Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 1031 ggr
Anna
0

Ny mamma sökes!

elin
0

Ååh gud, jag gråter.. Gråter

Snälla ngn måste väll ha ett sto som kan hjälpa?
Har en alldeles för oerfaren häst ang. föl som aldrig haft föl så jag o Nisse kan inte hjälpa… :'(

" - Hon har sin mammas täcke upphängt i boxen som hon går och stryker sig mot hela tiden, säger Duttan Mattsson. "

Shiiet, jag blir helt knäckt asså… Gråter

/Elin

Gyllan
0

Nae, stackars mamman, ägaren och framförallt fööölet !!

Asså kom igen alla, ngt sto måste det ju finnas…

Malin-A
0

nee fy va hemskt.. =/ hoppas dom hittar nån mamma…

Cilla89
0

håller tummarna att dem hittar nån låtsas mamma till den lille :)

joytick
0

Nä, stackarna :'( Hoppas att dom hittar en mamma till fölet

gejsa
0

Jag undrar om Gejsa skulle ta emot henne. Hon har ju haft mjölk i bröstet sedan hon fölade -99. Veterinären har ju tagit prov på det och det är ren råmjölk som aldrig sinar.

Men det är säkert någon som mist sitt föl som tar sig an henne.

Cilla89
0

#6 Producerar hon fortfarande mjölk?

Hon kanske vill ha flera fölisar :D

gejsa
0

Ja, hon har gjort det ända sedan hon fölade. Fast man inte rör tuttarna. Men efter ett halvår så känner jag och då kommer det fram vätska.

elin
0

Gejsa, du kanske skulle testa o höra av dig?

/Elin

gejsa
0

Jag har mejlat till dom. Vi får se om jag får något svar. Jag vet ju inte ifall hon tar emot fölet men gör hon det så går det ju.

Har erbjudit mig att låna ut Gejsa isf över vintern eller att fölet får komma hit.

Men det finns så många ston som mist sina föl så hon hittar nog någon ändå.

Anna
0

#10 Snällt av dig gejsa!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

steffy
0

10# jättesnält av dig gejsa, hoppas dem hör av sig snart

gejsa
0

Jo, men man får väl se om det blir något. Självklart att man ställer upp om det går.

elin
0

Carola, du är en pärla!

/Elin

Malin-A
0

så himla snällt av dig.. hoppas dom hör av sig till dig…

AnnaLundin
0

Jamen herrejösses! Det där var väl att göra det mer dramatiskt än det faktiskt är!

Man börjar med att kolla om det finns några lämpliga ammor på http://www.asvt.se/ammor.asp?id=51&sid=7 - det börjar dock bli ganska tunnsått där nu, såg jag. Men ALLA som avlar borde lägga den länken i favoritsamlingen, för dit anmäls ston av ALLA raser!

Sen är det så här:
Ett föls tarm tar upp antikroppar från mjölken de första timmarna, sen sluts denmöjligheten. Det är DE antikropparna som är de allra viktigaste för fölet. Och såvitt jag har förstått så har fölungen redan fått detta. DÅ är det två saker som är viktiga:

• att få i fölet näring - till det finns det fölmjölksersättning av olika fabrikat, plus att man börjar ge dem mjölkbaserade fölpellets när de är några veckor gamla.
  • att fölet får lära sig att det är en häst. Till detta duger det alldeles utmärkt med en shetlandsponny, en ardenner eller vilken häst som helst. Ett fölvänligt sto som adopterar fölet är ju en fördel (även om hon inte kan ge fölet di), men faktiskt inte ett absolut krav. Det kan lika gärna vara en bussig, lagom uppfostrande valack! Bara det är EN HÄST!

DETTA är MIN lösning då mitt föl förlorade sin mamma vid 4 dygns ålder:

Läs mer om detta här http://ridsport.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5b7854bc-64cd-4778-af22-efcb5a48318d

jn84
0

Jag måste säga att jag också tycker det verkar överdrivet. Det är väl inte ovanligt att hästar (och andra djur också för den delen) blir uppfödda på flaska? Antikroppar kan hon väl få på annat sätt? Det är ju ändå 2000-talet vi lever i.

Men det var sorgligt med mamman Gråter

gejsa
0

Jo, vi vet. Men hon skriver ju att det är jobbigt att sova i stallet och ge mat så ofta.

Sedan duger väl vilket sto som helst och ännu bättre är ju om den har mjölk.

Malin-A
0

har du inte fått svar Gejsa?

gejsa
0

Nope, inget svar. Och ingen har ringt.

__iE
0

snällt av dig gejsa! :)

gejsa
0

Det blir iaf inget. Ingen har hört av sig varken på telefon eller mejl. Så förhoppningsvis har hon hittat någon nu vid det här laget.