jag med att spraya igenom hela svansen ordentligt innan jag börjar reda ut. Efter jag borstat igenom svansen, innan jag släpper ut hästen så sprayar jag igenom igen så den är glasig och fin så inte smutsen fastnar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Canter Mane and Tail är det enda som går hem hos mig. Pfiff går också bra. Jag har en nordsvensk med lite krusigt tagel och han hade rediga tover i svansen när köpte honom. Med canters spray var det nästan som magi, jag sprayade och tovorna gled nästan isär av sig själva när jag drog händerna genom svansen.
Råkade skicka för tidigt…
Jag använder endast pälsglans för att hålla manen fin och för att reda ut eventuella tovor i svansen. Om jag inte håller efter manen på min häst så blir den till slut tunn och sliten. I perioder använder jag spraysen dagligen, och i andra perioder inget alls. Det beror på väder och vind. På sommaren blir det gärna tovor med kardborrar i som måste redas ut. Håller man inte efter då så börjar det till slut strama och han kliar sönder manen istället.
På kroppen använder jag aldrig sprayer eller liknande. Jag har inget behov av att hästen ska glänsa eller se ren ut. Jag vill bara hålla man och svans intakt.
Glömde skriva att jag anser inte att märket har så stor betydelse. Jag brukar köpa något billigt jag kommer över. Har just nu sjöbogårdens eller vad den heter, fungerar jättebra. Har faktiskt aldrig märkt någon direkt skillnad på olika märken och kan absolut inte säga att dyrare märken är bättre, så då kör jag heldre något billigt (för mig är det inte så viktigt vad det är, viktigaste är att det går att reda ut svansen och att den håller sig hyfsat ren/utredd en tid efter).
Jag anser att märke har stor roll i det hela . Jag har annat massa olika Och den allra bästa är Foxfier . Den är helt oslagbar pälsglansen sitter i upp till 3 veckor om inte mer . Och min höst fick en jätte tjock svans av denna spray . Man kan läsa på burken vad det står om den och men de som står var väldigt övertygande . Den ger D vitamin och främjar en tjock man och svans . Min häst har fått en riktigt fyllig svans. Av alla märken jag har haft är Foxfier bäst .
Emins pälsglans använder jag, det är det billigaste och bästa jag har fått tag i.
Själv sprejar jag man och svans vid behov, så det blir lättare att reda ut. Det blir mellan 4 och 1 gång i veckan ungefär.
Pälsglans är inte till för att spreja hela hästen, och dessutom ska man inte dränka manen/svansen i det heller så det blir helt klibbigt/blött.
Det roliga är att när jag gick på ridläger med min bortgångna ponny så sa de att man skulle ha i pälsglans i svansen varje gång man ryktade (2-4 ggr/dag), men det är ju helt onödigt. :)
Om hästen har redigt med hovskägg, som kallblod t.ex. så kan man ta lite i hovskägget också.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Vart hittar man Foxfire och hur mycket kostar det?
Det verkar bra och någon gång måste den jag har nu ta slut och då kanske jag kan skaffa sån.
#23 Hört många som gillar den. Den finns på bla hööks för 199:-/L
Tobbe Larsson pälsglans är jättebra! Och den luktar gudomligt 😍

Jag har den nu, det som kan oroa mig är att dom andra hästarna kan tycka den luktar för gott…
Har använt lite glansspray en gång när hans man tovat ihop sig ordentligt, men inte alls sedan dess. Borstar i princip aldrig vare sig man eller svans, reder ut tovor med en kam vid behov bara. Vill inte spraya kemikalier på hästen i onödan.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#26 Ja den luktar ju äpple, väldigt mycket…

#28 Bryr sig de andra hästarna om det då? Typ försöker äta upp hästens svans eller nåt? 😉
Det är nog det som kan förundra många, när man haft den utan att snåla så kan det lukta äpple i hela stallet. Släpper man sen ut hästen i hagen vet man inte hur den kommer in.
Det har inte varit något problem för mig egentligen men man kan ju undra ;)