Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 3999 ggr
Tyfon
0

Shettis

ni som har shettisar skriv gärna ålder stam å vad dom används till?

har själv två stycken som går på travet 14 respetive 9 å

Yazmine
0

Har två st shetisar stoet är 8 med okänd härstamning går som sälskap,valacken är 2 år och är efter en hingst som heter comet(ingen godkänd hingst) har börjat att tömköra och senare ska han bli körhäst.Glad

Murre_Uddiz
0

Min ena skötis e shettis och hon står på en kör/ridskola, heter Östertorps Kamé, är 10 år stam:

e. Bonance v.Dorpzicht     u.Celeste v.Bentjes

skriv om du vill veta om vilka förföräldrarna e.

Kamé rids i hoppning (hoppar bana 50cm), dressyr (tävlat LC), ut i skogen:), gymkhana, terränghoppning mm. Och så e hon säkert den snabbaste shettisen i stallet av 22st ;D

Murre_Uddiz
0

Och så har hon två barn : Ekskogens Kiara och Ekskogens Kylie.

SarahPeace
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har haft en shettis förut,  Hon hete Skogmyrens Ester  .. här finns hennes stam  http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=7348

Hon var 16 år när ja köpte henne, men vi fick avliva henne efter ca 11 måndare…. hon fick dräktighetsfång :( , hon det var så pass allvarligt så det var enda utvägen ,om inte vet. fick forska på henne,,genom att Ester fick kramp(hon rammlad ihop och skakade av att hon fick en spruta så hon inte skulle ha ont dom sista timmarna)och som hennes kropp ragerade hade ingen annan häst hade fått förut … :S, men då skulle hon bli minst sakt ett försök djur typ..en massa sprutar och skit och en massa lidande så det tänkte vi inte enså på utan det vart avlivning : (, vi gjorde allt vad som gick för att hon skull må bra, men det gick inte… , En långt berättelse om vad allt som hände, har skrivet det här för ett tag sen på ridsport iFokus, men jag hittar den inte : ( (Om det är nån som hittar den så skriv gärna länken till tråden)

R.I.P  Ester gumman <3 , saknar henne så otroligt mkt, hon betyde så mkt för mej, en bästa vän :´(

.sol.
0

jag har en ponnyflicka hemma. hon är 17mån. okänd stam.hon är just nu sällskapshäst. men ska både köras och ridas in om några år.

kacka
0

Jag äger 10 shettisar. Allt från två föl, en 1-åring, en 2-åring och resten vuxna upp till 15 år.

Kratern
0

Vi har Shetlandsstuteri. Kom gärna in på vår hemsida så får ni se vad vi gör med dom. www.stuterikratern.se eller klicka på min avator så får ni också lite information i mitt fotoalbum.

kiim
0

Läste om östertorps kamé, kiara, och kylie….

Ekskogens kylie, född 2002 e: Bradstone navigator e: östertorps kamé, står hos mej och jag håller på kör in henne, går riktit fint. har redan hunnit vari ute och tolkat efter henne, gissa om hon tyckte att det gick för lååångsamt…

:D

LinaN
0

Har haft två shettisar. ingen stam på någon av dem…

Den ena var 8, inkörd och en dröm att köra med på landsvägarna, ha höll alltid jämnas teg emd de stora hästarna när vi hade sällskap ut.

Den andre var 3 och skulle börja köras in.

RIP pojkarna mina…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Dog dom LinaN?

Eve
0

Inte min egen, men jag pysslar om honom när jag är hos Lykka.. Uno, 17 år, svart utan tecken. Används till ridning nu, då "hastar" här på forumet har blivit medryttare på honom.. När konditionen är bättre ska han även användas till körning.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

AusaBausa
0

Har ägt:

-Krabat 1967Brun E:Lilleman U:Björkhaga Eroica. Användes av uppfödaren för att kolla brunst på sina halvblodssto. Ägde honom mellan 2001-2004. Avlivades 2004

-Störtbäckens Lucky 1996Svart e:Furunäs Fernando u:Lurifaxi. Använde henne till utställning, barnen red henne vi körde och skulle avlat på henne men blev ej dräktig o sen klassad som"pissemärr". 2002-2005.Såldes 2005

Äger: 

-Zaffran 1992 Mörk brunE:Huggarebo Liston U:Zottie. Köpte henne maj 2006. Användas för utställningar o barnen rider o kör henne ev betäcka t våren.

LinaN
0

#10 Nej, dom blev avlivade ett halvår efter att jag sålt dom. Den nya ägaren lovade guld och gröna skogar. Det är en sånhäringa tråkig historia om att amn litar på en männiksa och tror att allt ska bli bra och att de ska få den uppmärksamhet och tid de förtjänar…. Sålde dem i samband med att ajg separerade från mitt ex, jag ahde knappt tid för mig själv och hade min stora häst att tänka på okcså…. Detta var innan Harry kom in i bilden.

Det är inget jag vill tala vidare om… Jag blir så ledsen bara…. Det var ett av mitt livs största misstag att släppa taget om mina älsklingar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

shirley
0

har ju min Moye…. till körning….

Murre_Uddiz
0

#8 Vad kuul att det går bra med henne! :)) Har oxå tolkat med Kamé de här året, för 1 vecka sen. Är Kylie pigg av sig? Det är Kamé! :) D e astråkit att jag snart har växt ur henne:( Men pysslar forfarande, hon håller på att tömkörás av hennes första skötare. :) När jag blir för stor för shettisar tänker jag gå körkurs:) Och rida på dom större hästarna i stalle såklart!  

Ha d bra alla!

//*en som e på bra humör* :P

Faxlin
0

Jag har en shettis på 11 år. Ostammad, ska användas till ridning och körning.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Maja
0

Hade en minihingst förut.. ;) Eller har var inte min, men jag skötte honom som min egen, iom att jag var den enda som var med honom.. :) Ryktade, löshoppade, körde m.m. Red honom aldrig eftersom han bara var 84 cm och jag var väl då runt 165 cm.. :) Han är fux med låååång fin man och bläs.. :)

e. Arlingtonshoecroft Deane u. Sarrods Saphire

Han importerades från England -00 och föddes själv -92.. Bedömd 87878 = 38 med stort + för traven.. :)

Nu befinner han sig i Skåne….tror jag…. :/ Jag har inte hört någonting om honom på flera år.. :(

wewwa
0

Jag har inte en egen shettis, han är en inackordering. Men dom brukar inte komma, så vi får använda han som våran.

Han är en valack på 8 år. Ca 100 cm i manken o svartskäck.         Min lillebror rider på honom, jag går långpromenader o så kör vi honom. Han är jättesnäll, en perfekt ponny att lära sig rida på.

Peppe
0

förhppningsvis har jag en innan jul :) isabellfärgat sto, född 2004…full stam och utställd.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

wewwa
0

#19 Åhh, vad kul…

kacka
0

#6 förteckning…

Madame Beatrix e: Gläntans Cross RS 249 ue: Timothy v.St. Geerhof RS 200. Svartskäck som rids.

Kackas Ka-Xeba är Beas svarta dotter och e: Allgunnens Xtan.

Kackas Ka-Xig är också föl efter Xtan och är svartskäck.

Andrea är mamma till Kaxig och är svartskäck. Hon är e: Timothy v.St. Geerhof RS 200 ue: Garvis RS 157. Hon rids och är en väldigt bra barnponny! Hon blev femma i sin klass på ESG (European Shetlands Games).

Annelunds Assandra är rödskäck och fick ett dödfött föl i våras. Hon rids, tömkörs och longeras. Hon är e: Garvis RS 157 och ue: Freek v. Vries RS 77. Också hon är en väldigt bra barnponny.

Dreja är brun och är väldigt pigg att rida. Hon är e: Brunte RS 188 ue: Damm RS 197 och har fått som bäst 41p på premiering.

Ka-Thapult är isabell och är snäll. Han är en 2-årig hingst e: Thunderstorm RS 407 ue: Östertorps Danne RS 161. Han är lite tömkörd och är promenerad med.

Kackas Ka-Rinjo är svartskäck och en 1-årig hingst e: Sjöängens Rival ue: Almnäs Origo RS 198

osså har vi Fia-Maja som ska avlivas så fort vi får tillfälle…

Vi har sålt Drejas son Don Pedro och Ka-Thapults mamma Carioca samt svarta stoet Hubba-Bubba. Flera av hästarna har vi ute på foder.

steffy
0

jag har en skadad shettis. hon är 12år. hon heter paulina. OCH ÄR EN GO PÅLLE PLUTT.

Qabang
1

Kacka, hade inte du några shettisar från Gerhard Johansson? Fundersam Eller jag kanske blandar ihop dig med någon annan?

wewwa
0

#22 Åhh, vad söt… man kan aldrig se sig mätt…

steffy
0

vill du se fler?

kacka
1

#23 både ja och NEJ… Men det är nog mig du tänker på… Jag har ju efterlyst Trädals Pamela som Gerhard har ägt. Men hon är såld till en Nettan Ljungdahl och sedan slutar ledtrådarna…

Vet du något om Trädals Pamela eller Svartfot??? Båda svartskäckar (shettisston). Eller vet du något om Nettan Ljungdahl??? Gerhard TRODDE att hon bor/bott i Stenungsund…

kacka
0

Måste säga att du har många underbara bilder på din hemsida Qabang!

Qabang
1

Kacka, jag vet tyvärr inte vad shettisarna heter, lite tråkigt men Gerhard har inte koll på sånt. Dessutom hanterar vi dem bara lite ibland, eftersom jag växt ur dem. Ibland kan det dock hända att vi rider in någon unghäst när tiden räcker till..

kacka
0

#28 vet du vilka shettisar han har nu????

Qabang
0

Kacka - Jo, men jag vet tyvärr inga namn.. Tror han har en fux & en skimmel bara. Dvs om det inte kommit in fler nu, eftersom han hyr ut dem flesta. Och till vintern brukar det vara en massa hemma. Om du vill kan jag åka bort dit och fota dem som finns där?

trex
0

Jag har en tös, 3 år. Hon är sällskapsdam till min fjording,hon körs, inridningen skall börja på söndag.

Sofia_Schultz
0

#2, 8 Kul att ni har Ekskogens Kiara-släktingar Skrattande Henne sköter jag!

Faxlin
0

Kacka varför ska ena shettisen avlivas? Du behöver inte svara om du inte vill. Bara nyfiken.

Audiatur et altera pars

Zebben
4

Har en shettiskille vid namn Zeb Baztian som är född -91.

e: Senatuer v.d Veldstraat  och u: Jasmina

Han har tävlats i hoppning och dressyr, men framför allt i körning där han tävlade svår klass i många år. Nu är han pensionerad sedan några år tillbaka och har ett härligt liv på landet med liten ryttare. Han på bilden.

Har även ägt Hector Baztian, född -92

e: Senatuer v.d Veldstraat och u: Rough Diamond

Även han tävlad i dressyr, hoppning och körning. Tyvärr fick han pga skada tas bort. Han var såå fin, min lilla kille.

Zebben
0

Sen har jag tagit hand om Marcus Baztian som min egen i hans första 12 år, innan han lånades ut på foder.

Marcus Baztian född -90 e: Abbe och u. Jasmina. Tävlad i dressyr, hoppning och körning.

Maja
0

#34 - Han såg stor ut!! :) Hur hög var han? :)

kacka
0

#33 hon är halt på grund av en pålagring i höger framknä. Hon liksom springer på tre ben… Inte så kul.

Murre_Uddiz
0

#32 Hihi, hela släkten samlad! Skrattande (eller inte…;))

Faxlin
0

#37: Nej det låter inte alls kul. Stackars er. Och stackars pållen.

Audiatur et altera pars

Zebben
0

#36 Han är bara 104 cm Glad

Murre_Uddiz
0

#40 Han ser fetstor ut ;)

Zebben
0

Stor hoppas jag. Inte fet! Räcka ut tungan

Hur hög skulle Du gissat på?

Zebben
0

puttar då jag är nyfiken på min fråga ovan.Glad

SofiaLindh
2

Jag har en shettis valack som heter Gus han är e: Annelunds Gasso u: Moorfoot Arabella ue: Stanhoe Wanderer. Har tävlat honom i ponnytrav i 3 år. Men nu är jag för gammal… :( Ska sätta upp en yngre kusk till nästa år. Hans rekord är: 2.50,0.

Maja
0

#43 - Hade det inte varit en shettis-tråd så hade jag gissat att han var mycket större.. ;)

kacka
0

#21 nu kan Ka-Thapult tas bort… han är såld…

ZABA
2

#2 Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med ÖSTERTORPS KAMÉ och även alla ni andra som känner ponnyer med ÖSTERTORP som stuteriprefix. Ta en titt på Shetlandsponny i Fokus och skriv något i tråden om ÖSTERTORPSPONNYER där!

Själv äger jag ÖSTERTORPS EXTRA RS 2771 f.90 e.Senateur v.d Veldstraat u.Östertorps Darina. Mångfaldigt guldbelönad klassvinnare på utställning. Riden, lite körd, premierad A efter att ha lämnat fina avkommor. Ej betäckt 2006, används i dagsläget som ridponny. 

/ Marie Nilsson, zaba@delta.telenordia.se - Anställd sedan 1990 av Olle och Yvonne Lindström, Östertorps Stuteri!

Ove-D
0

#47 Har ni hittat många?