Frågor-första hästen
Ska ev. Skaffa första hästen om ca. 5 månader. Känner mig verkligen redo men läser allt jag kan komma över om att skaffa häst för säkerhetsskull. Är så nervös! ^^ Men jag kom på några frågor ni kanske kan svara på? * Är hästar känsliga för foderbyten? * Det är tänkt att den ska få äta hö (gå på läsdrift) och inget kraft. Men om det blir så att den får ha stallplats istället, hur vet man hur mycket hö den ska ha? *Hur vet man vilka täcken man ska skaffa? Känner mig så nervös, ös på mig med info om allt! :)
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
Grattis till hästköpet! 1. Är inte helt hundra men jag tror inte att man ska byta foder rakt av utan kanske blanda dem i början.. 2. Ingen aning… 3. Det beror på vad för häst det är, om den är klippt o.s.v t.ex min medryttarhäst är en fjording på 16 år som går på lösdrift och hon är inte klippt = inget täcke.. Men i normala fall (vad man nu kan kalla normalt) bör man ha ett vintertäcke, ett tunnare sommartäcke mot flugor, ett stalltäcke, och kanske om det är nödvändigt ett fleece och ett svettäcke. (Självklart har man inte på dem samtidigt om det inte är speciella tillfällen)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Foderbyte ska helst ske ganska successivt!
1,5-2 kg hö/dag per 100kg på hästen brukar man tänka :)
Täcken beror lite på hästen, men vintertäcke och regntäcke är två att föredra!
Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback
Det enklaste är nog att fråga den som haft hästen innan hur mycket hö/ vilka täcken h*n har haft då det är väldigt olika.
Vissa hästar klara att byta foder direkt och andra kan bli dåliga av det så det bästa är att byta sakta.
Lycka till! :)
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Tack för alla tips! Då får jag när jag bestämt häst fråga om vilka täcken och hur mycket hö och sånt. Men om hästen äter hö+kraft och när den kommer till mig bara får hö tror ni den kan få problem med magen? Det bör väl gå bra? :)
22/4-13 JUSTIN BIEBER
Det beror lite på hur mycket kraft den får, är det lite bör det inte göra något annars kan du börja ge den kraft och sen minska successivt. Sen beror det ju på om den behöver något extra för att hålla hullet, dock brukar de flesta klara sig på hö/ hösilage så länge de får tillräckligt mycket och inte tränas stenhårt flera dagar i veckan :)
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
1. Hästars mage är känsligt för foderbyten, men sen är olika hästar olika känsliga. T.ex så verkar min häst ha mage av stål då hon rymt och satt i sig allt möjligt några gånger och trots det klarat sig. Men ska du byta kraftfoder bör du ha en övergångsfas där du blandar det nuvarande fodret med det förra.
2. Personligen tycker jag att hästen ska ha tillgång till grovfoder dygnet runt. Sen kan man ju använda sig av hönät eller liknande, men hästarna ska inte stå utan grovfoder mer än några timmar då tarmarna behöver något att arbeta med. Så har du möjlighet tycker jag att hen ska få ha fri tillgång på grovfodret.
3. Beror på om hästen är rakad, hur den är rakad och hur lättfrusen den är. Mitt sto står på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, hon är orakad och står utan täcke utan att frysa.
Det brukar inte vara några problem att ta bort en viss sorts mat, men man bör introducera ny mat långsamt. Det brukar gå bra att byta från hösilage till hö direkt, men om man byter från hö till hösilage bör man blanda en tid. Man kan gärna ge probiotika under övergången för att stötta tarmfloran och motverka eventuella problem.
Putt! Ska ev. kanske skaffa en foderhäst om nån vecka :)
22/4-13 JUSTIN BIEBER