Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1169 ggr
Linda
0

Trailer

Vad har ni för transporter/ alt vilka tycker ni bäst om?

-Jag har tidigare haft en Brenderup med sadelkammare och sist hade vi tillgång till nya värmlandsvagnen.

-Styvsyrran hävdar att allt e skit förutom Boy släpen..

-Vad tycker ni?

-Vad är viktigast på en transport?

Vänligen/Linda

emsems
0

har inte råd med egen, lånar av vänner när jag ska ut å köra, en är boggie, en är någon gammal typ, enkelaxlad. vet itne märkena. en vän till ig hade köpt en liten lastbil(typ fraktbil), och byggde om den till en finka, hon satte stång i mitten på längden , och en vägg i mitten på bredden. framför bogstången så hade hon sadelhängare, plats för skåp å annat. väldigt smidigt!!

Wanilj
0

åhh… jag förälskade mig i en helgjuten kärra.. boggie med fronturlastning.. märken är jag ingen höjdare på alls… men det sägs att säkerheten är sämre på de nya kärrorna..

gejsa
0

Jag har alltid gillat kylingekärran med fronturlastning. Den var så bra att ha när vi körde ponnytrav. Då hakar man ju fast sulkyn på dörren där bak. Så när man kom fram så kunde vi ändå släppa ut hästarna där framme. Den var perfekt för detta ändamål.

Själva har vi Dalavagnen en äldre tror det är en 95-a. Har haft den i över 8 år. Fungerar bra till det jag ska ha den till. Vi har flyttat med den. Köper hö och halm ibland. Kör saker i den. Och någon gång när hästen är sjuk åker vi till Strömsholm.

Skulle jag åka ofta som typ åka och tävla och träna mycket så skulle jag nog köpt en nyare vagn. Ev en boogie som går bättre på vägen också.

Wanilj
0

det är ju det där med att man ska få dra den med bilen… jag har bara vanligt kort så då får man nog utöka lite!

gejsa
0

Det har jag också wanilj.

Wanilj
0

visst hade det varit skönt att få drsa en boggie med två kusar i?

gejsa
0

Min gubbe har ju kort för att dra sånt så det får han göra isf. Jag får ju iaf dra min trp. Den är nedtypad också. Fast det är inte så bra när man ska ta med två hästar. Då blir det ju för tungt när den är nedtypad.

lisette
0

det är väl inte så svårt att ta kort för att få köra med två hästar? en på mitt jobb gjorde det.

gejsa
0

Nej, om man är duktig på att backa med trp och har ca 10 tusen eller något sånt. Har för mig att det är dyrt iaf. Det är ju nästan som om man ska köra upp för bil ju. Tror inte att jag klarar det själv faktist. Det är så länge sedan jag körde upp. bara 29 år sedan. he he

Wanilj
0

ja fy katten! jag blir alltid så nervös!!

lisette
0

:D då är det väl dax igen gejsa??? ;)

gejsa
0

Nej för tusan inte kör jag upp en gång till inte.

mazze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte att E-kortet blir så dyrt, räcker nog med ett par tusen om man är van vid att köra. Då behöver man ju inte ha så många lektioner. Ska själv ta det senare när jag kört transporten själv och blivit van.

Jag har ett gammalt enkelaxlat tranesläp -78, men extremt stadig på vägen. Min häst är känslig, men trivs mkt bra i den. Lite ombyggd. Ej färdig på bilden, men fönster på sidorna i taket.

Men drömmen är en boggi som lagligt får ta två hästar.

CarCar
0

Jag har en Christ Comet. Väldigt bra transport, som har fungerat bra förutom lite "barnsjukdomar". Trivs oerhört bra med släpet, tyvärr har det inbyggda krubbor som gör att utrymmet i sadelkammaren blir ganska litet, och jag har själv aldrig haft någon användning av krubborna. Annars är det en transport som har det mesta man behöver, enligt mig i alla fall.. Skickar med en bild:)

Linda
0

Ser otroligt fin ut för att vara 28 år skulle jag aldrig trott:)Mvh Linda

MiaMaria
0

Jag har ingen egen transport utan när jag kör lånar jag en kompis Umesläp, en A45:a, dvs boggie och fronturlasning, 1 år gammal, helt suveränt släp, inget annat duger längre för mig Flört

Vid kris lånar jag ridklubbens värmlandsvagn, enkelaxlad. Inte alls rolig!

När jag blir "stor" (läs stor som i ålder/växt, inte stor inom sporten) OskyldigFlört ska jag ha en riktigt fin lastbil o åka omkring i, hyfsat med antal hästplatser och bodel, måste ju nyttja bokstäverna på körkortet till ngt.  Vad jag ska köra i den och vart jag ska med den är en annan fråga Flört

Thea
0

Jag har en Christ Comet, en mörkblå med kromade stripes!

Jag är jättenöjd med transporten, dock verkar hästen mindre nöjd….

Jag ångrar inte att jag valde med sadelkammare då det är mycket enklare vid träningar samt att jag har haft jättemycket nytta av krubborna vid lastträningen.

Den uppfyller alla mina krav på en transport, även om hjärtat klappar för en Rice….! Dock har inte plånboken samma åsikt….

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Linda
0

Har du någon länk att visa Thea?

-Har aldrig hört talas om den och blev nyfiken.

Mvh Linda

Thea
0

Du menar Rice?

Jo, här:  http://www.vedbylund.se/mod_rice_alla-htm

De är inte jättevackra, men konstruktionen är GRYM!!!! Bara en sån sak som att vattendunk inkl hållare och första förbandslåda för HÄST är standard i alla vagnar….Säger bara Ume, släng dig i väggen! 

//I

Thea
0

Aj, länken blev fel!

http://www.vedbylund.se/mod_rice_alla.htm ska det ju vara….

Tillverkarens hemsida: http://www.richardsonrice.co.uk 

//I

mazze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Linda: Om det var min transport du menade så är den totalrenoverad. Alla väggar och golv är utbytta. All rost mm är fixat. jag är mkt nöjd med den trots att den är gammal.

Skickar med en bild under renoveringen… Vet inte om den syns så bra…

bebbe
0

Vi har en lastbil, med plats för 5-6 hästar.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst