Räcker hösilage?
Räcker det att endast ge hösilage med bra värden till en smal och omusklad häst med syfte att få hästen att gå upp i vikt och bygga grundmuskler?
Jag ger just nu 15 kg hösilage / dag till en 400 kg häst.
Hur många km bör jag gå / dag i en snabb skritt takt för att börja bygga upp grundmuskler? Finns det någon speciell tid på dagen man kan göra det? (Efter frukost, innan kvällsmat?)
Anledningen att hon tappat precis allt är på grund av att hon varit stående i över ett halvårs tid.
Hon känns riktigt tanig på vissa områden, ryggen är helt rak och man kan se kotorna. Ingen rund mage och smal hals.
Jag bifogar två bilder på henne. Den ena för ca 1,5 år sedan när hon var riktigt fint musklad och den andra som jag tog härromdagen.

Helt omöjligt att säga utan analys!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Att skritta på en frisk häst sätter väl bara din rumpa och sadelns anliggning mot hästens rygg gräns för hur länge du kan göra det. Se bara till att mängden mat följer med tränings mängden. Om du tror att höet är magert så ge mer, det blir ändå billigare än att köpa tillskott. Tänk bara på att det snart är betes sesong och då lägger dom flesta hästar på sig vikt av det.
Man kan ganska tidigt börja trava en frisk häst om man gör det utan krav och hästen kan trava lugnt utan att rusa. Om hästen har problem med det så håll er till skritt lite längre.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
2 Tänkte generellt sätt från ett hö med bra analys och värden. Hästar kanske lägger på sig mer i vikt av gräs/hö och för att bygga riktiga muskler behövs mer. Aja jag vet inte.
3 Tack så då kan jag ju nästan ge mig ut och skritta hur länge som helst? Kan min och sadelns vikt bli en påfrestning på ryggen efter ett tag? Bör jag öka hösilaget till kanske 17 kg / dag? Om jag rider i kanske 1,5 timme per dag.
#4 Du kan absolut öka fodergivan till 17-20kg/ dygn speciellt om du börjar röra på hästen. Och har fodret bara bra värden så räcker det säkert för att få hästen att muskla sig igen, om hästen är frisk.
Men märker du att hästen inte musklar sig så kan det bero på att fodret inte är tillräckligt bra.
Ja sadeln och din vikt kan bli en påfrestning på hästens rygg. Börja kanske inte med 1,5h/dag, börja lite mindre först (kanske 40-60 min första gångerna), men sedan kan du snabbt öka ridtiden så länge du håller dig till skritt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja okej men då ökar jag fodergivan men funderar lite på vart. Hon får 5 kg på kvällen och det räcker ju hela natten med tanke på att hon ska sova också. Resterande matstunder får hon 3 kg. Värderna på hösilaget är fantastiskt bra enligt stallägaren. Tack.
Tack så mycket då kör jag på det, tänkte att man kanske var 3:e dag kan kombinera skritt turen med mjukgörande övningar i paddocken i skritt?
Ja, men det gör väl inget om hon inte äter upp? Ge så mycket att hon har kvar på morgonen? Då vet du att hästen inte är utan under natten och att du "maxat" givan under den delen av dygnet.
Övrig tid (alltså i hagen) kanske är svårt att öka givan eftersom det då är andra hästar där som också får tillgång till mer mat (man kan ju inte gärna säga till dom andra hästarna att dom inte får röra hennes mat).
Jo det blir ju någon av innetiderna som jag får öka. Kanske 7 kg på kvällen och 4-5 kg på eftermiddagen. I hagen äter dom andra hästarna upp hennes hö, hon är såpass ranglåg att hon bara går undan. Så jag ger alltid mer när hon kommer in. :) Men jag ska köra på det.
Men om du ger henne 3+3+3+5 så är det 14 kg (inte 15kg som du skrev i början, eller tolkar jag fel på antal fodringar och mängden?). Om två utav dess utfodringar sker ute i hagen och dom andra hästarna äter hennes mat så kanske hon bara får i sig 1+1+3+5 och då är det bara 10kg hon får i sig och det är ju ganska lite om hon är lite mager och dessutom behöver bygga muskler. Hur vet du hur många kg hon faktiskt äter?
Fri tillgång inne kanske är ett alternativ?
Hon äter morgonfodringen, middagsfodringen och kvällsfodringen inne. Det är lunchen hon får ute där hon då får i sig betydligt mindre och det är där som jag inte har full koll. I foderstaten får hon 14 kg men medans jag pysslar med henne brukar jag ge henne ca 1-1,5 kg som hon äter och då blir det ca 15. Ja jag har tänkt på att köpa ett sånt där hönät som hon kan äta från inne och då blir det lite fri tillgång?
Jag ger henne hur många morötter som helst också, men dom kanske inte spelar in riktigt på de värden en häst bör få i sig. Men lite tuggning ger det iallafall.
#11 Det blir inte fri tillgång av att du begränsar henne med ett hönät, tvärt om. Nätet begränsar henne så det tar längre tid för henne att äta upp (det är i alla fall meningen med nätet och det brukar fungera så).
Fri tillgång innebär att hon får så mycket att hon inte hinner äta upp allt tills nästa fodring. Alltså att hon alltid har mat.
Om man har en normaltviktig häst eller på gränsen till fet (eller rent av fet/överviktig) men ändå vill ge fri tillgång för att hästen ska kunna ha något att tugga på hela tiden och inte stå tom i magen, DÅ använder man sig av ett hönät som begränsar. Då gör nätet att det tar längre tid för hästen att äta samma mängd mat och har då kvar maten under en längre tid och står inte med tom mage.
Men när man vill ha i hästen så mycket hö som möjligt för att få den att gå upp i vikt och bygga muskler, då är det inte så klokt att begränsa maten med ett nät.
Jaha okej då förstår jag. Jag tänkte på att ha ett stort hönät som alltid ska vara fyllt, så hon alltid har något att äta när hon står i boxen. Men det du sa lät mer logiskt. Ska köra på det nu direkt, tack! :)
Maten som serveras i hagen kanske hon bara hinner äta upp hälften så ta det med i beräkningen ochså. Om det är blöt ensilage så är torrsubstansen (TS) inte mer än 50% vilket betyder att hälften av det som serveras är vatten. Torrare ensilage har en TS på 60-70%. torrhö ligger på ~90%
Att rida länge i en Engelsk sadeltyp är inte att rekomendera även på en tränad häst, då menar jag mer än 1.5t. Engelska sadlar har mindre anliggningsyta än en distans/western/bladsadel och kan därför bli ett problem vid längre ritter. En lätt ryttare i förhållande till hästen kan komma undan i en engelsk sadel men inte en normalviktig.
Allt man gör med hästen begränsas av hur höga krav vi har på det vi gör och vise versa, så om vi rider kravlöst och lugnt så är varken trav eller skritt ett problem på en frisk häst. Galopp däremot är inte att rekomndera i början oavsett krav.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"