Lösdrift eller stall?
Som sagt är jag inne på att köpa Islandshäst. Men vill nu veta av er som har erfarenhet vad ni skulle rek. av lösdrift eller stall med box till Islandshästen? Utgår ifrån att den är frisk och ej har eksem/fång.
Jag har hitta ett bra stall som erbjuder både lösdrift och stall med egen box. Skriv gärna vad ni tycker är för och nackdelar med både box och lösdrift.

Lösdrift! Det är det bästa för hästar, inte bara islandshästar.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Kan du säga några saker varför det är bäst? Nu håller jag ju in princip med dig men är roligt att höra vad andra tycker 👍
Lösdrift! Det är naturligare för hästen, den har större yta att röra sig på och den kan alltid äta. Det är några argument. ;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Ja, jag håller med dig.
Jag var ju ute efter stallplats men nu är jag inne på lösdrift p.g.a. många lika anledningar. Hittade (som jag tycker) ett bra stall som erbjuder lösdrift bl.a.
(1400 kr per månad: Då ingår grovfoder, utfodring, stallströ, samt daglig tillsyn och tillgång till box eller spilta vid behov)
Hittills har alla tyckt det varit ett bra pris och bara bra.
Min pony går på lösdrift och stormtrivs! Många säger att dom lätt skadar sig osv. Men hon har aldrig varit skadad på sina 13 år :) det är enkelt och bra för hästen..
Lösdrift. Min unghäst (islandshäst) går på lösdrift på ca 9ha med 10 andra hästar och han trivs som bara den. De som äger stället har haft hästar där i 20 år och under den tiden har det bara varit 1 hovböld och ett slagsmål som slutade med ett avbitet öra på en häst. =) De rör sig mer på lösdrift vilket resulterar i muskler och kolikrisken blir mindre.
Helt klart lösdrift. Eftersom att det är mycket naturligare för hästen, dom rör på sig mer, bättre luft etc.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Lösdrift.
Fördelar:
- Hästen får röra sig under hela dygnet.
- Hästen har kompisar dygnet runt.
- Hästens naturliga flockbeteende tillgodoses.
- Hästen kräver mindre uppvärmning då den aldrig står stilla så länge att den blir stel.
- Frisk luft dygnet runt.
- Finns det dessutom fri tillgång på grovfoder äter hästen lugnare och mer jämnt över dygnet. Några slagsmål om maten förekommer knappast.
- Hästen väljer själv när den vill gå undan för vädret (och in i ligghallen) eller bara för att få vara ifred.
Nackdelar:
- Om (jag säger om då jag de flesta hästar klarar sig utmärkt utan) hästen behöver kraftfoder, behöver man ta bort hästen från flocken den stunden den behöver för att äta upp maten.
Sen kan jag inte komma på fler nackdelar.

Jag säger att man får kolla hur ens häst är . Min häst är känslig, är det för mycket stoj omkring eller leverans av hö så kan han inte stå uppbunden. Sen är han svårfödd, han äter lååångsamt , vilket skulle betyda att han inte skulle få i sig det han behöver om jag inte stödfodrar. Sen är han svårfångad, så om jag rider och han blir svettig och lägger på ett täcke skulle ingen få tag i honom för att få av täcket, utan han hade fått på sig det tills jag kommer nästa gg, vilket man inte vill. Så därför passar inte lösdrift just min häst. Men hade jag haft en stencool häst som är normal/ lättfödd och lätt att ta i hagen så hade jag nog tagit lösdrift om man fick ha tillgång till box att torka upp vid regniga dagar
kissmekate.blogg.se
#9 Men om din häst äter långsamt och den hela tiden har mat i lösdriften är det inga problem. Om hästarna alltid har tillgång till grovfoder så blir det heller inget slagsmål om maten.
En häst på lösdrift brukar bli mer lättfångad just för att den får vara ute hela tiden. De blir då mer sociala och nyfikna då man kommer in i hagen. Så tycker i alla fall jag att det fungerar.
Vi har haft hästar både på lösdrift och på box varav en häst har gått på båda (box innan vi köpte honom, lösdrift ett par år och sen box igen).
Anledningen till att han fått flytta in igen är främst för att han behöver en större mängd kraftfoder och det finns ingen som har lust att klafsa ut i leran för att mata honom tre gånger om dan. Den hästen visade också med all önskvärd tydlighet att han tycker att det är skönt att få sova inne. Eller han gjorde det förut i alla fall, när han hade nybäddad halm att rulla sig i varje kväll. Nu står han på torv, men vi släpper in honom i grannens box ibland så han får rulla sig.
Jag tycker att andra har tagit upp fördelarna bra, så jag bara håller med där.
Ett par nackdelar som har glömts bort är att hagen har en förmåga att bli väldigt lerig, speciellt vid grinden, vattnet och där de får mat. Även om hagen är jättestor är det högtrafikerade områden, är den inte jättestor riskerar hela hagen att bli leråker och då ökar risken för mugg markant.
Den andra nackdelen är om hästen blir blöt (svettig eller mycket regn) under ett ridpass när det är kallt. Då måste den bli helt torr innan man kan släppa ut den, vinterpäls skyddar bara om den är torr på inre lagren och om man lägger utetäcke på en blöt häst stänger man bara in fukten, så oavsett om man har täcke på hästen eller inte måste den vara torr när man släpper ut den vilket med en ordentlig vinterpäls kan ta flera timmar.
Så länge du har tid att låta den torka och håller koll på benen under lersäsongen tycker iaf jag att du borde ta chansen att få ha din isis på lösdrift. De flesta isisar jag känner föredrar (till skillnad från min arabkorsning) att gå på lösdrift. Dessutom är det väl dyrare med stallplats?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

#10 ja men då gäller det att hitta en lösdrift med fri tillgång , den i mitt stall har inte. Sen som #11 skrev, lösdriften är oftast mycket lerigare vid grind och vattnet, i år var det stor skillnad från min hage till lösdriften. Lösdrift är bra men passar inte alla.
kissmekate.blogg.se
Jag tycker att du ska ha lösdrift! Det är helt klart bäst!
//Josephine :)

En stor nackdel är att det är svårt att kolla hur mkt ens häst dricker, hur avföringen ser ut och hur mycket den bajsar.
#14 Alla de saker du tar upp är inte något som man behöver vara orolig för då en häst går på lösdrift. En häst som går på lösdrift har sällan eller aldrig problem med kolik om de får fri tillgång på mat. Kolik och andra magåkommor är mycket sällsynta om hästen får röra sig dygnet runt. Så att se hur mycket en häst bajsar är inte riktigt relevant i sammanhanget. 😉 Att behöva se hur mycket hästen dricker behövs inte om man alltid har tillgång till vatten. Blir hästen sjuk ser man det på andra sätt. För vad gör du om du ser att hästen dricker lite i boxen? Tvingar i den vatten? Det kan vara svårt.
Är bättre för en häst att ha mat dygnet runt? Om det är det varför finns det såna kontroll freak när det gäller när hästen ska äta och hur mycket den ska äta? (:
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

#15 Häller i päronsaft om hon dricker dåligt! Funkar utmärkt. ;) Jag vet lösdriftshästar som haft kolik. Lösdrift eller ej, jag vill ha kull på hur ponny dricker och avföringen.
#16 Bästa är om hästen har tillgång till mat 24/7 men alla hästar klarar inte det utan att bli smällfeta, som min. ;P
Jag föredrar lösdrift och håller med alla fördelar (och nackdelar) de andra redan nämnt.
Fast min ponny jag ska få hem kan inte gå på lösdrift eftersom hon har haft problem med fång (hon gick ett år på lösdrift utan någon som red och fri tillgång på hösilage och fick på så sätt fång). Därför vill vi inte riskera att hon får ett återfall. Så sånt får man väl hålla koll på också. :)
#18 Lösdrift och fri tillgång måste inte vara samma sak. I vårt stall har vi två lösdrifter, en med fri tillgång med ett nät runt balen och en där någon går ner med små givor flera gånger om dan till de mer lättfödda lösdriftshästarna. Sen har vi också en hage med hästar som går in på natten som har en bal utan nät eller någon som helst begränsning.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag säger som innan, hellre ett bra stall än dålig lösdrift och tvärtom.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag utgår ifrån att både stall och lösdrift är bra skötta när jag uttrycker min åsikt.
Jag gillar lösdrift, men här är några nackdelar: *På lösdrift blir det jobbigt på vintern då man rider och hästen blir svettig måste man stå inne med den i stallet tills den är torr vilket kan ta lång tid om hästen har mycket päls ;) *Och även hört att forskning vissar att hästar i lösdrift rör sig mindre än hästar som står i box på natten :) * Ovanligt att lösdrift har fler stora hagar så hagen blir lätt väldigt lerig och tråkig och på dem lösdrifter man måste köra skitkärran genom hagen för att mocka lösdriften blir det riktigt jobbig :P Du får kolla vad som passar dig och din häst :)
Nja, den forskning skulle jag vilja se. Vi har våra hästar i hagar runt huset och så mycket mer tror jag knappast att några hästar rör sig.
Tanken med lösdrift är just att hästen ska få röra på sig ofta och mycket i egen takt. Mat på flera olika ställen i hagen. Vattnet bör stå på annat ställe än där maten serveras. Hagarna bör vara så stora att de inte blir helt upptrampade. Gärna några mindre sten/bergskullar.
Är hagarna tillräckligt stora så börjar hästarna även leka med varandra och då blir det kuta av.
Sen undrar jag om inte mindre hagar, som bara används dagtid, blir mer leriga än stora lösdriftshagar, även om man plockar in hästarna på natten.
#23 dock tror jag på det, tex en häst som är van att gå i hagen hela dagen, inget speciellt. Men en häst som stått i box i 10 timmar blir ju glad när den får komma ut. Samma om man tar hästen från hagen till sommarbetet, full fart och bus då det är nytt :) Och ang lekande hästar hörde jag en intressant grej, dem sa att enbart unghäst och liknanade leker och att våra "vuxna" hästar leker med varandra är ett tecken på stress, oro eller liknanade. Våra hästar har STORA hagar, 2 hästar i 1 hage och ändå är den lerig så här dags på året :P
Lösdrift är det bästa om man kan erbjuda bra förhållanden. Om man inte kan erbjuda bra förhållanden på en lösdrift så kan det vara jättedåligt med lösdrift.
Lösdrift är inte bra om:
*Flocken inte är balanserad (det bidrar till att vissa hästar inte får äta, komma in i ligghallen, får tillräcklig vila och ro osv)
*Marken är för liten eller dåligt dränerad så att hästarna tvingas stå i djup lera (ofta blir ju marken lerig ändå och grund lera är inte jättefarlig men då krävs det en balanserad flock så alla får komma in och torka)
*Hästarna har olika stort behov av foder då det är väldigt svårt att fodra olika till olika hästar. Dock går det ju fint om man tex kan ha fritillgång, men då gäller det att det passar alla hästar. Ska man portionsfodra så krävs det ju att alla hästarna behöver ungefär samma mängd och att alla hästarna får lov att komma till och äta.
*Om man är lat, det krävs lite mer av dig som ägare. Det är lätt att man tycker att "hästen får ju det den behöver" och därför kanske man missar att ta ut och hantera den eller rida osv för att man inte känner att man har samma krav på sig.
Lösdrift är bra för:
*Hästarna får röra på sig mycket och blir inte stående instängda massa timmar (då kan dom dra på sig galliga ben, dåliga vanor eller till och med stereotopier så som krubbitning, vävning osv)
*Hästarna kan söka skydd för väder och vind även dagtid
*Hästarna får leva mer naturligt vilket ofta ger friskare, starkare och tåligare hästar som dessutom inte löper lika stor risk att bli understimulerade (men det beror ju såklart på hur hagen ser ut i övrigt).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#24 Fast då tror jag att den är "gald att komma ut" för att den varit otålig/stressad när den stått inne. För mina hästar går från boxen ut till hagen, där stannar dom och äter frukosten jag lägger ut, sedan promenerar dom runt i hagen och letar mat. Hade dom gått på lösdrift så hade dom ju gått runt och letat mat fler timmar än dom gör nu då dom är instängda i 10h/dygn. Alltså hade dom ju rört sig fler steg totalt sett eftersom dom har nästan dubbelt så lång tid på sig att röra sig när dom är på lösdrift. Jag tror nämligen inte på att hästar sover sådär 8-10h så som vi människor gör. Mina hästar äter inne först i 2h, sedan vilar dom i turordning under 3-4h tid, sedan vill dom komma ut igen.
Däremot så tror jag nog att hästar som har en bal ståendes öppen i hagen kan röra sig mindre än hästar som portionsfodras. Portionsfodrade hästar får ju vandra runt lite i hagen för att hitta mat mellan foder-tiderna. Men då är ju inte diskussionen om lösdrift/box som är avgörande för ökad rörelse eller ej, då är det ju portionsfodring/fri tillgång som är avgörande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#24 Ja, man kan ju höra en väldans massa, men verkligheten kan vara en annan.
Vi har haft föl, unghästar, vuxna och pensionärer. Visst fölen leker mest, sen unghästarna men sedan är det nog pensionärerna som leker mycket. De vuxna leker en hel del också men inte alls lika mycket. Stressade tror jag knappast de är.
Resonerar man som du så är jag benägen att hålla med #26.