Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 11013 ggr
Mildamatilda123
0

lugnande tillskott

Hej! Har en häst som stressar upp sig när hon är ensam i transport, ensam i stall osv. Jag ska åka iväg på träningsvecka med honom och undrar om det finns något jag kan ge som är lugnande med garanterad effekt. Kollat runt och det finns ju gelen man smörjer vid näsborrarna som jag gärna testar. Lrobleme blir bara att en dosering håller sig i 2-3 timmar. Jag behöver lugnande effekt på morgon vid 8 när hästarna ska ut samt på eftermiddagen när jag tar in honom själv i stallet för träning. Köper jag gelen kommer det kosta mig ca 600 i och med att dosen kostar 33 kr /gång x2…..finns det något som håller i sig hela perioden under veckan? Anledningen till detta är för att min häst blir galen och ohanterlig när han blir dtressad i stallet. Pinsamt om han sparkar sönder boxen när vi inte är hemma……

Annette
3

Jag tror det enda är att träna honom. Att ge honom diverse preparat är en tillfällig lösning och i längden ohållbart.

Dessutom, hur lämpligt är det att träna en häst som fått lugnande preparat? Det kan ju för övrigt vara dopingklassat.

Mildamatilda123
0

Ja tränar gör vi här hemma, dock kommer det börjas om på nytt ställe. Nu tänkte jag på ett tillskott och inte dopingklassat lugnande.

Annette
1

Din häst kanske inte är mogen att åka bort på en träningsvecka ännu om den stressar upp sig så som du beskriver.

CelsiusT
2

http://hastshopen.se/product.html/equi-calm-stabiliserar-hastens-temperament-i-stressade-situationer

När hästen stressar så blir den av med magnesium, när den får underskott på magnesium så blir den mer stressad. Så tips är att det alltid är bra att ge magnesium till hästar som utsätts för stress (samma med människor). Magnesium verkar även avslappnande på musklerna, och muskelavslappning hjälper för att stressa ner. Magnesium är inte farligt att ge och det är inte dopingklassat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mildamatilda123
0

Jag vet att magnesium och sånt kan fungera. Söker dock något som ger effekt direkt och som jag bara kommer ge honom under en vecka. Tryptovit såg jag att man måste ge innan några dagar för effekt.

CelsiusT
0

#6 Jo jag förstod att du sökte något som kan ge direkt-effekt. Men magnesium kan ge effekt snabbare än man tror. Den muskelavslappnande funktionen som magnesium har kommer redan inom några timmar. Sedan har den ju även en långtidsverkande funktion OM hästen har brist på magnesium och det isf är orsaken.

Rafflan
0

#5 tack för tipset, ska nog prova det på min polle, han stressar lätt upp sig och spänner sig då och har svårt att varva ner efter det ;)

Emelieeliesersson
0

Ett tips är att inte ge hästen havre (om du gör det). Min ponny blir galen av det haha ;) precis när jag fick hem min ponny stegrade sig i boxen och jag kunde inte ens sitta upp, jag skulle precis ge upp när vi la in massa spån i boxen (vi hade inget spån först för att vi rengjorde boxarna, och det gjorde ju inget för dom gick ju på bete så dom stog ju endå inte inne). Vi kom då på stt det var ekot hon inte gillade, jg tog även hjälp av en modig duktig ryttare att rida henne två dagar. Sen dess har hon gått som en klocka osv :)

smillasol
0

Banan har något naturligt lugnande i sig :) om Östen gillar det vill säga ;)

CelsiusT
0

#10 Banan har något naturligt lugnande i sig precis som du skriver, nämligen massa Magnesium som jag skrev om i #5 ;P Så om hästen gillar banan så kan man såklart ge det, men annars går det lika bra att ge magnesium som rent tillskott (om inte bättre eftersom det då är mer koncentrerat).

NettanLindholm
0

vetranquil finns ju att ge :) kanske har bytt namn nu eller finns nått liknande ? men det verkar ju rätt direkt, dock karens på och fungerar lite olika på olika hästar. på min fungerade det superbra mot just sånt. Fortfarande helt klar i huvudet, men ändå lite "dåsig" och mycket lugnare :)

Wilma03
1

Jag kan inte riktigt se någon nytta med att åka iväg med en häst som stressar upp sig så. Att ge honom något lugnande är bara att skjuta problemen framför sig..

CelsiusT
0

Jag ser faktiskt väldigt stor nytta med att åka iväg. Många gånger kan du träna och träna hemma i all oändlighet, hästen uppför sig jättebra hemma, men när du komemr iväg kommer hästen ändå att stressa upp sig igen och man får då börja om från början. Jag är mer av skolan att ut och prova och var med om mycket, då blir hästen världsvan och tillslut så kommer den att lära sig att varva ner. Det fina är då att hästen troligtvis även kommer att lugna ner sig på hemmaplan, på köpet ;P

Brollan1
1

Magnesium fungerar bara om det är brist på det från början, överdosering hjälper inte. Annars finns det örter och liknande till mäniskor som är milt lugnande, antar att dom får samma effekt på hästar dock kan dosen bli problematisk.

En av dom effektivaste metoderna är en trött häst….

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Wilma03
0

Ja visst är det bra att åka iväg och träna men jag kan ändå inte se någon nytta med att ge hästen något lugnande..
En fördel om man ska åka iväg är ju att se till att hästen är helt lugn på hemmaplan först och trygg med den som sköter den innan man börjar fundera på att åka någonstans.
En häst som stressar upp sig på det visset kan jag inte se som trygg i varken sig själv eller med sina människor.

Man bör ju börja i rätt ända.

Är hästen trygg med den som sköter den och litar på den bör den göra det oavsett miljö och händelser runt omkring och därmed inte stressa upp sig så länge man själv inte gör det.
Har man ledarskapet ordentligt över sin häst och hästen har tillräckligt med tillit till en så kommer den mest troligt att reagera på samma sätt som en själv. En häst läser alltid av ledaren i flocken först och ser hur den reagerar.
Jag har haft nervösa och lättstressade hästar, men när jag väl fått ledarskapet över dem och de fått tillit till mig så har resten av problemen löst sig automatiskt. Då har de varken stressat upp sig eller annat så länge jag har hålt mig lugn och visat vägen.
Jag har en dam nere i stallet nu som inte litar på en levande själ utan flyger i luften för noll och ingenting. Vi jobbar på det och det har redan blivit bra mycket bättre på de två månaderna hon varit här.

Ursäkta novellen detta inlägget blev!

CelsiusT
0

#15 Magnesium har direkt avslappnande effekt på musklerna och det kan hjälpa vid s.k. överdos (alltså att hästen får mer magnesium trots att den har tillräcklig mängd lagrad i kroppen). Annars har den långvarande effekt OM hästen har brist på det.

Dock kan man säga att det är otroligt stor risk att en stressad häst har brist på magnesium eftersom stress orsakar magnesiumbrist (och magnesiumbrist orsakar stress). Eftersom det inte går att se på utsidan om hästen har brist eller inte och det inte är farligt att prova att ge magnesium så tycker jag absolut att det är värt att testa magnesium-tillskott till en stressad häst.

Shamall
1

Varför talar du inte med en veterinär? När det kommer till preparat och mediciner ska man aldrig pyssla på utan ordentlig kunskap. Inte heller inom "naturläkemedel".

Shamall