Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 939 ggr
ebengtssson
0

Hur tänker/tycker du?

När jag var på prova på hippologen så fick vi lyssna på en jätte intressant föreläsning. Under föreläsning så fick vi ett papper med 6 frågor och 4-5 svar och vi skulle då välja ett svara och motivera varför. Blev lite diskussion men inte så farligt. 

Slänger upp frågorna här (eller 5 av dem, en fråga var med bild)  Svara gärna med en motivering till varför du tror/tycker att det är "rätt" svar. :)

1. Vad är det viktigaste behovet att tillfredställa för en häst (förutom foder och vatten)?

1. Träning

2. Skydd mot kyla

3. Social kontakt med anda hästar

4. Sexuella behov

-

2. Vilket är det bästa sättet att hålla en tävlande häst? 

1. Box med havistelse

2. Box utan hagvistelse

3. Spilta

4. Active stable

5. Lösdrift med fri tillgång på grovfoder.

-

3. Vad är naturligt beteende för hästar?

1. Alla beteenden är naturliga

2. De medfödda beteendena

3. De beteenden hästar har utvecklat för att må bra i sin miljö.

4. Det beteende som hästen är starkt motiverad att utföra.

.

4. Vad är vila för en häst? 

1. Boxvila

2. Hagvistelse och promenadridning

3. Hagvistelse

4. Bete/lösdrift

5. Vila från hårt arbete

.

5. Vad är hård träning? 

1. När hästen når maxpuls

2. När hästen blir anfådd

3. När hästen får mjölksyra

4. När hästen blir svettig

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Caroline L
4

1. Social kontakt med andra hästar

Jag känner att det sociala med andra hästar är viktigt eftersom det är i deras naturliga betéende. Jag känner att det är viktigt för dom att tillhöra en flock även om det bara gäller 1 häst till. Jag tycker att det får dom att må bra och känna sig säkra. En viktig del i deras ursprungliga flockbetéende.

2. Box med hagvistelse

Eftersom det är synd att bara låta dom stå inne hela tiden (vilket vissa gör) och människor som äger tävlingshästar är väldigt rädda för skaderisken, så att ha hästen inomhus nattetid är ju en säkerhet på det sättet. Men hästen mår enligt mig bäst om den får springa fritt ute i en hage dagstid och jag tror det gör att dom presterar bättre.

3. De betéenden hästen har utvecklat för att må bra i sin miljö

Jag tänkte ta det medfödda betéenderna först, men det är ju inte medfött för hästar att lita på människor, det är ju ett utvecklat betéende. Så jag känner att de betéenden hästar utvecklat ur synpunkten att trivas och må bra är de bästa.

4. Bete/lösdrift

Denna tycker jag var lite svår eftersom detta är väldigt individuellt. Vissa hästar som presterar hårt känner vila när dom går promenader, medans vissa känner vila när dom efter till exempel ett ridpass får gå ut i hagen medans andra gärna står i boxen ostörda från andra hästar. Så jag utgick från min häst på denna, som känner den ultimata vilan/avslappningen när hon får springa ut på betet.

5. När hästen når maxpuls

Denna var också lite svår. Vissa hästar tar lång tid på sig att svettas medans vissa gör det efter bara ett varv i ridhuset (beror på värmen också) Men jag känner att när hästen går upp i pulsen har den presterat ett tag och utmanat konditionen, vilket jag ser som hårt arbete.

Vad svarade du på frågorna då? Nyfikna jag.

Peppe
2

1. Vad är det viktigaste behovet att tillfredställa för en häst (förutom foder och vatten)?

1. Träning

2. Skydd mot kyla

4. Sexuella behov

-

1. Box med havistelse

2. Box utan hagvistelse

3. Spilta

4. Active stable

-

.

1. Boxvila

3. Hagvistelse

4. Bete/lösdrift

5. Vila från hårt arbete

.

5. Vad är hård träning? 

Har tagit mig friheten att ibland välja fler svar.

1) Valde social kontakt då det är hästen mår sämst av att vara utan. under förutsättning att hästen såklart kan röra sig fritt i alla gångarter utan att det faller under kategorin "träning", men antar att träning syftar på att bli riden eller liknande utöver hagvistelsen.

2) Det är ju allmänt känt och fastställt av forskare att hästar behöver röra på sig, mycket. Att då stänga in tävlingshästar, hästar som behöver ha en kropp i bra kondition som är smidig och hållbar, är för mig vansinnigt. Active stable och lösdrift är för mig rätt likvärdiga när de är bra gjorda.

3) De medfödda beteendena har jag valt, efter att ha valt bort de andra. Alla beteenden är inte naturliga, stereotypa beteenden är inget som förekommer i naturen där djuren får utlopp för alla sina behov. 3 och 4 kopplar jag också ihop med stereotypa beteenden, beteenden som hästen motiveras att utföra för att de helt enkelt mår dåligt, t ex stress. 4an går även att tolka som de grundbehov hästen har, motivationen att äta, röra sig, fly osv. och faller då under naturliga beteenden. Men som sagt, hästen kan även vara starkt motiverad att utföra andra beteenden som inte alls är naturliga, därför valde jag bort den.

4) Vila för hästen är när den inte blir jagad av rovdjur eller tvingad till något av människan eller andra djur, och samtidigt har möjlighet att utföra alla sina grundbehov och slipper stressen över att t ex inte ha mat, vara instängd, vara ensam.

5) Frågan var hård träning, inte bara träning. Mjölksyra och maxpuls hänger ihop med att hästen har arbetat hårt. Svett och andfådd kan lika gärna ha med stress eller värme att göra.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kristall
1

1. Träning

2. Skydd mot kyla

4. Sexuella behov

-

1. Box med havistelse

2. Box utan hagvistelse

3. Spilta

4. Active stable

(Sen beror det ju på hästen också, vissa trivs bättre med att stå inne några timmar om dygnet)

-

(Övriga beteenden är miljöbetingande och därmed inte naturliga)

.

1. Boxvila

3. Hagvistelse

4. Bete/lösdrift

5. Vila från hårt arbete

.

5. Vad är hård träning? 

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Tusen
0

Tycker helt och hållet som #2 Peppe. På varje punkt.🙂

ebengtssson
0

#3 motivering?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Mantissa
0

Ger både hjärngympa och social trygghet.

Tror alla hästar mår bäst av detta om de är friska

Samt medfödda beteenden naturligtvis. Kanske skulle svarat "alla"

4. Bete/lösdrift
_Hagvistelse ingår väll här också?
_

5. Vad är hård träning? 

Velade mellan 1 och 2 här. Tycker gränsen för hård träning ligger innan hästen når maxpuls, men det får bli detta.