Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2693 ggr
mariasupernova
1

maxvikt islandshästar?

Hej, jag vill gärna ta upp mitt ridintresse då jag blivit sugen efter 8 år utan häst. Tänkte rida islandshäst med några vänner på ett ställe som anordnar 1timmas ridturer. Men undrar om vissa av oss kanske är för tunga? Orkar en islänning vuxna som väger ~90 kg??

amandaerslid
0

Hare ingen aning, men följer för den frågan har jag också undrat länge🙂

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Mantissa
0

På ett islandshäst stall jag red på så hade de en maxviktgräns på 90kg på lektionsridningen. På långturerna hade de 80kg. Men jag kan svära på att ett gäng glada damer vägde tresiffrigt. Hur bevisar man övervikt liksom, tvångsvägning?

examynia
0

när jag gick på islandsridskola så hade dom maxvikt på 100… men de beror väl lite på hur hästen är uppbygd osv.. andra som jag pratat med som rider isisar har satt gräns på 90..bäst är väl att fråga på de stället man ska rida vilken gräns dom har så man vet innan man bokar nåt=)

Vikan
0

Vad jag vet klarar flera islandshästar bra tyngd. Det är mer balansen som spelar roll, än tyngd. Dålig balans kan "göra ont". Men, tror nog inte det blir ett problem. Som över skrivit, kan vikten ligga på 80-100 kilo, ungefär.

CelsiusT
0

Bäst är att fråga. Vi hade turridning i föra stallet och dom isisarna varierade lite. Men dom hade maxgräns 100kg, men en av isisarna fick bara bära 80kg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

Som flera redan sagt, ring stället och fråga. Det finns ju ingen gränsvikt som alla islandshästar klarar av, utan det varierar ju. De flesta turridningsfirmor brukar ha ungefär 90 som maxvikt, men det varierar ju från ställe till ställe. Sen beror det ju på hur många tunga ryttare det är också och hur många viktbärande hästar stället har. Så ring och fråga, det är det bästa, så riskerar ni inte att åka dit och sen inte få rida. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst