Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1869 ggr
Aribigga
0

Vad fråga eventuell medryttare?

Om ni skulle skaffa medryttare till er häst/ponny och det kommer någon och provrider vad skulle ni fråga då?

Det kommer en tjej på lördag med sina föräldrar och ska provrida James för att eventuellt rida ett par gånger i veckan och jag funderar på vad jag ska höra mig för. 

Det jag har kommit på är hur mycket hästvana de har, hur de hade tänkt att medryttarskapet skulle fungera, vilken ridkunskap barnet har? Och sedan berätta hur jag har tänkt mig att det skulle fungera för att se om det klaffar. Men jag tar gärna emot fler tips på frågor man kan ställa för att pejla in folket så att säga 🤔

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Laquila]
1

Jag är i samma sits som du just nu. Jag letar medryttare till min och det jag märker är att hur dina krav är beror helt på dig och din häst. Hur du rider den och hur dina mål med hästen är. Söker du någon som ska hjälpa till att utbilda hästen? Eller någon som ska rida och aktivera den dom dagarna du inte kan?

Hur häst/ridvanan och medryttarskapet ska se ut är det viktigaste. Sedan kommer du se hur barnet rider och få många svar där. Fråga antal dagar/vad barnet kan hjälpa till med stallmässigt. Mocka, göra höpåsar? Om barnet haft egen häst, foderhäst, medryttarhäst eller sköthäst tidigare? Sedan är det bra att fråga föräldrarna och barnet vad det är som dom söker hos en medryttarhäst. Vissa kanske vill ha det simpelt och bara rida/sköta om en häst utöver det man får göra på ridskolan :)

[Laquila]
0

Sedan kan man ju gå lite mer invecklat och fråga hur dom tacklar ev. problem, om dom vet hur hästens anatomi är (vid ev. sjukdom, hälta eller vad som kan uppstå) Sedan tror jag att dom kommer ha många frågor till dig med.

[Laquila]
0

Förr när jag sökt medryttarhästar och kommit för provridning fick jag inte speciellt många frågor. Dom dömde utöver hur jag red och hanterade hästen. :)

Aribigga
0

Jo vad jag är ute efter är jag helt klar med. Någon som vill motionera honom två eller tre dagar i veckan. Medryttaren behöver inte utbilda någonting men den ska helt klart kunna klara av honom utan att han får för sig massa saker. Hon har tydligen ridit i fem år så det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Mockning och skötsel kan jag fixa själv, det är inte det som är problemet utan att hinna med motionen så många dagar i veckan som jag skulle vilja att han ska gå. 

I början kan jag vara med varje gång men ambitionen är att de ska kunna komma dit och vara i stallet själva. 

Bra det med anatomi och sjukdomar, det kan ju vara bra om de har lite grundkunskap om det så de inte gör något helt olämpligt i ren okunskap. 

Ska höra vad deras ambition är med att vara medryttare. Tjejen är ju bara sju år så kan tänka mig att hon inte har så långtgående planer 😉

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Laquila]
0

Så nämn det som du skrivit här det låter ju hur bra som helst. Då får dom en öppen bild om hur du vill ha det. :)

Berätta gärna på lördag hur det gick!! 😃

Jag är lite spänd eftersom min häst är svårriden. Tror inte att så många kommer att nappa på det… speciellt eftersom jag bara vill ha motionsridning. Vill utbilda henne själv hehe.

Aribigga
0

Ja det verkar inte vara så många som nappar på shettisar heller verkar det som, så jag hoppas att de som kommer på lördag är bra. :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Laquila]
0

Det kommer hon säkert berätta hur det gick sedan :) Är det shettisen på bilden?

Chestnut
0

Jag har varit tvungen att ha medryttare till min gamla häst och några frågor direkt så kan jag inte komma på utan jag har kört mera på personkemi… Sen har jag faktiskt stått och "spionerat" första gångerna dem ridit själva för att se att ridningen är likadan som på provridningen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Pelzi
0

#8 tycker det är bra att du spionerat på de första gångerna då vet du ju säkert :) skulle faktiskt också gjort det och jag ser inget fel i det heller :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Aribigga
2

Nu har min blivande medryttare varit och provridit James och det gick jättebra!

Hon kunde både ta in James från hagen, göra i ordning honom själv och nästan sadla själv också. Med tanke på att hon är sju år så är jag lite imnponerad. Hon fick rida lite på banan i skritt och trav, sedan gick vi en sväng och det gick jättebra. Även föräldrarna verkade väldigt vettiga. 

Jag kommer ändå vara med tills de känner sig trygga med rutiner och James innan de ska vara där själva.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ove-D
0

Vad bra att det gick bra…

Jag tycker det är viktigt att hästen och personen gillar varandra och att hästen lyssnar på medryttaren men också att medryttaren lyssnar på hästen… Personkemin är viktigt…