Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 7471 ggr
Gobac
5

Hur mycket betfor?

Hur mycket betfor kan man ge en C-ponny? Han rids dagligen, tränas för tränare 1 gång i veckan (snart 2). Förövrigt får han Musli och svarthavre, samt en del tillskott.

Är 8dl (torrt) jättemycket?

Revolt
0

Min c-ponny får 2 dl betfor om dagen, lusern, och lite müsli.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Revolt
0

Och han tränas regelbundet och rids medelhårt 6 dagar i veckan. Tävlar även

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Gobac
0

Är det energin man är ute efter så ger nog inte 2dl speciellt mycket. Min ponny behöver en heldel kraft för att inte tappa och nu är vi ute efter mer energi.

Gobac
0

Menade är 6 dl mycket? *

Peppe
2

Hur mycket hö får hästen?

Har ni analys?

Har ni en uträknad foderstat utefter analysen?

Varför inte ge mer hö om hästen faller ur?

Vad tror du att mer energi i foderstaten kommer göra? 

http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pmimportocharkiv/pressmeddelandenarkiv2009/bragrovfodertillrackligtfortavlandehastar.5.343737ae1213a2bc0b58000865.html

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WornOut
0

Det finns ju bättre foder än betfor att ge om man vill att hästen ska bli tjock/få i sig mer energi ;)

CelsiusT
4

Jag upplever betfor som en typ av energi som inte direkt gör att hästen lägger på sig mer utan snarare springer mer. Men jag kanske har fel?

Jag tycker det låter väldigt mycket att ge så mycket betfor "till vardags" (men det beror ju på hästen också), men däremot på en tävlingsdag när hästen behöver extra energi och kanske inte hinner stå och tugga hö så många timmar som den ska osv, då låter det lagom att under en dag peta i hästen en 6-8dl betfor. (OBS, menar dock inte att det är okej att byta ut hö mot betfor. Bara att en stekande varm tävlingsdag är det inte säkert att hästen får i sig tillräckligt mycket energi och vätska på annan väg och då är betfor ett bra komplement).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gobac
0

Tack för alla svar! Min ponny funkar inte på vanlig vithavre så det är jätte svårt att hitta energirikt foder utan vithavre i. Han får ganska mycket svarthavre och musli men nu behöver vi det där lilla extra! Han har under ca. 1 år gått på 4dl betfor om dagen vilket har funkat jätte bra. Han är absolut inte tjock, utan snarare väldigt vältrimmad.

Spiritinthesky
0

Läs på kassens baksida. "om du bara ger betfor bör en stor häst äta ca 1 l betfor/dagen. Är betforn en komplettering till ett annat kraftfoder ca 1/2 l" om jag inte minns helt fel

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
1

tänk sen ponny på det :) 8 dl låter lite mycket.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
3

Att läsa på baksidan är säcken är bland det sämsta man kan göra när det kommer till foder!

Undrar fortfarande över #5!

majaliten
1

Ingen betfor alls . Det ger en pigg häst kan ge karies och håll i tänderna . Ger större risk för fång då det är mycket socker och strålröta(sockret är de som gör det hela). Betfor är ingen annat en skit en rest produkt av sockerbetan som man försöker sälja, ger hästen inget bra alls rent av livsfarligt skit . Ge grov från krafft i så fall eller mineraler det behöver nästan alla hästar. Och du måste veta vad du har för analys på hör för att veta vad som behövs . Utan annalys kan du inte ge något alls till hästen utan att va säker på att ge överskott eller underskott. Vilket kan leda till något oönskat Mineraler behövs i prensip alltid . Min häst tävlas tränas medel hårt mot hår går på Lösdrift tävlar höga klasser det den får är 0,5 protin pluss och mineraler . Inget mer anledningen till att hästen ens äter protin tillskott är för att kvoten på hör är 4,7 och en vuxen häst ska ha 6 och min hästen behöver en kvot på 7-8 För att inte falla ur. För att få hästen att inte tappa är att ge mer Hö funkar inte det ge Fri tillgång på Hö jag som tävlings ryttare ger min häst fri tillgång då hästen lätt faller ur. Mer energi kan man ge på andra sätt jag löste de problemet med att låta hästen gå på Lösdrift den blev mycket piggare. Men ska man åt energi kolla på tex krafts http://www.krafft.nu/produkter/hogpresterande/krafft_sport_9/ det är bettre alternativ en skitt betfor. Börja med en Hö analys är den dålig köp ett Hö med högre kvot så att den håller hulle t. Undervik massa kraffnfoder om du vill att hästen ska må bra . Min häst är 176 och äter ite ens 1/4 av vad din lilla c ponny äter . Det finns gränser för en häst hur mycket de rekommenderas som Max notera det är en stor häst rekommendation . Mins inte exakt måtten men dina mått till lilla ponnyn överstiger en storsts mått . Och går det ej at bytta Hö öka höt eller fri tillgång . Och räkna fodersat . Och ge mineraler havre och sport från krafft men snälla inte betfor och lucarn innehållet mycket melass också . Inte bra för en så lite häst tänk på fång och andra sake den kan drabbas av korsförlamning och de värsta som finns när hästen får mycket krafft magsår !!!

jeanette
0

8 dl betfor är ca 0,2 kg. Inte så mycket med andra ord. Betfor är inte bara energi som någon skrev, betfor innehåller nyttiga fibrer som är bra för magen också. Betfor är ett extremt bra foder, det kan faktiskt ersätta grovfoder. Ja, det kan det. Dock ej tuggtid som grovfoder ger givetvis, och då måste man komplettera med annat också. Dock överkurs som jag inte tänker gå in på nu..

Men, om din mängd funkar fint i övriga foderstaten så är det säkert ok för dig, dock behöver man inte alltid ge betfor. Har märkt många ger det bara för att…det ska ju passa in i foderstaten också. Lite märkligt finner jag det i att du faktiskt frågar om 8 dl är för mycket…du har inte räknat på din foderstat alltså ? För om, då borde du själv kommit på om mängden är tillräckligt för att täcka upp ev brister i din foderstat.

Peppe
0

Själva betfibrerna är det inget fel på, däremot melassen runt om är INTE bra alls.

majaliten
1

Enligt mg är det bara skit vill man ge fibrer finns det Bättre alternativ. Betfor är skitt och borde inte finnas ute på marknaden . Den fyller ingen bra funktion . Finns så bättre alternativ att välja mellan . Så jävla mycket melass ush. Skulle aldrig i livet få för mig att ge det

examynia
0

#15 vad skulle du rekommendera istället för betfor då som är bättre alternativ?=)

majaliten
1

#15"6 eftersom hon villa mer energi till hästen vilket hon sagt så finns det bättre alternativ och det har jag nämnt i mitt tidigare i lägg. Där jag även länkar . :)

examynia
0

*raderad* ville inte kapa tråden=)

Gobac
0

#15 Det är svårt att hitta energirikt foder till min ponny då han absolut inte funkar på vanlig havre.

majaliten
1

Jag föreslog inte havre :) läs det som står ovan .

WornOut
1

#20 Jag tror att det som ts menar är att många av alla olika krafft sorter innehåller vanlig havre.

majaliten
1

Men om betfor fungerar Varför söka råd ta den mängden som fungerat och ge mer eftersom. Folk frågar om analys gjort folk ger jätte bra tips så Singer mer Hö byt Hö med mer energi och bättre värden . De enda svar man får är att de inte fungerar på vanlig havre men fråga inte ta betfor . Analys värkar inte viktigt (vilket jag tycker är viktigast speciellt om man har en hög presterande häst) det är svårt att ge hjälp när man inte får respons . Har ni kollat vad foder ovan innehåller ? Kraft har analys . Fins andra fodermärken med energi som inte kommer från havre . Och vill man inte ta något annat en betfor ta de fråga inte om det nu fungerat. Och inte tala om analys det värkar helt ointressant . Varför fungerar hästen inte på vanlig havre av ren nyfikenhet ? :)

Gobac
1

Jag har valt att inte skriva ut exakt vad min häst äter, för jag undrade bara om betforen. Han får inte 8dl betfor, utan 4dl vilket han fått i snart 1 år. Det har funkat bra och vi kommer fortsätta med! Han får även såklart mineraler och olika vitaminer, sedan en del musli och svarthavre. Den krafft du länkade innehåller havre? Vilket typ alla deras foder gör.

Av vanlig vithavre blir han inte framåt utan bara stissig och stressad.

majaliten
1

Jo de så ja men varför då fråga fu gerar hästen på det ta det. Varför fråga om du redan hade svaret :) För utan analys kan man egentligen inte ge något alls

Gobac
1

#24 Jag har inte svaret.. Han går på 4dl och jag undrade om 6-8dl var mycket att ge? Däremot kommer vi antagligen fortsätta ge bara 4dl per dygn.

Underbarn
0

Min D ponny får 4 dl (torr) betfor som blandas med mineraler. Utöver det ca 8 kg hö (just nu fritt så det blir mer) och så småningom 0.8 kg lusern (då mindre betfor)

majaliten
1

25 . Du har flera svar ovanstående dö folk dag ratt det låter som för mycket . Men de svaret du söker är kanske nej det är jätte bra ta det . Jg är också en av dem som säger att det är för mycket och allra hälsat byt alternativ .

Peppe
1

Du kan nog inte förvänta dig något svar när du inte vill skriva ut hömängd eller analysvärden. Kan tyvärr inte ge dig det svar du vill ha och fiskar efter.

Gobac
0

Jag ville bara veta era åsikter, och hur mycket ni ger. Om 8dl var mycket att ge rent generellt. Tack för alla svar!

niare
1

jag skulle tipsa på att ge olja det är ger mkt mer energi än havre (vit)

Chestnut
0

Rent generellt upplever jag inte 8 dl som mycket betfor till en C-ponny om det passar in i foderstaten. Min lilla stora häst fick ett tag 2 liter (torrt alltså som sedan blötlagdes) per dag eftersom det var vad som krävdes för att täcka hennes energibehov (hon blir också stissig av vanlig havre). Tycker någon enstaka dl betfor är jättebra om inte annat för tarmarna, när min unghäst hade mycket diarré fick hon 2 dl betfor + B-vitamin och det lugnade sig relativt fort.

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
1

Har svårt att tro att en ponny kan behöva kraftfoder för att komma upp i tillräcklig mängd energi. Hö i tillräcklig mängd, fri tillgång, borde räcka och bli över. Protein däremot brukar saknas, men nära nog aldrig energi.