Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 811 ggr
Silverlight
2013-04-05 18:40
0

Hackamore

Någon som använder hackamore? Någon speciell ni kan rekommendera? Kommer ev. Använda det till min blivande foderhäst då hon är emot bett.

Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤

22/4-13  JUSTIN BIEBER Hjärta 

If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...

Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.Glad

Wellcraft
2013-04-05 18:42
0

Hackamore är lika skarpt som ett bett fast på ett annat vis. Vissa tror att det är fritt fram att slita och dra för att det är bettlöst.

Var väldigt mjuk i handen är mitt tips :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Trongutten
2013-04-05 20:47
0

Jag rider med hackamore på min travarnordis, han är också helt emot bett och jag har märkt att han är mycket mer lugnare och tillfreds med hackamore. Men som sagt, tänk på att inte sitta och dra hela tiden eftersom det är en stor hävstångseffekt på ett hackamore. Var också noga med att sätta det rätt.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Kristall
2013-04-06 11:36
0

Värt att tänka på är att ett hackamore verkar som ett stångbett, men på nosryggen och inte i munnen. Det blir tryck under hakan, i nacken och på nosryggen och pga skänklarna går det inte att ta ledande tygeltag dvs man måste kunna vända hästen utan att använda tyglarna. Tack vare hävstångseffekten är det också betydligt större kraft som inverkar på hästen än man känner i sin hand. 

Jag har fäst två ringar på själva nosdelen så att jag i princip får en kapson och stång i ett. Då kan man ställa och böja med "kapsontyglarna" och använda stångtyglarna vid behov. 

Om man inte använder sig av vikthjälper till största delen och är väldigt lätt och balanserad i handen så rekommenderar jag ett sidepull istället för hackamore. Det fungerar ungefär som en grimma, men är lite stabilare och anpassat för ridning.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)