Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 4806 ggr
bambiiii
0

Vad ska jag göra vid olika situationer

Hej!

Jag skulle gärna vilja veta.

Om hästen jag rider (ridskolans) börjar skena/bocka/stegra/försöka slänga av mig..

Hur ska jag hantera det då? Ska jag dra i tyglarna osv osv. Kan alltid vara bra att veta om olyckan skulle vara framme.

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Simlover
1

Jag kan kanske hjälpa dig

Skena: Försök få in i en vägg eller om du känner dig säker låt den galoppera på fast i ett lugnare tempo för att galopp är bra om hästen är lite spänd.

Bocka: Luta dig bakåt och vänta ut hästen, det här kan gå väldigt snabbt så om du sitter på en häst som gärna bockar, var alltid lite bakåt lutad. Det är inte farligt om man ramlar av heller.

Stegra: Luta dig framåt och ta tag runt hästens hals. Dra INTE i tyglarna !!!

Försöka slänga av dig: Då ska man kolla hästens rygg och hovar

Du ska veta att det är väldigt ovanligt att ridskolehästar gör det här. Om du är nybörjare får du säkert sitta på en jättetrygg häst. Ridning handlar inte bara om att kastas av eller att hästen är olydig.

Så tänk på alla bra saker i stället!!

Emelieeliesersson
0

Jag tror det är olika häst till häst. En sak kan vara att skänkla för då springer hästen fortare och har inte tid att bocka osv.. Min ponny bockar ganska ofta, inte för att slänga av, även om det händer också, utan bara för att hon har kul osv. Jag brukar ställa mig upp i lättsitts och typ dra och leka att inget har hänt. Då tycker hon det är trpkigt och slutar. Men om det far riktigt illa och hästen verkligen går in för det, gör allt för att få stopp pp den, lyssnar den inte på broms, såga. Om hästen stegrar ska man hålla balansen i stigbyglarna och hålls sig i halsen/manen :)

Aribigga
5

Det är väldigt ovanligt att en häst skenar, jag tror att det är mycket få som ens sett en häst i sken. Skenar hästen är den utom all kontakt och panikslagen då gäller det bara att hålla sig kvar tills den lugnar sig. Man gör sig oftast mer illa om man försöker hoppa av. 

Däremot kan hästar sticka iväg och låta bli att lyssna på ryttaren för att de är rädda, detta är inte att skena. Då kan man få kontakt med dem och försöka styra in dem på en volt eller i en vägg/staket/träd vad som finns tillgängligt. 

Kom ihåg att om du själv slänger dig av hästen gör du dig oftast mer illa än om du trillar av. Väldigt få hästar "försöker slänga av" bockar dem gör de de oftast av glädje eller bus. Skulle din ridskola ha hästar som stegrar skulle jag byta direkt. Jag vill påstå att "normala" hästar stegrar inte med ryttare. Hästar stegrar när de busar med varandra i hagen eller när hingstar slåss. Gör de det med ryttare är det en olat (inlärd eller självlärd) som gör att de absolut inte passar på en ridskola.  (de kan även stegra/bocka/slänga av på grund av smärta.)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Caroline L
1

Som överstående skrivit är det rätt ovanligt att ridskolehästar gör sånt här. Visst dom är alltid hästar och kan alltid bli skrämda, men dom är vana vid den miljön på ridskolan. Jag red på ridskola i hur många år som helst och var bara med om 2 (!!) saker under hela den tiden.

En häst började skena riktigt riktigt fort när det började hagla på manegetaket. Det gick undan och jag fick inte stopp på honom. Tillslut kastade jag av mig själv med viljan. Tänk på att underlaget i manegen är så mjukt, man får typ inte ont.

Sedan började en häst bocka också. Men som överstående skrivit, luta dig bak. Jag ramlade inte av där. Tydligen hade någon satt sadeln fel som störde henne (hon hade eksem och var väldigt kittlig)

Sedan så är det inte så vanligt (från min erfarenhet) att hästar kör dom dära extrema stegringarna som man ser på film. Mina stegringar jag varit med om är små babystegringar som man knappt känner av och detta var från stora hästar. Luta dig fram och håll om halsen.

Caroline L
0

Som överstående skrivit är det rätt ovanligt att ridskolehästar gör sånt här. Visst dom är alltid hästar och kan alltid bli skrämda, men dom är vana vid den miljön på ridskolan. Jag red på ridskola i hur många år som helst och var bara med om 2 (!!) saker under hela den tiden.

En häst började skena riktigt riktigt fort när det började hagla på manegetaket. Det gick undan och jag fick inte stopp på honom. Tillslut kastade jag av mig själv med viljan. Tänk på att underlaget i manegen är så mjukt, man får typ inte ont.

Sedan började en häst bocka också. Men som överstående skrivit, luta dig bak. Jag ramlade inte av där. Tydligen hade någon satt sadeln fel som störde henne (hon hade eksem och var väldigt kittlig)

Sedan så är det inte så vanligt (från min erfarenhet) att hästar kör dom dära extrema stegringarna som man ser på film. Mina stegringar jag varit med om är små babystegringar som man knappt känner av och detta var från stora hästar. Luta dig fram och håll om halsen.

Eldlilja
1

1#: Jag skulle inte säga att det inte är farligt att ramla av. Helt beroende på hur man landar och hur hög hästen man ramlat av från så kan man få allt från bara små blåmärken till att det går riktigt illa. Min åsikt är att man ska vara medveten om riskerna när man rider.

Dessutom är det olika från ridskola till ridskola, det här med att det är ovanligt att ridskolehästar gör sådant. I vissa är det vanligare och vissa ovanligare. Att stegra har jag aldrig sett (förutom när det är inlärt), men att sticka med ryttare/bocka är inte helt ovanligt på ridskolan jag ridit på.

Sen fattar jag vad du menar med det här att kolla hästens rygg och hovar om den försöker slänga av dig. Fast bara för att reda ut eventuella missförstånd som kanske dyker upp: Man skall alltså inte kolla hästens hovar/rygg när den försöker få av en, utan efteråt 😉! (Jag fattar som sagt hur du menar, men någon annan kanske kunde missförstå om man inte är en så rutinerad ryttare t ex 🙂)

MoonysElin
2

Att en häst skenar måste ses som extemt ovanligt, har faktiskt aldrig varit med om det själv och då har jag ändå ridit i princip hela livet. Men OM en häst skenar så hjälper det vanligtvis inte att dra i tyglarna eller försöka styra för då är den helt blokerad. Då gäller det bara att försöka hålla sig kvar tills den stannar. Men som sagt, väldigt ovanligt att det händer. Hästar kan däremot sticka, tex om de blir skrämda eller för att de tycker att det är roligt och har det beteendet. Skulle dock inte säga att det är särskilt vanligt bland ridskolehästar, men det kan så klart hända. Vanligtvis stannar hästen av sig själv efter en bit, men man kan försöka styra in den på en volt så blir det lättare att återfå kontrollen. Sitt inte och panikdra i hästen för det hjälper inte, mycket bättre om man kan slappna av och ta det lugnt! Bockar hästen så håll upp huvudet och driv framåt. Stegringar är ovanligt och bör inte hända, absolut inte på en ridskola, men OM så gäller det att hålla sig fast kring halsen/manen, luta sig framåt och INTE dra i tyglarna. Försöker hästen slänga av har den förmodligen ont någonstans. Inte heller det är vanligt, men om en häst VERKLIGEN försöker få av en så lär man åka av, men det brukar gå bra det också. Skulle säga att det som "kan" hända på en ridskola (allt kan ju hända men) är att hästen sticker eller kanske bockar lite, men som sagt, inte särskilt vanligt och vanligtvis inte särskilt farligt heller :)

MoonysElin
0

Åh, just det ja, trampa ner hälarna, nästan det viktigaste tipset! Då blir det lättare att sitta kvar oavsett situation!

bambiiii
0

Okej, tack alla, har verkligen blivit bättre och mindre rädd av era tips,nu vet jag hur jag ska hantera ifall ifall, taaack :D

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Vikan
0

Vi har en bockande häst på ridskolan. Hon drar alltid ner huvudet när hon bockar, då är det  enklast att redan ha tyglarna högt uppe. Dra ner huvudet, och bakdel upp går. Men är huvuet redan uppe "minskar kraften".

Emelieeliesersson
1

#5 nästan exakt samma händelse som du berättade inträffade min maamma, hon kastade sig av i dne mjuka manegesanden och spräckte mjälten, bröt handen, bröt 3 revben på 6 ställen… Så det är ganska farligt att slänga sig av också :)

Caroline L
2

11 Oj det var ju verkligen inte bra! Jo visst man kan alltid skada sig och man bör vara uppmärksam på skaderisken. Jag hade väll tur som landande bra. Då är det kanske viktigt att ha ridväst på sig?

Jag red ett vilt frisersto som tydligen aldrig sett hagel innan. Hon var helt blockerad och det var omöjligt att få stopp på henne. Hon skenade runt även efter jag flygit av.

Jag tycker att denna låter bra: Ju yngre du är desto äldre häst ska du ha, ju äldre du är desto yngre. Det är riktigt bra att träna upp sig på äldre och vana hästar så man får en bra sits och balans, känner sig mer "hemma" på hästryggen.

Sedan, alla åker av någon gång. Vissa (som jag) flera gånger.

VilmaKristina
0

Är det så ovanligt att en häst skenar?

Jag har ramlat av två gånger i sken men då var det pga av att hästen absolut INTE gillade att gå lektion men fick tyvärr utsättas för det ibland.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Simlover
0

#1 Jag förstår vad du menar. Det där med att kolla hästens rygg och hovar gör man bara om hästen gör det ofta men jag brukar alltid kolla innan jag sitter upp. Jag känner lite på ryggen och hovarna om min häst är känslig någonstans. Det finns missförstånd det vet jag ;-)

Eldlilja
1

#13: Rent generellt överanvänds ordet "sken". När en häst skenar är den så rädd att en är helt okontaktbar, den kommer bara spränga fram ett bra tag. Att hästen sticker är en helt annan sak, då är den vanligtvis på något sätt kontaktbar. Om en häst till exempel sticker och springer längs en väg ute, genom olika svängar och sådant, så är den inte i sken. Däremot om den springer helt rakt fram, över stock och sten, är helt okontaktbar, så är den i sken, skrämd från vettet, och följer endast instinkter. Så man får skilja lite på uttrycken.

VilmaKristina
0

Han sticker, skenar iväg. Han är död skulle jag tro, men han skenade iväg och inte snabb okontaktbar galopp.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Eldlilja
0

#16: Det officiella definitionen av sken är att hästen är såpass rädd att den springer utan att vara kontaktbar, helt enkelt flyr för sitt liv. Man "kan" väl säga sken med en häst som "bara" sticker, men det är inte sken i den officiella definitionen, och man säger "fel" ord. Är hästen kontaktbar, då skenar den ej. Om den är kontaktbar, då sticker den "bara".

Frosstis
0

När jag var Liten så var jag med på ridhajk, det var en ny häst så jag var den första som red den. Hon stegrade två gånger med mig, jag märkte det inte ens förutom att halsen kom lite längre upp. Det är inte svårt att hålla sig kvar, bara att luta sig framåt.

Sarah
1

Stegring, dra i EN tygel och dra ner hästen. Finns ingen anledning att sitta snällt och vänta på att den ska behaga gå ner eller välta. Generellt är det smidigt att ta bara i en tygel och ta runt hästen. Den kan varken bocka eller stegra effektivt om den är helt böjd åt ett håll,

[Eleya]
0

Jag fick en ny häst för 4 ridlektioner sedan, som inte hade ridits på ett halvår för att hon var skadad. Men iaf, hon älskar att hoppa och det hade jag bara hört rykten om. Min sambo som rider i samma ridgrup som mig hade henne i nästan en termin och inget hade hämt. Så jag kände mig "trygg" med henne den första lektionen och jadå hon gick som en dröm..

MEN…när hindret åkte fram och jag bara styrde in henne in mot hindret stack hon iväg i vad som för mig kändes som full galopp och 1,5m över hindret. Jag rycktes med, stod kvar under hela hoppet med när hon landat så kom hon på att en annan häst står ivägen och att hon måste tvärnita i 90-grader..Då åkte jag av, i princip bara gled ur sadeln och landade på armbågen och höften.

Samma häst stack iväg med mig i lördags, fast då travade vi bara över bommar på marken. 
Båda tillfällena skrämde mig rejält, så jag undrar hur jag ska svälja rädslan till nu på lördag. =S Men det hjälper att läsa era råd!!

CorneliaAndersson
0

Mitt tips är att luta dig tillbaka, och tryck ner dina hälar :)
''Min'' häst gör likdant, fast hon går emot tygeln, alltså, ju mer jag drar, ju mer ökar hon. så därför måste jag sitta med tyglar som inte alls är spända (vet att det låter helt tokigt, men man ska ju egentligen inte behöva tyglar, inte för balansens skulle iallafall) :)

Men också att du kanske gör en volt innan hindret, varje gång du känner att hästen ska dra iväg :)
å gör så varje gång :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Frosstis
0

#21 När jag känner att hästen börjar dra iväg mycket mer, hur ska jag göra då då? Eftersom jag trycker ner hälarna jättemycket hela tiden, det har liksom sättit sig så jag gör det hela tiden utan att tänka på det.. 

Fast jag brukar alltid få stopp på hästen ändå. Jag gör som du säger- volter eller vänder över eller någonting. Och såg drar jag, släpper, drar, släpper med händerna för det lyssnar han på bra. och så använder jag ju rösten förstås.

men man kan aldrig lära sig för mycket… :)

CorneliaAndersson
0

Det är bra att trycka ner hälarna, det hjälper till i balansen, se bara till att de inte trycker in i hästens sidor, då kan den öka :)
Jadu,, Om det är vid hinder den ökar, så prova att lägga några bommar framför hinderna,, då kan hästen inte gå lika fort :)

/ Cornelia Andersson,

Frosstis
0

#23 Ja bra balans har jag ju, jag trycker ner dom så mycket det går Hela tiden xD Går liksom inte mer.. ;)

Ska be läraren lägga bommar framför hindrerna, vi ska trots allt hoppa nästa gång. Vi har inte hoppat i år än, och det är vid långsidorna han ökar för han tycker det är så kul att galoppera :)

CorneliaAndersson
0

Ahh ok,, men då hade jag gjort som du gör,, fast hålla dig på volten, å sen tagit långsidan, å sen nästa volt direkt :) å sen lite på stora mittvolten o,s,v. :)

/ Cornelia Andersson,