Fördomar
Vad har du hört eller kanske själv haft för fördomar kring hästar?
Att man bara sitter på en häst som gör jobbet åt en har jag fått höra mycket 🤔
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Att hästfolk bara pratar om hästar hela dagarna och har massa affischer på hästar i sina rum/hus/lägenheter har jag hört
''Ni sitter ju inte och gör något, hästen gör ju allting''.
Det ser ju ut som det nästan, men det som är mest frustrerande för mig är att jag inte vet hur jag ska förklara, försvara eller formulera mig om det.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
#1 och #3 det har jag också fått höra! Jag har bara lett och sagt prova själv!
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Jag hade en kille i stallet som gick runt och sa till alla småtjejer i stallet att de var töntiga och att hästen gjorde allt jobb. Jag hörde det någon gång men han kom tillbaka varje dag i säkert en vecka och fortsätte med det. Då tröttna jag på honom och sa till honom att han fick rida på min häst en liten stund om det var så lätt att rida. Han sa självklart ja och skulle upp på hästen snabbt som ögat. Så fort han satte sig upp såg man pinsamheten i hans ögon. När vi börja skritta blev han helt röd och sen när vi tog några travsteg ville han ner från hästen. Han fick gå av och jag sa till honom att säga förlåt till alla småtjejer som han reta. Han sa förlåt och stack där ifrån och sen har han aldrig kommit tillbaka.
Han hade massor av fördomar innan han satte sig på hästen..
#5 Vad gjorde han ens i stallet? 🤔

Travare kan inte galoppera.
Arbaber är heta och nervösa, likaså fullblod.
Shettisar är envisa som synden.
Fjordingar är klumpiga och slöa.
Finns massor med just sånna rasbundna fördommar man har fått höra genom åren.
Även att fuxar skulle vara heta och oregerliga.
Att vi är dumma i huvet som rider på frukter.
Och som andra sagt, att vi bara "åker" omkring, hästen gör jobbet.
-Bättre ökänd än okänd
#6 Jag hörde några dar senare att han bodde i närheten så han var bara där för att reta småtjejer som tyckte ridning var det roligaste som fanns
Jag fick höra en hemsk grej igår. En vuxen kvinna sa till mig att jag bara kan lulla omkring i skogen med min häst eftersom hon är en travare. "Travare travar och galopphästar galopperar du kommer ju aldrig kunna få din häst i en fin galopp travare kör ju bara med den dära obalanserade hemska galoppen" Jag svarade: Det är något jag får jobba på men det är klart det går. Hon svarade "Ne det kommer inte gå!!" Sedan vet hon om att jag gärna om något halvår vill starta en LC dressyrtävling och hon sa skarpt till mig att det kan jag glömma det är ju en travare du har!!
Förstår inte dessa fördommar mot travare. Travare är min favoritras och jag kommer nog aldrig kunna byta till någon annan. Jag ska fanimej bevisa henne att det går!
#10 Fördommar om travare får man ständigt höra. Speciellt om deras galopp och ändå har min travare den härligaste galoppen av alla hästar jag har ridit…
En annan fördom är att fjordingar inte kan gå i form och att ponnyer inte går att göra samma saker med som stora hästar. Undrar vart folk får sina fördommar ifrån…
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#9 Vilket liv 😟
Min systers travare som skulle gå till slakt kunde både tölta och galoppera… Vi gjorde även väldigt bra ifrån oss på hopptävlingar och inom dressyren. Har inte haft några problem med galoppen på travare heller och då har jag ridit många!
Älskar travare 😍
Min galma lärare som jag hade när jag gick på latbrukslinjen inriktning häst hade många skrämmande fördommar.
"En ridhäst behöver inte gå i hage då den ändå rids lite varje dag."
"En ridhäst kan inte gå i en riktig hage eller tillsammans med andra hästar utan att skada sig."
"Släpper du ut en ridhäst i hagen så springer den bara runt som en galning i hagen" Efter att jag menade på att de slutar springa runt efter någon dag i en riktig hage så ändrade hon detta till. "Det är ingen mening att släppa ut en ridhäst i en stor hage för de står ändå bara och hänger vid grinden" Jaha, sprang de inte runt nyss?
"Distans är ingen riktig sport och de som rider det kan inte rida"
Hon hade mågna sådana fördomar och jag kunde inte låta bli att diskutera dessa med henne.
#13 Vad defileras som ridhäst? Hästar som man rider på? 😐
Jag håller med. I vintras red jag regelbundet på en ung travare innan jag skaffade min egen, och den travaren hade världens mest fina trav. Hon gick i form, lyfte upp sig ordentligt och lyfte så snyggt på bakbenen. Kvinnorna på läktaren sa att det var den finaste traven dom sett! O denna unga travaren gick ju ordentligt på travet och körde gärnet. Hon har inte heller dom dära breda bakbenen som travare brukar ha. Det finns så många fina bevis på att travare är helt underbara o kan vara precis lika duktiga som alla andra hästar! 😃
Sedan håller jag med om fördommarna kring fuxar. Folk säger att dom är så heta envisa och bestämda. Typ som ponnyston som också sägs vara otroligt envisa o svåra.
Och jag fick höra en del när jag skaffade häst nygligen att nu kommer jag bli som alla andra hästfolk. Petiga, helt översvämlade av hästprat och såå noga med rutiner. Liksom "en av dom" "Det är så hästfolk är"
#13 Enligt henne så var ridhästar svenskt halvblod och andra "vanligare" raser inom dressyr och hoppning. T ex araber, travare och frieser var inga "riktiga" ridhästar enligt henne.

#16 gissar att hon försökte rättfärdiga för sig själv varför hon bryter mot gällande djurskyddsregler och inte lät sina hästar gå i hage och ännu mindre i flock.
#16 Oh 😐
5# möjligen är ju att killen innerst inne ville rida, men kände sig "för tuff" för att erkänna det.
Man brukar ju säga att "kärlek börjar alltid med bråk"
Ibland vet inte människor hur de ens ska hantera den mildaste känslan ;)
Shamall
Blir väldigt förvånad av att läsa att "arabhästen var inga "riktiga" ridhästar", arab rasen är en av, om inte den äldsta, fram avlade ridhästen som finns i hela världen, så att fälla ett sådant påstående visar bara hur insatt den personen är och hur mycket som kommer därifrån är värt (dvs noll;-).
Oftast finns det en kärna av sanning i alla påståenden som tex att varmblodstravaren inte är en ridhäst. Det stämmer ju så långt att den är framavlad för att trava fort med vagn. Frieserhästen var/är ochså i grunden en vagnshäst. Men det betyder INTE att dom inte går att använda som ridhäst, man får dock tänka på ursprunget och ställa kraven därefter på det man gör när man rider en sådan ras.
Det är få halvblod som blir något stort i en sport men det är nog ännu färre som blir det som inte är specifikt avlade för det. Möjligtvis då inom fälttävlan där man ofta rider englska fullblod som egentligen är avlade för kapplöpning i hög fart i grunden.
En till fördom, "ridskolehästar har järnmun och är skänkeldöda".
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
20 fast dessa hästar mågs gånger väldigt stumma i minnen jag har jobbat på olika ridskolor och ridit till hästar där . Och dem är lite segare på att svara för skänken och stumma i munen(alla har olika definitioner av Stim) för mig är en häst bra om den är känslig som en unghäst så vill jag ja det . Men om Ridskole hästarna inte vre lite stummare i allmänhet skulle de troligt vis inte klara av sitt jobb . Så dessa hästar måste va tåliga
Har hört många av de redan nämnda fördomarna. Sedan har jag hört att "ridning och stallarbete inte alls kan ses som någon form av träning". HA! Skulle allt bra gärna vilja se minen på någon som trott det efter att ha tvingat dem att fodra 12 hästar (inklusive packa samtliga höpåsar igen) och sedan ridit några timmar med tillhörande stallarbete, och se vad deras kropp säger🤪
"majaliten " Roligt att höra att det finns dom som uppskattar ridskolehästarnas mun…;-) Hästarna försvarar sig bara genom att vara på det sätt som gagnar dom bäst, och det är ridskole eleverna som lär dom att vara på det sättet. Jag är full av beundran för ridskolehästarnas tålamod med så många "herrar" som skall bestämma över "vad som är rätt".
Har ridit några fd ridskolehästar och när man kommer dom inanför skinnet så dom litar på en så är det oftast väldigt trevliga och känsliga hästar, tyvär så ser folk bara ytan på dom och då stämmer fördommen väldigt bra.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#17 Som tur är så hade hon inga egna hästar längre när jag hade henne som lärare.