Rädd för pälsglans
Hej jag undrar om hur man kan få hästen inte rädd för pälsglans?? Några tips eller knep ??
börja med att spruta bredvid hästen när den tar det lugnt är det lättast att börja med svans/bogblad. Du får ha tålamod och arbeta dig framåt :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Försök att börja med att spraya bredvid hästen som #1 sa, vrid hästen huvud så att den kan se vad som pågor. Ta det sedan stegvis och börja spraya i topparna på svansen och ganska långt ner, tänk på att ha hästens huvud ställt när du sprayar, så att h*n kan se sprayflaskan :). Så har iallafall jag sett att b.la. Tobbe Larsson gjort, etc. :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Och om man inte vill slösa pälsglans direkt kan man ju ta en sprayflaska som man bara fyller med vatten, så kan man träna i lugn och ro. För jag gissar att det är ljudet hästen är rädd för?
Spruta på en ren borste och borsta på det. Så brukar ja göra med pannluggen :)
Ha inte hästen uppbunden om den blir rädd och kastar sig, håll den i grimma o grimskaft.
Stå vid hästens huvud, när den är lugn sprayar du (upprepade gånger) i riktning från hästen en bit ifrån (typ sträck ut handen med flaskan och spraya i riktning från hästen). När hästen tittat och är van och lugn med det så kan du närma dig lite lite och spraya. Låt hästen titta, beröm. Gå inte vidare förän hästen lugnat sig och är helt avslappnad med ditt sprayande. Låt det ta dagar att komma lite närmare och lite närmare.
När du börjar spraya svansen, ha gärna Medarbetare som kan hålla hästen så den inte sitter fast om den plötsligt blir jätterädd. Börja alltid varje gång med att spraya någon/några gånger i luften brevid hästen så den först förstår vad som händer innan du sprayar på hästen.
Tips är att använda vatten i sprayflaska när du tränar så du slipper slösa pälsglans, för det kan ta ett tag innan det fungerar lugnt och fint.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vänj den vid vanligt vatten i sprayflaska först, den ska få beröm när den klarar av sprayen!
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Stå nära o spraya. :)
Spraya på en svamp eller borste en bit ifrån hästen… Måste du spraya direkt på hästen? Eller vill du träna den på det?
Spraya på en svamp eller borste :)
Jag sprayade på en svamp. Sen kom jag på idén att inte trycka så hårt när jag sprayar, så det där "pysljudet" inte kommer. =)
Min ponny var livrädd för pälsglans, men det här funkade super. I början kastade han sig nästan så fort man tog fram flaskan, men efter ett par månader av sporadisk träning fick jag spraya pannluggen.
Som de flesta har sagt, var helt lugn och avslappnad själv. Ställ upp hästen på gången och se till att den är lugn och avslappnad innan du börjar.
Vänj först hästen vid flaskan. Klappa och klia den med flaskan i handen där den tycker att det är skönt. Stryk den med flaskan. Prata lungt och uppmuntrande med den hela tiden. När den vant sig vid själva flaskan är det dags för steg två.
Spraya i luften en bit ifrån hästen, ju räddare häst desto större avstånd. Först kommer den troligtvis reagera med rädsla, strunta i det och fortsätt spraya tills den tittar på dig och flaskan i stället för att fly. Eftersom du inte sprayar på eller mot hästen inser den snart att inget händer.
När den gör det, beröm lungt med rösten och ställ försiktigt och avslappnat ner flaskan. Fiska lungt upp godisar ur fickorna och mata hästen samtidigt som du lungt och avslappnat berömer hästen. Alla hastiga och tvära rörelser är absolut förbjudna under hela övningen.
Upprepa båda stegen, gå lite närmare hästen för varje gång. Var noga med att inte gå för fort fram och nöj dig när den är lite mindre rädd och lite mer nyfiken.
När du är klar, skruva av korken på den riktiga flaskan (tok heller, inte har du väl stått och sprayat ner stallgången med dyrbar pälsglans?) och häll några droppar på en svamp eller trasa som du använder för att få in det i manen. Spruta inte på svampen inom hörhåll för hästen, ni hade tränat färdigt för i dag nu.
När den efter ett par träningstillfällen inte tycker att det är läskigt längre när du sprayar brevid, kombinera stegen så att du gör steg ett och då och då sprayar en gång, låtsas som ingenting (men berömer lite mer) och fortsätter klia. Undvik att spraya hals och huvud tills den vant sig vid att du sprayar den på sidan och ryggen.
Det viktiga i all mijöträning är att du förmedlar till hästen att du har koll på läget och att det inte finns något att oroa sig för. Kom ihåg också att hästen glömmer ungefär 75% av det ni tränat på till nästa gång, så räkna med att ni får börja från början varje gång för att kunna sluta lite bättre än gången innan.
Var tålmodig och konsekvent och ha fickorna fulla med godis så kommer det gå bra. Innan du vet ordet av kommer hästen sänka huvudet så du kommer åt pannluggen så fort den får syn på sprayflaskan.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#11: Låter som ett bra sätt att vänja hästen vid flaskan! Håller helt med om att man skall ta det i små steg ofta, snarare än att hålla på en lång stund några få gånger🙂. Dock så får man tänka på att godis inte fungerar för alla hästar. Man får se om godis fungerar för sin egen häst, annars får man komma på någon annan uppmuntring (om nu inte klappar räcker) 😉!