Förändring på 200 dagar
Jag och min kompis är skötare på varsin häst i ett stall, och nu vill jag visa en stor förändring (tycker jag iallafall) jag och min skötarhäst gjort. Mellan bilderna är det 200 dagar. Första bilden är tagen 3 Augusti 2012, då hade jag varit skötare på honom i ca 50 dagar. Jag kunde ingenting, visste inte hur man red en häst ordentligt, jag bara gasade, bromsade och svängde. Den 11 September 2012 tog vi ett träningspass för hästarnas ägare. Hon visade oss hur vi skulle få hästarna att gå i form, och hon lärde oss otroligt mycket under det ridpasset. Min skötarhäst kunde inte alls gå i form då, så jag började jobba på det mer och mer. Nu har det nästan gått nästan 6 månader sen vi hade det träningspasset.
På bild 2 ser ni var vi är i dagsläget. Både jag och min skötarhäst har förändrats otroligt mycket. Han har blivit mycket skönare att rida och har lätt att gå ner i form i skritt och trav i dagsläget. Vi jobbar med det i galoppen. Jag har förändrats jätte mycket, kan slappna av mer i sadeln nu och lärt mig rida en häst ordentligt. Vi har lärt känna varandra mycket bättre och han litar på mig mer. Även om det är lång väg kvar så har vi kommit en bit på vägen!
Jag skäms otroligt mycket över den första bilden, så snälla, inga elaka kommentarer! Jag VET att jag inte kunde rida då!
Ni kan följa oss på www.ryttarensofiaa.blogg.se!
Kraam från Ryttarensofia!
Härligt att det går framåt!
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#1 Ja, verkligen! :D
Varför skäms du över den bilden? Du har lite stela armar bara och hästen har lite oren trav. Tror du inte att hästen ochså har en del i att den går som den gör på den bilden? Ingenting ser bra ut i början och det är väl därför vi vill rätta till det. Ni har bytt sadel, problem med den första?
Skulle vilja ha sett er nu från samma vinkel som första bilden är tagen bara… Av det lilla man kan se på den nedre bilden så ser det lugnare och mera harmonisk ut.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#3 Ja, den stora sadeln var så klumpig och jag vill kunna rida "riktigt", och det kunde jag inte i denna. Så vi kunde köpa en begagnad sadel av en hästkompis. Men nu måste vi byta igen, eftersom min skötarhäst har förändrats så mycket i ryggen och sadeln passar inte honom lika bra längre. Ska försöka fixa lite nya bilder snart! Så kanske kommer upp här! Här är en till bild, dock går han lite bakom lod här, vi jobbar på det!

Ser verkligen ut at gå åt rätt håll. Personligen tycker jag inte det är "så farligt" att de går bakom lod så länge de väljer det för att det är bekvämast just då och inte för att man drar ihop dem eller inte ger dem möjlighet att länga. Din häst ser avslappnad ut och du ser avslappnad ut i handlederna så jag gissar att det är fallet här. Bra jobbat!