Rida ut själv
Vad tycker ni om att rida ut själv?
Min mamma är mycket tveksam med det då min medryttars häst ägare inte alltid är hemma så vill jag ju rida i allafall då hon kommer hem sent i bland. Ägaren tycker att det är helt okej att jag rider ut själv då jag ridit hennes hästar i 3-4 år. Hon tycker att jag behärskar hästen bra i olika situationer som kan uppstå. Hennes hästar är dessutom van vid skotrar och sånt och supersnälla jag brukar ju rida mest en häst som till och med är handikapp ut bildad.
Jag är 16 år tycker ni jag borde få rida ut själv?
Och rider ni ut själv?
Jag har inte till gång till ridbana så jag måste rida i skogen.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Hade du varit min 16-åring hade du fått det, förutsatt att du haft mobilen med och berättat vart du tänkt rida innan du gav dig av. Jag var 13 när jag började rida ut själv (fast då fanns inga mobiltelefoner) och då satte jag en lapp på boxdörren när jag gett mig av, vart jag tänkte rida och hur lång tid jag beräknade att jag skulle vara ute.
Ja jag har alltid mobilen med och mamma och ägaren vet vars jag brukar rida och vilken tid då det nu finns bara en väg och jag tycker själv att jag borde få rida ut själv då jag klarar mig.

Jag har ridit ut själv sen jag var 12 år gammal ungefär, helt otroligt med tanke på öin överdeakyddande mamma! Är snart 22 år och har aldrig trillat av ute.
Jag har ridit ut själv så länge jag kan minnas, sen jag var runt 6 år skulle jag tro! Min mamma är inte hästvan (antar jag?) och då är det lätt att tro att hästen kommer kasta av dig mm. Min mamma var likadan och är så än idag. Jag tog med mamma till stallet, och hon fick gå med när jag red ut och se själv hur bra det egentligen går. Sen hade vi ju 4 hästar på gården då (vi hyrde hus och hon som hade huset ägde hästarna, varav en shettis som jag tog hand om och red).
Hoppas att det löser sig!
-Bättre ökänd än okänd
Jag fick börja rida ut själv när jag var 10-11. Ringde alltid och berättade för någon vart jag skulle rida hur länge det skulle ta. Och sedan ringde jag alltid när jag kom tillbaka.
Sen började jag rida utan att säga till när jag var ca 12 år. Men stallet ligger mitt i smeten, så det är näst intill omöjligt att inte träffa på någon när man är ute och rider. men när jag rider längre sträckor, eller där jag vet att det kan dyka upp något så säger jag alltid till.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Jag red ut själv när jag var 15-16 och även när jag var yngre men det var på min systers ursnälla urväxta ponny 🙂
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag började rida ut själv när jag var 11-12 och mina föräldrar har inte haft något problem med det då stallet står precis utanför vår tomt, ridvägarna går också "runt där" och så har jag ju också en väldigt trygg ponny.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Jag red faktiskt inte ut själv förrän efter jag fyllt 18. Jag rider fortfarande oftast med sällskap, men kan så klart rida ut själv också, och gör det någon gång i veckan. Tycker att det känns som en onödig risk att ta om jag inte måste, och dessutom är det roligare med sällskap! Kan tillägga att jag har en ganska tittig häst, och att även han uppskattar att ha sällskap på våra turer.
Jag tror att det varierar väldigt, är du uppvuxen med hästar så har det nog sällan funnits några sådana regler, däremot kanske det begränsas till vissa rundor och liknande. Jag red ut själv innan jag cyklade själv, ganska enkelt baserat på att för att cykla någonstans var vi tvungna att passera järnväg och det var hårdare trafikerade vägar…
Däremot kan jag inte riktigt se diskussionen om du är 16 år och har ridit samma hästar i 3-4 år? Är det särskilt krångliga hästar eller extremt farliga omgivningar?
Jag kan säga att det är väldigt trygga hästar jag rider och det är en grusväg knappt nån trafik alls.
Pelzi; i sådana fall kan jag kan inte se någon som helst anledning till varför du då ej skulle få rida själv… (Förutsatt att du är fullt frisk och liknande.)
Ja men mamma bara ja men tänk så kastar hästen av dig och du blir liggandes och jag sa men då ringer jag ju efter ambulansen som man i allafall måste göra fast man ha sällskap. dessutom så är den hästen jag rider mycket finare och tryggare när man rider ut själv rider man med sälskap så blir hon lite stressad och så koncentrerar hon sig inte på mig så mycket och jag vill ju ha den där känslan när hon bara lyssnar på mig.
Pelzi; risker finns med allt i livet och dessa går ej att eliminera totalt, faller du illa så hjälper det inte om du har sällskap eller ej, att vistas i trafiken är en risk, statistiskt sett inträffar de flesta skador och olyckor i det egna hemmet… Sedan att man tänker sig för och har säkerhetstänket i bakhuvudet är en annan sak.

Jag har ridit ut själv sen jag var liten.
Har aldrig sett något problem med det heller.
Rider fortfarande oftast ut själv, det är härligare att vara helt själv med hästen och kunna göra precis vad man känner för (tycker jag).
Så länge DU känner dig trygg med hästen så borde de inte heller vara några problem.
håller med #13.
Jag har så gott som alltid mobilen med mig när jag rider ut, och finns någon i närheten brukar ja tala om vart jag ska och planerad ca tid (visst händer de att de blir längre turer än planerat).
De enda jag oroar mig för när jag rider ut är att det ska komma en björn (det finns i vår skog), men rida ut lär man iaf!

Jag började rida ut själv som 12-åring, på fjordingen jag brukade rida som barn. Min hästrädda mamma sa ingenting om det.
Jag tycker det är ganska skönt att rida ut själv, man kan koncentrera sig bättre på det man ska göra. Visst är det roligt med sällskap ibland men föredrar ändå att rida själv.

Jag har ridit ut själv sedan jag var 12 och fick min första egna ponny.
Alltid mobiltelefon med!!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har ridit ut själv sedan 9-10års ålder, på en tjurig och envis b-ponny, utan telefon till på köpet. Körde honom ute själv från 8års ålder, förstår inte helt hur mamma lät mig :P
Jag tycker absolut du ska kunna få rida ut själv, men som andra sagt ta med telefonen, den är alltid bra att ha :) Red dock ut förra året i januari med telefon, den hjälpte mig inte mycket då hästen reste sig och stegrade över så att jag slog huvudet och svimmade, fick istället hjälp av bekanta som sett mig ;)
Jag rider aldrig ut själv. Kan ju bero på att ''min'' häst blir ''rädd för allt och kan SKEN hela vägen hem till ridskolan, även fast hon har sällskap med sig ;))
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag har ridit ut själv sen 13års ålder på alla möjliga sorters hästar. Men hade jag haft egen ridbar häst så hade jag inte vart helt bekväm med att släppa ut någon under 18år själv. En 16åring hade jag kunnat gå med på om dennes föräldrar också tyckte att det var okej.
Jag rider ofta ut själv. Men jag har alltid mobilen med mig.
Jag tror att du behöver övertyga din mamma om att det inte är så farligt. Tips är att gör henne medveten om att du är riskmedveten. Tex ta med henne till stallet och var riskmedveten och förklara alla tillfällen som du eliminerar risker (tex varför du leder på ett visst sätt, att du använder hjälm/säkerhetsväst, ser till att hästen står still när du sitter upp, alltid leder hästen över vägen osv). Ta med mamma ut på en ridtur, så får hon gå brevid och se hur det går till.
Gör sedan upp en plan med mamma, tex att du ringer när du rider ut och/eller ringer direkt du kommit till stallet igen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det beror på din häst och dig som ryttare. Jag red ut själv som 12-åring på min systers häst. Därefter fick jag en medryttarhäst som jag nästan bara red ut själv med. Efter det hade jag 5 hästar som jag red ut på själv och strax innan jag fyllde 15 fick jag en egen häst och det var samma där. Jag gjorde vad jag ville med honom. Men jag hade bra miljö att rida i och red fungerane hästar. Helt vanliga hästar med egenheter och mycket motor en del - nån hopphäst och en unghäst som var under inridning - men inga galningar.
Men jag vet inte om jag skulle skicka iväg min egen unge lika lätt. Mina föräldrar höll inte själv på med hästar utan litade på mig och mina kunskaper. Det går nog bra i regel men är man ridande mamma så är det lätt att se alla faror och risker. Så jag förstår henne. Börja med korta rundor, kom överens om vart när och hur länge. Och arbeta sakta upp din mammas nerver. ;) Visa att du är ansvarsfull och tar riskerna på allvar - det hade fått mig att slappna av om det var min dotter. Om ens barn visar att h*n är försiktig och förstår att det finns risker så minskar oron betydligt för en stackars mor.
Har ridit ut själv sen var jag runt 10 års åldern skulle jag tro. Berättade inte alltid vart jag skulle rida eftersom jag inte visste. Rider mycket ut själv även nu, säger inte vart jag ska rida eftersom jag oftast bara rider runt utan att planera vägen i förväg. Har dock alltid mobil med mig.
Jag är 13 och rider ut själv utan problem och min ponny kan busa lite oxå. Jag har ridit ut själv i flera år :) Jag tror det skulle gå utmärkt! Spec om du har mobil och en så snäll häst! :)
Jag har ridit ut själv ocg över landsvägen på diverse olika tokhästar innan jag fyllde 16, minns inte när jag fick börja rida ut själv, måste ha varit under 10.
Skaffa en tålig mobil (som inte går sönder om man skulle landa på den eller tappa den i en lerpöl) och se till att alltid ha den med dig när du rider ut.
För att din mamma ska bli lugn kan du ringa henne innan du rider ut och säga vilken väg du ska rida och när du senast kommer vara tillbaka och ringa när ni kommer hem till stallet och tala om att du fortfarande lever. Känner hon inte till ridvägarna kan du rita upp en karta åt henne hemma med namnen på alla ridvägar så hon vet var hon ska leta om du är försenad med att ringa och inte svarar.
Om du fortfarande inte får rida ut själv kan du ju alltid hota med att börja gå på stan på nätterna som andra i din ålder i stället.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag har ridit ut själv sedan jag var ca 11 år. Min ponny var oftast lugnare att rida ensam än i grupp då hon kunde bli uppspelt. På 80-talet fanns inte mobiltelefoner… När vi flyttade hem ponnyn till vår egna gård brukade jag berätta vart jag skulle rida/köra. Då var jag ca 14 år.
Visserligen är det väl bra om man är två som rider ut tillsammans men eftersom jag hade eget stall så var det sällan sällskap att sticka ut med.