Fyra åring.. Utbildning
Tjenare, jag har nämligen fått till fina gångarter på min fina tre/ fyra åring nu. Jag har precis sålt min tävlingsponny och ska börja med grunderna inom hoppning med honom, jag har hoppat honom i terrängen, men det är på bana och bommar som han slarvar och använder inte ryggen riktigt. Är det att han har dålig teknik? Eller har det med åldern att göra? Ung och klumpig? Jag tar det försiktift och tänker på åldern, hoppar inte 1m direkt, han kraschar in i studs och hoppar över bommar och inte har eiktig koll på benen. Utbildade min ponny då jag var 12 och hon går idag msvb. Storhästen känns med som ett projekt.. Ska jag sälja honom? Eller kommer jag orka både last träna, miljö träna, grunderna inom utbildningen, hört från många håll att det är lätt tappa intresset i denna situation vad tror ni?

Har du löshoppat den? Förstår den vad det innebär ordentligt? Låter som den borde få få tillbaka några steg och börja från början.. T ex inte studs om den inte klarar av det.
Jag skulle löshoppat den några gånger tills den fattar själv hur den ska använda sin kropp och taxera.
Vissa unghästar är slarviga med sprången och lyfter inte så noga på benen och vissa överhoppar sig, ofta med väldigt "fin" rygg..
Jag skulle säga att oftast är det dom som är väl inhoppade som hoppar med rygg och ev överhoppar sig, och de som slarvar har inte riktigt fattat vad det handlar om och har inte fått en lika bra grund.
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Håller med föregående två inlägg. Backa och ta utvecklingen i hästens tempo. Se till att kropp och huvud är mogna för vad du vill göra.
Skitsöt häst i alla fall. Lycka till!