Nosgrimma
Varför har man nosgrimma? har undrat rätt länge men har inte fått veta varför :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
I vissa fall för att stänga igen munnen på hästen, men också för att många tycker det är snyggt :)
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se
En anledning är i alla fall att hästen inte ska kunna gapa/lägga tungan över bettet och komma undan bettets inverkan. Sen så har ju ganska många nosgrimma för att man tycker det är snyggt. Sen finns det säkert fler anledningar, men det är vad jag kan komma på just nu.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#1 såg nu att jag har skrivit exakt samma sak som dig😛
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Många använder nosgrimma för att stängs munnen vilket är helt fel. För då döljer man problemen ochlöser dem inte. Man måste ta reda på varför hästen gapar och lägger tungan över bettet den har troligtvis ont . Och vill undkoma smärtan hästen får genom stt hapa eller lägga tungan över bettet. En remot nosgrimma säg är tillför att stabilisera bettet på unghästar(äldre hästar också)vilket är ren bullshit . Folk har det för att dem är så känsliga och oroar sig för minsta lilla och tuggar så mycket . Och inte på något vis stabilisera . Samma sak med aschen nosgrimma. Och engelska nosgrimma men jag tycker bäst om den den är snyggast och stör minst den tycker jag om ,man knäpper den löst men inte så den hoppar runt ch stör hästen. Jag har unghäst och har engelsk när jag tränar och tävlar såsnåningom . Men är jag på hemma plan undviker jag det så mycket som möjligt . Hästen ska få säga till när det gör ont . När jag rider på kandar är det samma sak utan nosgrimma om inte jag tränar .
#4 Håller helt med dig om att det är fel att stänga igen munnen utan att ta reda på varför hästen gör som den gör.
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Jag har nosgrimma på min just för att han inte ska komma undan bettet. Om jag gör ett ledande tygeltag t ex. för att böja igenom honom då vill inte jag att han ska komma undan det jobbiga genom att gapa. I detta fallet hade han nog inte gapat i dagsläget men för ett år sen när han var stelare i sina sidor så hade han nog gjort det och det hade blivit en dragkamp mellan mig och honom och mitt mål att få honom böjd hade tagit mycket längre tid och hade garanterat blivit mer smärtsam för honom i längden.
Jag använder en remont för den är snällare mot munnen.
#4: Remontnosgrimman sägs kunna hjälpa hästen att sluta spänna käkarna, och i så fall är det mycket bra att använda den.
Själv har jag aachen-nosgrimma som "säkerhetsbälte". Hästen jag rider gapar aldrig, utom när han försöker sticka - då kör han huvudet rakt upp och gapar och är därmed helt bortom bettets normal inverkan. Det har hänt 2 gånger och jag har slagit mig halvt fördärvad. Normalt rider jag bara med engelsk, men nu får det bli aachen tills vårkänslorna lagt sig lite.
Som #6 påpekar behöver det inte alls vara av smärta hästen gapa eller på annat sätt försöker dra sig undan bettet. De är inte dummare än att de jobbar så lite de kan …
7 ren bullshit om att de spänner av hästens käkar då får man ta ut vet eller equiterapueft som löser spända käkar . Och jag förstår ditt syfte med säkerhet men jag skulle inte haft nosgrimma på de viset jag . Må va lite och tanig ryttare på 50 kg men jag kan rida min 180 häst när den sticker och fås topp på den kan jag. Det handlar om. Att få in tekniken hur man använder bettet på rätt sätt i dem falle. . Alla får ju ha vilken nosfrimma de vill av vilken anledning dem vill de va inte så jag mena . Men det är tråkigt att de används av fel anledningar . Som tex att man inte kan hantera hässten utan massa hjälpmedel . Där brister något Men varför drar sig hästen undan bettet då varför är den inre samarbeta villig? Allt har en anledning hästen kanske helt blekt ine är tillfälligt musklad och ja då är det bara ut i skogs. Och bygga upp bra grundmuskelatiur

hästen kan ha bra grundmuskulatur samtidigt som den försöker komma undan en jobbig övning. Ibland måste man höja ribban för att komma framåt och då blir det jobbigt både för häst och ryttare.
En remont nosgrimma på unghästar hjälper till att hålla bettet på plats. När bettet är stilla kan hästen slappna av i käkarna. Använder remontnosgrimma på alla mina unghästar.
Precis som #9 säger är det inte för att man har en svag, otränad och dålig häst som gör att den försöker smita undan arbetet. Därav använder jag nosgrimma.
#8 att ha en nosgrimma som nödbroms är fullt nödvändigt när hästen faktiskt sticker. Om en häst sticker, alltså på riktigt, stannar den inte bara för att man ber den på rätt (vad är rätt för det första?) sätt..
Förstår att ni alla vill vara snälla mot hästarna när ni säger att man ska ta bort all onödig utrustning, men jag måste faktiskt vara helt ärlig och säga att jag inte förstår varför man ska göra allt så komplicerat. Som tex en nosgrimma, som inte på något sätt är lidande för hästen, varför ska man ta bort den? Ridningen ska vara harmonisk. Försvåra inte allting, speciellt inte för en medelsvensson-ryttare. Tänk på att det ni skriver här går ut till hundratals personer som kanske kommer på den briljanta iden att rida ut med sina halv-ouppfostrade ponnyer utan nosgrimma och det går åt skogen. Var bra förebilder - Säkerheten i första hand. ALLTID
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag kommer inte få närmare in i diskutionen men varför sticker hösten då ? Förstår om den blir rädd absolut men om den sticke egen jobb eller annat då måste man kolla om hästen mätbara och helt frisk och vad är det man gör som leder till att hästen handlar som den gör ? Om nosgrimma inte skadar hästen eller stör hästen varför då ha en . I mina ögon ska hästen va så oss luddig att den han gå utan nosgrimma det är prio 1 när jag utbildar mina hästar . Det hAndlar för mig ite om att va snäll mot den då bör man nog inte rida heller . Men för mig som dressyr ryttare på hög nivå kräver jag lydnad av hästen och kontroll och då ska jag ba totalt oberoende av hjälpmedel. Inga hjälpmedel ska krävas för att jag ska behöva kontrollera Mina hästar. Men det är min syn på sake . På tal om säkerhet inte rider man väl ut på en bångstyrig häst alldeles själv och först får man lära sig kontrollera sin häst innan man ger sig ut ?
#11: Du är alltså en av dem alltid rider utan sadel och träns? Otroligt imponerande! Jag förstår att du kallar dig för "dressyrryttare på hög nivå"! Hemskt tråkigt för alla oss andra, vi måste tydligen sluta rida …
Jag förstår inte vad som menas med "den sticke egen jobb eller annat då måste man kolla om hästen mätbara och helt frisk och vad är det man gör som leder till att hästen handlar som den gör", men innan det skriver du ju att du förstår att hästar kan sticka om de blir rädda …
Dina hästar ska vara så "luddiga(?)" att de kan gå utan nosgrimma. Det har inte mycket att göra med att använda nosgrimman som "säkerhetsbälte".

#11 Du tycker inte det är snällt att rida med nosgrimma, men däremot är det snällt att rida med bett i hästens känsliga mun? 🤔
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag tycker inte nosgrimman fyller någon vettig funktion (annat än för syns skull), så därför brukar jag inte använda den. Vissa typer av nosgrimmor finns det risk att de trycker kinderna mot tänderna (de bakre) så att det blir skav. Andra verkar bara ha till uppgift att ta bort symptom på rid/utrustnings- eller lydnadsproblem.

Remontgrimman stabiliserar bettet genom att stänga munnen på hästen så den inte kan röra runt på bettet….
Min häst går inte att öht rida med remont, så fort man tar lilla minsta i bettet så slänger han med huvudet. Han har känslig mun och har haft problem med tänderna så han är lite knepig. Har än så länge inte hittat nåt riktigt bra bett. Han funkar bäst på hackamore.
Skynda långsamt så går det fortare.
#11 Förstår om den blir rädd absolut men om den sticke egen jobb eller annat då måste man kolla om hästen mätbara och helt frisk och vad är det man gör som leder till att hästen handlar som den gör ? - Dina dressyrhästar på hög nivå verkar på hur du skriver redan vara fullt utbildade, superstarka och långt förbi grundkonditionen samt kunna alla skolor, därför kanske de inte försöker smita undan arbetet när du tränar. Men sådana hästar har inte vi vanliga dödliga på rif 😃
Om nosgrimma inte skadar hästen eller stör hästen varför då ha en - Lärde mig precis något nytt. Ska ta all illa åtsittande och klämmande utrustning jag har och klä mina hästar i idag så får jag nog kontroll på hästen. För det är väl så du menar?
Inga hjälpmedel ska krävas för att jag ska behöva kontrollera Mina hästar. Men det är min syn på sake - Jaha okej, men somsagt, vi andra här på rif är vanliga, dödliga personer =)
På tal om säkerhet inte rider man väl ut på en bångstyrig häst alldeles själv och först får man lära sig kontrollera sin häst innan man ger sig ut ? - Vår häst-värld ser helt enkelt inte ut så. Trodde jag faktiskt att alla hade fått en hint om! Och visst kan jag kontrollera mina hästar, men fyfan vilka ofrivilliga galopptävlingar vi hade haft i stallet om vi inte haft lite hjälpmedel!
Säger det igen, lura inte ut de mindre rutinerade på hal is majaliten. Rid du utan nosgrimma, men smutskasta förtusan inte oss som rider med.
Isa Aronsson
www.stallequino.se